Kapa till hudar

flarne

Ny medlem
Kapa till hudar
Har fått tag i ett par beggade hudar som är för breda för mina skidor. Är det svårt att kapa till bredden själv, någon som har några bra tips vad man ska tänka på hur man enklast gör det.

Om jag har fattat det hela rätt så ska man ta bort så mycket av hudarna så att stålkanterna syns men att man ändå täcker så mycket av belaget som möjligt.

Kapa till hudar
Rakblad, sax, kniv! Lämna stålkanten + 1mm. Spänn fast hudarna, rita av, klipp till! busenkelt, men va noga!

Kapa till hudar
Gör så här, instruktionen har jag snott från BlackDiamonds egen bruksanvisning. Den gäller en skida så blanda inte ihop det med alla kanter(men du är ju inte dum)

*klibba fast huden på skidan så att skidan inte sticker utanför huden någonstans
*skär första kanten genom att ta stöd med kniven mot stålkanten, så får du exakt passform.
*slit av huden
*klibba fast den igen men lägg den skurna kanten med dubbelt avstånd in från sin kant (1stålkant + 1mm)X2=2stålkanter+2mm in på belaget
*Nu skär du den andra kanten likadant som den förra, dvs stöd kniven/skär längs stålkanten.
*Slit av huden och klibba fast igen, nu skär du till tip och tail

Här skulle det passa med en illustration...
Ha det så kul med hudarna!

Kapa till hudar
Gelendesprung har helt rätt.
Men i stället för en kniv ta ett sk. målarrakblad som är vassare än en kniv. Ha litet lacknafta för att rengöra kniven från det lim med ludd som fassnar på bladet.

Kapa till hudar
Hade tänkt gör nåt liknande som Geledesprung skrev så det kändes ju bra att man inte var helt ute och cyklade. Tackar för alla tips, det kommer säkert att gå bra nu.

Kapa till hudar
Tja F Tror att jag har en speciell kniv för detta från en hudtillverkare. Ska kolla hemma. Ring mig i kväll e 18 så får Du svar. Kan bytlåna mot ett Mag. Prodz omslag...... H

Tillbaka
Topp