Kanada men vilken ort?

Yoggi123

Medlem
Kanada men vilken ort?
Tjena tjena vi är 5 pojkar som tänkte dra till Kanada nästa vinter men vi är lite kluvna när det gäller vilken ort det ska bli som får njuta av oss. Första tanken går ju till Whistler men ju mer man läser om det känns det som att folk tycker att det är för mycket folk. Köer, inga freshtracks om man inte hikear osv.
Så vi har börjat kolla lite lätt på Banff någon som har någon erfarenhet av det? Parker? Uteliv? chans till jobb?

Det vi letar efter: Parkåkning, givetvis lite puder men känns som att det finns överallt i Kanada, sköna människor inte nödvändigtvis svenskar men ska finnas säsongare som man kan hänga med när man tröttnar på varandra.
Chans till jobb minst 3 av oss är intresserade av att hitta jobb som bartenders, så utelivet är något som behövs också. Inte bara för jobbens skull ;)

Säkert missat nått tack på förhand! :)

Mvh Henke

Kanada men vilken ort?
Om ni ska jobba måste ni ha ett jobbvisa och än så länge har de inte släppt några för i år, så om jag var er skulle jag kolla upp det först!

Kanada men vilken ort?
Banff är en stad som ligger rätt långt från själva skidåkningen. Koka lite på kartan och fundera på om ni verkligen vill behöva åka så långt till och från skidbackarna varje dag, innan ni slutligen bestämmer er......
Kanske funkar med bil? Vad kostar buss varje dag?
Hoppas ni får en kanonsäsong vart ni än hamnar!

//från en som önskar han var 20 år yngre !!

Kanada men vilken ort?
Freeride-tråden är gammal och de har ändrat vissa detaljer nu. Kolla in här istället http://www.cic.gc.ca/english/work/iec/index.asp?country=se&cat=wh. Kanadas regering har börjat skära ner rejält på visum för i år då de vill prioritera att ge kanadensare jobb istället för utländska. Så förmodligen kommer de inte släppa så många visum i år så gäller förmodligen att va snabb om man vill ha ett. Om man vill åka till Kanada så är det nog bra att ta chansen i år också eftersom de ska skära ner ännu mer i framtiden. Dock så är ju alperna ett bättre alternativ enligt mig, men det är ju individuellt!

Kanada men vilken ort?
Bannf är ett rätt skönt tillhåll vad jag vill minnas. Dock som tidigare påpekat måste man ta buss till de två stora skidorterna Sunshine Village och Lake Louise. Det ligger bara en mindre skidort vid själva Banff. Sen får området inte alls lika mycket snö som inne i BC.

Kolla in Nelson kanske. Har inte varit där själv, men det ska vara ett trevligt bummarställe med ett par mindre skidorter i närheten som i regel får de finaste dumpen. Kanske inte rätt ställe om man är galet partysugen dock.. om det är prioriterat kan jag föreslå Ibiza och ta skidåkandet en annan gång :)

Kanada men vilken ort?
Med tanke på att ni vill ha jobb så Whistler eller Banff de bæsta alternativen. Whistler ær væl att føredra då Banff ægs av RCR och dærmed inte har rails før de kan man skada sig på...har før mig att det var så iaf...idiotiskt.

Kanada men vilken ort?
Funderar även jag på Kanada(!), därför har jag lite frågor till er som varit där :)

De jag har kollat lite extra på är Revelstoke, Jackson Hole och Kicking Horse. Vilken är att föredra?

Revelstoke, endast två-tre liftar, stor fallhöjd, obegränsad terräng om man är villig att tura(??)

Jackson Hole, stort system med stor fallhöjd, modernt, rolig terräng men mycket folk(??)

Kicking Horse, den minsta av dem tre, en ordentlig lift som ligger centralt och därifrån 10-30 min hike ut på sadlarna för tillgång till diverse åk(??)

Enligt statistik så har Jackson fått flera gånger mer än dubbelt så mycket snö som både Kicking och Revy.

Är jag helt ute och cyklar eller stämmer något?

Jag är sugen på orten med roligast inbound terräng, klippor, wind lips osv, långa åk och lite liftköer(haha):D Har ännu inte fått någon förkärlek för turande, men då jag har norskt blod så kanske man får det i sinom tid! Klarar för tillfället av att göra någon kort boothike då och då. Medveten om att det finns många trådar, recensioner om orterna men tycker det är kul att höra så många åsikter som möjligt, hur du upplevde resorterna när du var där :)

Vilket berg är att föredra i mitt fall? :)

Kanada men vilken ort?
kyvi sa:
Funderar även jag på Kanada(!), därför har jag lite frågor till er som varit där :)

De jag har kollat lite extra på är Revelstoke, Jackson Hole och Kicking Horse. Vilken är att föredra?

Revelstoke, endast två-tre liftar, stor fallhöjd, obegränsad terräng om man är villig att tura(??)

Jackson Hole, stort system med stor fallhöjd, modernt, rolig terräng men mycket folk(??)

Kicking Horse, den minsta av dem tre, en ordentlig lift som ligger centralt och därifrån 10-30 min hike ut på sadlarna för tillgång till diverse åk(??)

Enligt statistik så har Jackson fått flera gånger mer än dubbelt så mycket snö som både Kicking och Revy.

Jag är sugen på orten med roligast inbound terräng, klippor, wind lips osv, långa åk och lite liftköer(haha):D Har ännu inte fått någon förkärlek för turande, men då jag har norskt blod så kanske man får det i sinom tid! Klarar för tillfället av att göra någon kort boothike då och då. Medveten om att det finns många trådar, recensioner om orterna men tycker det är kul att höra så många åsikter som möjligt, hur du upplevde resorterna när du var där :)

En liten input. Något som skulle kunna ställa till det lite i din reseplanering är att Jackson Hole ligger i grannlandet USA, närmare bestämt i Wyoming - ca 860 miles från BC.

Kanada men vilken ort?
grimschold sa:
kyvi sa:

En liten input. Något som skulle kunna ställa till det lite i din reseplanering är att Jackson Hole ligger i grannlandet USA, närmare bestämt i Wyoming - ca 860 miles från BC.
Självklart gör det det haha! Gick bort mig lite i allt, tack för rättelsen:)

Kanada men vilken ort?
Har för mig att jag läste i någon tråd för ett bra tag sedan att man i Nordamerika kunde stänga av ytor inom systemet och om man då åkte inom dessa ytor kunde skidpatrullen klippa säsongskortet. I Kanada däremot är det på ett vis mer likt Sverige angående vad man fick göra och inte göra(??).

Kanada men vilken ort?
kyvi sa:
Har för mig att jag läste i någon tråd för ett bra tag sedan att man i Nordamerika kunde stänga av ytor inom systemet och om man då åkte inom dessa ytor kunde skidpatrullen klippa säsongskortet. I Kanada däremot är det på ett vis mer likt Sverige angående vad man fick göra och inte göra(??).
Stämmer inte. Skipatroll i Kanada är lika glada i att ta ditt lifkort om du åker i permanent stängda områden och även tillfälligt stängda områden. KH har en del områden som blir tillfälligt avstängt efter snöfall, men brukar oftast öppnas upp under dagen. Det blir som en "hitlist" varje puderdag och detsamma gäller för revelstoke.

Ska du till Kanada är det lika bra att du lär dig att tycka om att gå på tur....för det är så jävla bra där!

Kanada men vilken ort?
PNyberg sa:
kyvi sa:
Stämmer inte. Skipatroll i Kanada är lika glada i att ta ditt lifkort om du åker i permanent stängda områden och även tillfälligt stängda områden. KH har en del områden som blir tillfälligt avstängt efter snöfall, men brukar oftast öppnas upp under dagen. Det blir som en "hitlist" varje puderdag och detsamma gäller för revelstoke.

Ska du till Kanada är det lika bra att du lär dig att tycka om att gå på tur....för det är så jävla bra där!
Skulle säga det är därför man gör en säsong i Kicking Horse eller Revelstoke.
För att det är bara 1 timme till Rogers Pass och SJUKT bra skidåkning!

Har aldrig åkt i så mycket lössnö som efter 5 dagars konstant snöande i Rogers Pass förra säsongen....
Gick inte göra så mycket p.g.a hög lavinfara, men det man åkte var ju roligare!

Kanada men vilken ort?
Efter årets kassa varma och nederbördsrika (REEEGN) säsong har jag några tips att komma med. Som andra säger, köp turutrustning är ett måste, om man är i BC i alla fall. Visst, Whistler är ju puderhetsen extrem, men i både Revel och Kicking så är köerna långa och deras förhållandevis små områden blir väldigt snabbt uppåkta. Detta gäller visserligen mest jan-feb på helger då dumpen av någon anledning alltid (ALLTID) väljer att komma på. Mitt i veckan känns det i stort sett tomt :) Men är man bara beredd att gå säg 10 min så är allt frid och fröjd igen. Och Rogers är bra, säger alla, vet inte själv. regna upp till 2800 iår så fick aldrig testat det när det är sådär sjukt bra som det kan bli där.

Vad gäller Banff är det en störtskön ort om man vill ha jobb och festa. Massor av aussies som är prat och festglada, runt 20 pubar och 3 nattklubbar nu. Jämfört med kicking 2 pubar och revie med 3-4 pubar och en nattklubb. Whistler har ju bra party och någon typ av svensk afterski som alla svenskar där startat upp. Puderhetsen är oftast mycket mindre i sunshine eller Lake Louise men dedär monsterdumpen kommer inte så ofta. Dock är det oftast champagnepudret som faller och det är ju inte helt fel :) Sen är det ju 30 min till sunshine från Banff och 1 timme till LL. Men i kanadensiska mått är det inget ;) Säsongsbusspass kostar typ 5000 så bil är klart värt, 1 dollar/l bensin så ingen fara. Lifta är aslätt, men ltie meckigt puderdagarna eller när det är -20. I revie och, jag tror, kicking har de gratis buss de 10 min till backen.

Kanada men vilken ort?
Skall till Nelson denna säsongen. Har inte vart där men har bara hört bra om det stället från 4 olika källor som var där allt mellan 10år sen till förra året! Lycka till!

Kanada men vilken ort?
Inte riktigt varit med här kan jag erkänna ber om ursäkt för det. Blev Mayrhofen nu helt plötsligt, så får ta Kanada någon annan vinter :)

Tillbaka
Topp