SL, GS - kantvinkel, 87 eller 88 grader för yngre tävlingsåkare?

Jag pratade med några andra pappor i helgen och de hade fått annan information. Enl. någon på garaget så var inte hängningen så viktig och kanten skulle vara 88°. Kan det här med kanten vara kopplat till vilken typ av skida man åker på (cap eller macka)?
Och varför säger man att hängningen inte så viktig?

Senast ändrad:
Min erfarenhet är att hängningen normalt sett inte behöver ändras på JR raceskidor. Se bara till att undersidan av stålkanten är blank och fin. Men om du planslipar, då måste du hänga om. Som jag nämnde fick jag för några år sedan tillbaka ett par skidor ohängda efter att jag planat. Ganska jobbiga att åka på.

Har också fått blandad info från Garaget. Det finns väldigt kunniga där, men ibland har dom kanske extrapersonal ..?

Hängningen inverkar på hur snabbt skidan biter när du ställer på kant. En liten hängning biter snabbare. En liten hängning bidrar också till själva bettet när skidan väl är på kant, i kombination med kantvinkeln. En liten hängning kan göra det lite svårare att kasa och ploga eftersom skidan går in i skär snabbare.

Cap eller Sandwich spelar ingen roll för kantvinkel – tror inte att det ens att finns JR raceskidor med cap!?

Senast ändrad:
sweethood sa:
Jag pratade med några andra pappor i helgen och de hade fått annan information. Enl. någon på garaget så var inte hängningen så viktig och kanten skulle vara 88°. Kan det här med kanten vara kopplat till vilken typ av skida man åker på (cap eller macka)?
Och varför säger man att hängningen inte så viktig?
Hängningen inte viktigt? Det beror på vad man jämför med. Kriget i Syrien eller terrrordåd i Paris? Om man snackar piståkning och pistskidor är det superviktigt. Det kan vara större skillnad hur mycket man hänger än att byta skidmodell. "Källan" på Garaget hade ingen koll, allt informationen var filtrerat av någon som inte har koll, eller någon råkade säga fel.

Däremot som det redan har fastslagits i tråden tidigare, är det inte helt livsavgörande om det är 88 eller 87 grader på sidokanten. Jag kör 87 grader på pistskidor vilket är GS och SL riktiga race. Samma för dottern 9 år som tränar, på både SL och GS. Har märkt att hon vill ha riktigt, riktigt vasst. För några år sedan var det för svårt för henne med riktigt vass, då hasade hon mer.. Däremot kör ett gammalt anhåll på 90 grader för AM, tur och offpistskidor samt för lillasyster 6 år på hennes carvingskidor. Då håller kanten bättre, blir lite mer lättsladdat.

Jag har nog dålig frågeteknik men ibland är det svårt att få bra feedback. Sist när vi köpte pjuck så provade vi mååånga par för att se/känna vilka som satt bäst.
Fråga: "Hur känns pjäxorna?"
Svar: "Blå är snyggast!"

@Skare
Inte för att jag tror att det spelar så stor roll i dagsläget men hur vet/ser man om hängningen är bra för åkaren?
För liten = hugger tidigare/oroliga skidor
För stor = Hugger inte alls = sladdar = dåligt grepp och är svår att skära med. Kan tänka mig att det är svårt att åka på isiga banor?

Det kan vara så att mottagaren i det här fallet, inte hade tillräckliga kunskaper i ämnet och förstod kanske inte helt vad "källan" på garaget pratade om.

Senast ändrad:
sweethood sa:
@Skare
Inte för att jag tror att det spelar så stor roll i dagsläget men hur vet/ser man om hängningen är bra för åkaren?
För stor = Hugger inte alls = sladdar = dåligt grepp och är svår att skära med. Kan tänka mig att det är svårt att åka på isiga banor?
Rätt analys. Erfarenheten säger att 0,5 är lagom mycket hängning för pistskidor. Inte utan anledning är vad man får om man lämnar in på en bra verkstad. För breda skidor, med offpistinriktning tycker jag att det kan vara skönt med lite mer hängning. På barnskidor (som dessutom tyvärr oftast är konkava i belaget) hänger jag mycket mer än så. Som det tidigare nämnts kan duktiga tävlingsåkare köra helt planade skidor, ev hänga lite för hand fram och bak. Men det är extremt ovanligt för nöjesåkare, ingen man får av en skidverkstad automatiskt när man lämnar in skidorna. Då kör man skidorna på stenen så kanten tar i, det nöter rätt friskt på stenen.

För att bedöma hur mycket hängt man har? Lägg skidorna mot varandra, se hur mycket glipa det blir ytterst på kanten. Kräver viss erfarenhet för att se om det är 0,5 el 1 grad, dock syns ganska lätt det om det är hängt eller inte, eller har en true bar och kolla att skidorna på belagssidan. Exempelvis http://www.beasttuning.com/True-BEAST-Ski-Tuning-True-Bar-p/3018.htm

@sweethood och
@Skare

Visst kan man få ett grymt isgrepp även på ett par skidor med större hängning. Kompenserar man den större hängningen med en "mindre kantvinkel" blir ju kanten lika vass. Ex 0,5-88 ger samma absoluta kantvinkel som 1,5-87. Bara det att det är lite längre väg innan kanten tar i.

/MM

Så för de yngsta som inte åker helt på kant ännu, kanske det inte är någon ide att hänga mer än 0.5?

sweethood sa:
@Skare
"För stor" hängningsvinkel behöver nödvändigtvis inte betyda dåligt grepp. Greppet är resultatet av hur "spetsig" slipen är, ju lägre siffra desto spetsigare. 86/1 (=87) har te.x bättre grepp än 87/0.5 (=87,5) förutsatt att alla andra parametrar är de samma. Men skidan måste ställas upp mer på kant innan den går på skär och det kan givetvis vara svårt, och på is vill man kanske att det ska bita så fort man börjar vinkla upp. Beror på åkstil och önskemål.

Och jag skulle vara förvånad om inte de flesta åker på 1 grads hängning (med 88 i kant). Duger till det mesta och för de flesta, förutsatt att kanterna är fräscha. 0,5 och under är aggressiv hängning, även för pist, om du inte är race-åkare. För banåkning ligger det normalt mellan 0.5-1. Extremvinklar på under 0.5 hittar man nog inte särskilt ofta under nivån raceåkare på alpint gymnasium.

Senast ändrad:
Slipade skidorna på Tandådalen förra året och frågade om hängningsvinklarna och vill minnas att han sa 0,5 under mitten av skidan och 0,7 el 0,8 på brätte och bakända kan det stämma? Och det var tydligen standard inställningen till kreti och pleti, så det kan ju inte vara för svår åkt då.
I år har de skaffat en slipmaskin från en annan tillverkare har jag hört (reservation för detta påstående).

powdercowboy sa:
Slipade skidorna på Tandådalen förra året och frågade om hängningsvinklarna och vill minnas att han sa 0,5 under mitten av skidan och 0,7 el 0,8 på brätte och bakända kan det stämma? Och det var tydligen standard inställningen till kreti och pleti, så det kan ju inte vara för svår åkt då.
I år har de skaffat en slipmaskin från en annan tillverkare har jag hört (reservation för detta påstående).
Jo det finns maskiner som har program med olika vinklar på olika ställen. Funkar säkert bra om man bara behöver lämna in ett par, tre gånger per säsong eller om man har en serviceman (eller en maskin hemma). Sämre om DU är servicehen. Joxiga att underhålla.

Senast ändrad:
Har själv en U12-åkare samt tävlar lite själv. Hänger alltid kanterna efter en planslip annars blir de som galna på hårt underlag och hugger konstigt även i svängväxling. 88/0,5 eller 87/0,5 är standard och alla raceåkare kör med detta upp till i alla fall U14. Efter det experimenteras det mer i SL med ex ohängt under foten för extra isgrepp.

Jag kör 87/0,5 på allt för mig själv, U12 och även lilltjejen 7 år. Detta gäller SL, GS (dvs race på hårt underlag) men även twintips för ungarna. Varför samma på allt? Det funkar bra och jag behöver inte byta verktyg och komma ihåg vinklar på olika skidor :-)
OBS! hängningen på 0,5 gäller ju nya fräscha skidor, alt nyplanade. Efter hand slits detta och i praktiken har vi nog större vinkel på de flesta skidorna i slutet av säsongen men det bryr jag mig inte om.

Mina ungar kör på vassa kanter varje dag. Jag vill att de lär sig lita på att skidan sitter oavsett om de kör bana eller friåker på twins.

Men nu har jag precis köpt ett par Super G till min U12:a och de vill jag nog inte ha 87/0,5 på, känns för aggressivt. Kul att få köpa nya verktyg!

Såg inlägget om slipmaskin. Vill minnas att den är dyr... Har för mig att Henrik på Hendryx i Åre använder en sån.

@Surferdude72
När du skriver vassa kanter varje dag, slipar du kanten med fil efter varje träning eller kör du av med bryne lite då och då för att underhålla?

bla. så ligger det här i min favoritmapp /Skidor/underhåll/JagBehöverVård/Fredagsmys/
1.
2.
3.

Jag kollar kanterna efter varje träning. Ibland är de fortfarande vassa och då gör jag ingenting. Annars drar jag ett par drag med diamant för att ta bort ev skador och om det är vasst du slutar jag, annars fortsätter jag med filen.

Jag tycker jag sparar tid på att göra detta regelbundet.

Tillbaka
Topp