Kanta med knäna?

Mountain_Man

Aktiv medlem
Kanta med knäna?
Läste nyss ett gammalt nummer av ÅS där carvingtekniken lärs ut på ett högst pedagogiskt sätt. Inledningsvis sägs att man ska "kanta med knäna" för att senare övergå till att kanta med höften.

Mig veterligen är det inte meningen att knäna till skillnad från höften ska kå att böja i mer än led. Dvs. bakåt från rakt ben. Hur utför man då en kantning med knäna??? Jag har testat både torrt i köket och vått i backen. Hur jag än bär mig åt kan jag inte kanta med knäna...

MVH/MM

Kanta med knäna?
När du kantar med knäna så vrider du in knät mot det andra benet så att skidan går över på kant.

När du kantar med höften så behöver du hög fart, medan du lutar in höften mot pisten men står kvar med överkroppen i fallriktningen.

Hör av dig om du inte förstår

Lycka till

Lime

Kanta med knäna?
Hejsan,

Att kanta med knäna var en förutsättning för att få skärande sväng med de gamla raka laggen. Det gå alldeles utmärkt att använda med carvingskidor för att snabbt få bra grepp när det är isigt men du får då allt tryck på dalskidans innerkant och tappar då lite av finessen med de nya laggarna.
För att få in känslam med att "kanta med knäna" så ställ dig på ett ben och lägg all tyngd på stortåns led, så böjs/kantas knäet automatiskt inåt.

Ha det....

Nille

Tillbaka
Topp