Kanon bra priser på brädor och annan utrustning...

• Trådstartare Trådstartare WM
  • Start datum Start datum

WM

Ny medlem
Befinner mig i Österrike och har precis avslutat en underbar vistelse på en glaciär... Mkt "slush-puppie" snö pga härligt soligt väder men vad gör väl det!

Han gå igenom hela sortimentet från Palmer, Salomon, Nitro, Flow, SC... (Burton ignorerad :)

Vill bara tipsa om en Österrikisk snowboard butik ("Den blåa tomaten") www.blue-tomato.at som lätt kan fixa leveranser till sverige. 100% tillförlitlighet...

Så utnyttja den Europeiska Unionens möjligheter för fri handel som pressar priserna i Sverig, som är på tok för tokigt höga!!

Enligt mina efterforskningar har de ruskigt bra priser samt ett gigantiskt brädsortiment:
Exempelvis:
Albin
Allian
Apo Snowboards
Atomic
Burton
Dupraz
Elan
F2
Forum
Hammer
Head
Jeenyus
Nitro
Option
Palmer
Rad Air
Rome
Rossignol
Salomon
Santa Cruz
Völkl

+ Andra märken i kläd och ass.

// Pa

PS. Fri leverans till Sverige vid köp över 300 Euro, dvs ca 2700 SEK (1 Euro ca 9 SEK)

//Pa

En snabb jämförelse visar att Drake F50 kostar 50 kronor mindre än boardstore?

Samma sak med Burton T6, skiljer inte ens en hundring i pris..

Då handlar jag hellre av någon jag kan ringa till billigt och som förstår vad jag säger.

Nån som vet en bra nätbutik där man kan handla riktig utrustning, dvs skidor till bra priser?

nån som har koll på www.telemark-pyrenees.com ???(tror den hette så :s)

Det var ju SNORdyrt på den affären? T6 för nån hundring billigare än i sverige.. De priserna som finns på sidan ska det läggas frakt och svensk moms på 25% samt en avgift som tullen tar ut, sedan är inte dollarn speciellt billig just nu!

Ok, jag tror dig. Då hade de fel på tv 4 i går när de påstod att svenska företag går dåligt eftersom dollarn inte är lika billig som den varit tidigare så man kan göra bra affärer på metall.

Nåja..

Det gör det ännu konstigare att man påstår att det är så stor skillnad på USA och sverige i priset på brädor när det skiljer några hundra i slutändan. Vad slutar det på när dollarn blir sämre?

Efter ett mail till affären har jag räknat ut att en T6 kostar 6470.50 med alla kostnader och de räknade med 9 dagars leverenstid.
Tack god gud för den superlåga dollarn (not!)

Whitemonkey undrar bara om du har några erarenheter från att beställa från Blue tomato eller om du bara handlat på plats.
Vad kostar frakten?
Kan man använda sig av postförskott eller måste man använda kreditkort?
Ville gärna veta lite mer man e ju alltid lite skeptriskt mot att handla från ställen utanaför Sverige men funkar det bra med frakt och så kan man ju göra ett försök...

jag har handlat från blue tomato 2 ggr.

funkar hur bra som helst. betalar med kreditkort och får grejerna på en 3-4 dagar...

Funker jo kjempe bra å bestille på blue tomato....også kommer jo sakene raskt frem..!! den eneste haken ved det.....er at man blir litt "addicted" ..men det er kanskje bare meg // madeleine aka "the blue tomato shopaholic"

på tal om moms, tull osv be dem skicka de ni vill köpa som present. då skippar ni hela skiten :D

För att det ska räknas som present så ska det kosta under 500 sek och sedan får företaget smisk om det visar sig. Tullen gör stickprover och hittar de oangelägenheter så kontrollerar de vad varan kostar i sverige och tar betalt för det värdet samtidigt som man får betala en straffavgift.
Det är allmment vedertaget i fotobranschen och inget företag går med på det längre..

Ja kan inte hindra någon, men vill ni chansa så gör det! Men det kan bli dyyyyrt och långdraget!

för er som misstror mig finns bra info på www.tullverket.se

PS: Det är amerikanska dollar som man tar betalt i..

På sidan står det; **PRICING IS IN U.S FUNDS**
översatt: Priserna är i amerikanska pengar.

har handlat frfån canada och USA vid olika tillfällen. Bara betalt varans värde! Aldrig behövt betala tull, straffavgifter eller nåt annat.

En hjälm var tex 600.- billigare att handla från USA istället för att köpa den från alpingaraget!!! INLKLUSIVE FRAKTEN FRFÅN STATERNA!

Utnyttja din "konsumenträtt" och handla billigare på nätet!

Kul för dig henke, Jag har när jag köpte en EOS 1D fått betala straffavgift på 3243 kronor när jag gjorde som du skrev. Varan blev 3 kronor dyrare än i Sverige och frakten tog 6 veckor..

Konsumenträtt?? Det är ett civilrättsligt uttryck för vad en konsument har för rättigheter jämtemot säljaren om något i affären inte går rätt till. Kan du vidareutveckla vad du menar?

oj då.. det var ju synd om dej!

Nej det var inte meningen att använda mej av så invecklade ord. Menar såklart bara att man inte ska betala mer än tvunget! Inte svårare än så!

Hittar man nåt man vill ha kan man testa ut storlekar mm i lokal "dyr" butik å sen beställa grejerna på nätet. Tyvärr är det väl så.

Bästa är att handla från EU, det blir billigast..

Vill man inte chansa på att man kommer billigt undan så ska man inte handla från USA generell (Är ju givetvis beroende på vad man handlar). Jag brukar köpa kameror och liknande från USA eftersom jag kan dra av skatten. Jag har blivit kontrollerad alla gånger (kanske ett tiotal) och när jag klantade mig och uppgav fel siffror av misstag knep de åt mig direkt..

Anlitar man ett företag som i sin tur anlitar UPS är det omöjligt att komma undan. De åker nämligen inte igenom tullen uta sköter det själva för provision.

En annan sak är att man i USA inte har samma typ av försäkringar som oss. Och har de det så kostar det.. Man kan inte räkna med att få pengar för en vara som går sönder för fort om maninte betalat för försäkringen. I många fall måsteman (om man köpt en försäkring) skeppa över grejerna till USA för att få det fixat och det kostar också pengar. har du riktigt otur så får du betala tullavgift igen källa: www.tullverket.se

Vill ni vara säkra på att ni handlar billigt, handla i Sverige eller EU

Ps: Är ingen moralpredikare Henke, ävenom jag handlar i Sverige om skillnaden inte är så himla stor, av moraliska och skattemässiga skäl. Men är det stor skillnad så gör jag precis som du rekomenderar.. Dubbelmoral? Absolut!

FORSLUND: Skräm inte folk med moms!
Gör din läxa... ;)

Internethandel från ett EU-land:

Varor som beställs från ett EU-land räknas som inrikeshandel. Du ska inte betala tullavgift och posten tar inte heller ut någon administrationsavgift. Momsen betalar du i avsändarlandet (hur stor momsen blir beror på land och vara). Tänk på att man i vissa fall kan beställa varor från ett EU-land som i sin tur gör en beställning från ett land utanför EU t.ex. USA. Då skickas varan direkt till Sverige från ett land utanför EU och ska därför tulldeklareras. Kontrollera vad som gäller i varje enskilt fall.

Internethandel från ett land utanför EU:

Varor som beställs från länder utanför EU räknas som privatimport och ska förtullas. Posten tar hand om förtullningsförfarandet för varor som sänds som postförsändelse. Både tullavgift och moms läggs till det ursprungliga priset. Dessutom tillkommer fraktkostnad och Postens administrations- och expeditionsavgifter (speditionsavgift).

Det slutgiltiga priset beror alltså på vad det är för vara och från vilket land den kommer. När du beställer varor via Internet gäller samma regler som vid vanliga postorderköp.

(källa: www.tullverket.se)

BAMPUZ: Har aldrig importerat till Sverige, bara handlat på plats. Intrycket av Tomaten är att de är mkt seriösa och är en av Österrikes största butiker. De annordnar tävligar, camps etc...
Tydligen hade en annan "Forumanvändare" handlat med Tomaten och upplevt det positivt.

Det snöar... :)

vecco din länk där det var gratis frakt, 1. gratis frakt men svindyrt 2 nej aldrig

vad babblar du om Whitemonkey?

Det du skrv var ju precis det som jag skrev.

"Vill du handla billigt så handla i Sverige eller EU".

Sen kan man givetvis ha tur genom att leverantören ligger i USA och går runt på det viset, men det brukar ju inte affärerna skylta med.

Gör din läxa Whitemonkey;
Läs ordentligt inna du uttalar dig!;)

Sorry Forslund... ska läsa inläggen ordentligt innan jag replikerar.

Men det är dock ändå värt att poängtera de möjligheter som unionen ger oss med näthandel!

Så konsumera mera!!

//Pa

men dollarn står ju i 7.30 kr typ e inte det billigt .
genfört med för nåra år sen då den stog i 10kr.

en bra skateboard affär med låga priser www.skatewarehouse.com

Spotkursen USD/SEK är i detta nu 7.089 och det är LÅGT, historiskt sett. Dollarn stod i över 10 kr senast i vintern 2002.

Forslund: Vad TV4 kan ha sagt vet jag inte men att dollarna är svag är negativt för svenska exportföretag som får betalt i dollar men redovisar i kronor. Metallpriserna såväl som de flesta råvarupriser är just nu höga pga en "överhettad" ekonomi i Kina. Höga råvarupriser är negativt för de företag som inte kan höja priserna på sina produkter.

Men det fattar väl alla... ;-)

Tack för tipsen om internethandel.

Hur lång tid tar frakten från Blue-Tomato?

Whitemonkey: Absolut. Man ska utnyttja affärer i europa för att öka på konkurrensen.

Duderino: Jag backade ju när jag insåg mitt felsteg. Ditt inlägg däremot var mer än vad jag vill eller behöver veta;). Men jag tackar ödmjukast för ekonomilektionen!

Vidare så är det inte speciellt billigt i USA även om dollar är låg! Brädorna är ju dyra från början där, plus at det kan bli problem i tullen. Jämför med en Burton T6 i olika affärer världen över så inserman att skillnaden är ungefär +-700 kronor och då tycker inte jag att det är värt dribblet som kan uppstå.

Stå upp för att ni är sanna Svenskar som lever för att konsumera!!!

Jag föredrar http://www.hot-zone.tv framför blå tomaten, större burton sortiment och bättre sida.
Priserna är ju det samma fast fast hot-zone har fri frakt vid 100euro och blå tomaten 300euro

USA har jag handlat frånn ccs.com dock importerade en vän prylarna då.
Köpt filmer från canada funkade fint gick direkt i brevlådan
Köpt filmer från USA funkade fint gick direkt i brevlådan

Självklart ska man handla där det är billigast om man vill, att sverige får in mindre skatt pga av missad moms gör ju inget dom skattar ju allt annat mycket ändå.

Annars handlar man hos sin lokala handlare om man har någon dvs

För Er som är skeptiska mot e-handel INOM samt UTANFÖR EU och känner en kunskaps törst i ämnet konsumenträtt bifogar jag en länk (eller adressen) där Ni kan förkovra Er...

<http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=1930&lngCategoryID=857>

Kunskap är aldrig tung att bära...

//PA

PS. Deza: www.blue-tomato.at (CTRL+C, CTRL+V) ;)

Frågan är alltså då är det värt att beställa ifrån USA.
Har hittat ett par drake Super sport som är 900 kr billigare än på blue.tomato på en site från USA, då tillkomer det dock en frakt.
Men hur stor är tullavgiften och är det alltid så att man åker på att betala moms?

August-Ahlnas vadå svidyrt???

om du tänker vad det kostar i sverige så är det ju biligt!

jag köpte en bräda och en bindning därifrån och jag tjänade 1700 på det så visst spar man en hel del pengar plus att det gick väldigt fort dom skickade på tisdagen och på fredagen kom den ända hem till min dörr det är snabbt!

tex junkyard är ju segare än så och dom ligger bara i trollhätan.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp