Kanadensiska skidorter

T-Boner

Ny medlem
Kanadensiska skidorter
Ska köra en egen ski around the rockies under 2 veckor. Vi utgår från Calgary och sen är tanken att vi ska pressa in några av följande orter: Lake Louise någon dag som uppvärmning, Kicking Horse, ner mot Nelson och Whitewater, Red Mountain, Fernie, och Castle Mountain. Ingen av oss har varit i Kanada förrut.

Vilka orter anser ni är måsten och vilka kan man slopa, och varför i så fall? Var ska man välja att bo? Är det vettigt att bo kvar i t ex Nelson när man åker i Red Mountain och i Fernie när man åker i Castle Mountain? Ska man helt slopa de "norra" orterna pga att det är en bit till de södra, med tanke på den korta tiden vi är där? Givetvis sticker vi inte ifrån ett ställe om det dumpar. Man är ju inte galen.

Vore nice med tips om bra boende, offpistrepor, schysta hak, god öl, galna grizzlybjörnar och allt annat.

Kanadensiska skidorter
När kommer Ni att åka och hur har ni fixat med transporter? Vi åker den 5 Mars för en likadan tripp men skall avsluta i Whistler. Har ev en husbil som vi skall kuska runt i, men den verkar bli lite dyr.
Har du nå´t bra tips på vart man kan fixa hyrbil så vore jag tacksam.

Robert

Kanadensiska skidorter
Skit i Lake Louise och Kicking, och ta de andra orterna bara. Blir mkt mindre åkande och är bättre orter. Kicking funkar om det är mkt snö eller om ni vill hika.

Ni kan med fördel bo i Fernie om ni vill åka i Castle, ca 5 mil emellan. Mellan Nelson och Red vill jag minnas att det är ca 10 mil. Vill man så går det ju att pendla.

mac

Kanadensiska skidorter
Som svar till Robert51:
Vi åker den 1:a Feb. Vi har hyrt en bil (cheverolet cavalier) för 3200 kr inkl. försäkringar som behövs via Kilroy Travels. Det är nog bäst och billigast att hyra bilen hemifrån. Vi kommer fixa boende eftersom. Det lär nog inte vara billigare än en husbil, och möjligen lite bökigt att behöva leta varje gång man kommer till ny plats.

Till Mac:
Tack för tipset. Vi får se hur vi gör. Det du rekommenderar har vi också funderat på. Det är trots allt puderhålorna vi vill åt, inte försöka pressa in så många orter som möjligt. Kicking Horse verkar dock ha potential om det finns mycket snö... så vi får se.

/T

Kanadensiska skidorter
Jag ska softa i Calgary under hela februari och mars så jag hänger gärna på om det är några bummare i Canada som behöver hyr-spons under den tiden? Jag hyr gärna in mig hos nån i en vecka eller två? Om ni får nån plats i bilen så tveka inte att höra av er - verkar bli en grym resa, det där! /dB

Tillbaka
Topp