Kantslip - 88 eller 87 grader???

psortti

Aktiv medlem
Jag har ett par vassa pistskidor, Nordica Dobermann Spitfire 72. Dessa är slipade med en kantvinkel på 88 grader från fabrik, vilket Nordica verkar köra som standard för alla sina skidor (utom FIS-skidorna). Finns det anledning att slipa dem med 87 grader istället för att få lite mer ”bett” i skidan?

Synpunkter?

Slipar du dem 87 grader blir de vassare men samtidigt slits kanten snabbare.

På barnens raceskidor som servas ofta har jag 87 men på mina egna vassa pistskidor kör jag 88

Hängningen gör mycket större skillnad än sidokantens vinkel när det gäller skidans karaktär. 87 vs 88 gör viss skillnad, men det blir ingen revolution. En planslip och nedtagning av bottenvinklar på en lätt konvex och överhängd skida däremot blir en smått chockerande förändring.

Resultatet av byte av kantvinkel beror väldigt mycket på skidans nuvarande status. Är den plan, vass och du har koll på att du har rätt hängning, då är 88 till 87 en finjustering som ger lite mer bett. Är skidan inte korrekt planad, överhängd efter många putsar med handverktyg och den börjar bli lite sliten i kantskärpan överlag, då kommer du inte märka någon skillnad alls.

Tillbaka
Topp