Kasetter för Randoneé

540315

Ny medlem
Kasetter för Randoneé
Har hört talas om kasetter som sätts i vanliga slalombindningar så att de funkar som randoneé-bindningar. Någon som vet något om detta?

Kasetter för Randoneé
Det finns två varianter.

SecuraFix är orginalet. Den är ganska tung och längdjusteringen är lite dumt konstruerad vilket gör att den ofta spricker i plasten när den blir några år gammal. Hälhöjaren har bara ett läge och är lite för låg tycker jag. I stort fungerar den dock helt ok. Securas går ofta att hitta billigt begagnade på uthyrningsfirmor i Alperna.

BCA Alpine Trecker är en nyare konstruktion med samma grundidé. Den är lättare och allmänt bättre, men också några hundra dyrare. Den har dubbla lägen på hälhöjaren och en bättre lösning för längdjustering. Jag har ett par själv och är hittills fullt nöjd med funktionen.

Ingen av ovanstående kan konkurrera med en ren turbindning på väg uppför. Det blir ganska klumpigt, högt och tungt, men jämfört med att inte ha möjlighet till lös häl öppnas stora ytor upp i och med den ökade rörligheten. Dessutom kan man stå på fullt på vägen ner och veta att man har sina vanliga alpinbindningar att hålla i handen om det blir stökigt.

Kasetter för Randoneé
Kan bara hålla med föregående talare... Insatserna har en tendens att pajja ur.. Har klarat mig bra med diamir freeride..

Ching

Tillbaka
Topp