Känsligt för dåligt väder?

manlan

Medlem
Hej,

funderar på att åka till Gressoney (MonteRosa) på sportlovet i vinter med familjen. Har läst på en del om orten och området men har inte riktigt fått kläm på liftsystemet. Risken för dåligt väder som gör att liftar tvingas hålla stängt är väl inte större här än någon annanstans, men frågan är om liftsystemet är byggd så att det blir speciellt utsatt? Om det tex blåser så att en kabinbana inte är öppen så stängs man av från stora delar av systemet och tvingas harva omkring i dom små lokala backarna?

/Måns

Okej, men om/när det händer, är liftsystemet så uppbyggt att det blir extra sårbart? Om tex en kabin står still, finns det alternativa vägar upp?

/Måns

Jag var där under en vecka förra vinterm. och då var det stängt tre/ fyra dagar. så vi var fast i mittendalen.

Ciao,

En bild över området hittar du här (kanske redan sett?):

http://external.skiinfo.com/skimap/mm/monterosa/index.html?M=153|118|7|1&P=27

Av min ringa erfarenhet av området så tycker jag inte att det är speciellt utsatt för störningar? Självklart beror ju allt på väder och vind i slutändan och blir någon lift stängd, beroende på vilken, så får man väl anpassa sig för den dagen. Risken kan ju vara att man är på fel sida av bergen, en av de andra dalarna, om något oförutsätt inträffar? Detta gör att det kan bli väldigt knepigt att ta sig tillbaka. Inte något ovanligt om man ser till andra system såsom Cervinia-Zermatt eller Thuile-Rosa att människor fastnar på fel sida.

- Christian

Tillbaka
Topp