Har själv en U12-åkare samt tävlar lite själv. Hänger alltid kanterna efter en planslip annars blir de som galna på hårt underlag och hugger konstigt även i svängväxling. 88/0,5 eller 87/0,5 är standard och alla raceåkare kör med detta upp till i alla fall U14. Efter det experimenteras det mer i SL med ex ohängt under foten för extra isgrepp.
Jag kör 87/0,5 på allt för mig själv, U12 och även lilltjejen 7 år. Detta gäller SL, GS (dvs race på hårt underlag) men även twintips för ungarna. Varför samma på allt? Det funkar bra och jag behöver inte byta verktyg och komma ihåg vinklar på olika skidor

OBS! hängningen på 0,5 gäller ju nya fräscha skidor, alt nyplanade. Efter hand slits detta och i praktiken har vi nog större vinkel på de flesta skidorna i slutet av säsongen men det bryr jag mig inte om.
Mina ungar kör på vassa kanter varje dag. Jag vill att de lär sig lita på att skidan sitter oavsett om de kör bana eller friåker på twins.
Men nu har jag precis köpt ett par Super G till min U12:a och de vill jag nog inte ha 87/0,5 på, känns för aggressivt. Kul att få köpa nya verktyg!
Såg inlägget om slipmaskin. Vill minnas att den är dyr... Har för mig att Henrik på Hendryx i Åre använder en sån.