Kanter

Seecard1

Ny medlem
Kanter
Slipade pistskidorna 87 grader och 0,2 hängning. Tyckte att de blev lite för "bettiga" och svårt få ut skidorna från kroppen innan de "bet". Tog en fil och trubbade av i fram och bak. Funkade mycket bättre. Någon annan med erfarenhet?

Kanter
Det där är en hyggligt extrem slipning ... hur tänkt du där? Mer normalt för friåkning är 88/0,5 eller 88/1,0. Vill du att skidan ska greppa direkt väljer du en lägre hängningsvinkel vilket brukar vara kul på en skida av SL-karaktär. På en skida med längre skärningsradie föredrar jag lite mindre bettighet, själv kör jag med 88/1,0 på alla mina skidor ... förutom SL-skidorna som är 87/0,5. Hur mycket och långt man ska dra av i ändarna tycker jag beror mycket på skidans utformning och karaktär, allt från 5-10 cm till det mångdubbla hos "tapprade" fullrockade offpistskidor.

/MM

Senast ändrad:
Kanter
Detta är en sl-skida med radie 12,6 så därav den extrema slipningen. Nästa gång hänger jag nog den 0,5-0,75. På AM-skidorna som har en betydligt större radie ligger jag precis som du skriver på 88/0,5

Kanter
Har nu hängt om sl-skidorna till 0,5. Hade iof grymt isgrepp med 0,1 men vid lägre farter blev den lite bettig ( ffa när jag åker med barnen i barnbacken)

Tillbaka
Topp