kassa belag?

Swizz

Medlem
kassa belag?
Hallå gänget,

Kom över ett par sparsamt använda K2 public enemy under förra året.
Min plan är att ha dom som slit och släng skida.

Jag lämnade in dem för att slipa upp kanterna och valla innan jag ställde dom i förrådet över sommaren.

Nu när jag tog fram dom för premiär i helgen så märker jag direkt att dom gick väldigt trögt (dåligt glid)
De gled dessutom ännu sämre bakåt.

När jag kände på belaget så var nästan som en stighud, relativt slätt åt ena hållet men strävt åt andra.
Då lämnade jag in dem för maskinslipning och vallning igen, de blev något bättre men inte helt hundra.

Är belaget helt slut eller finns de något sätt att fixa till dem?

kassa belag?
Det låter som att det är ”hår” efter slipningen som ställer till det. En del ställen lyckas sådär bra att undvika håriga belag. Ett sätt att fixa till det är att lägga på en hårdare valla och sickla av skidorna när det är kallt ute ( kalla skidor) på så sätt drar man bort håren vid sicklingen.

kassa belag?
Henric-s sa:
Det låter som att det är ”hår” efter slipningen som ställer till det. En del ställen lyckas sådär bra att undvika håriga belag. Ett sätt att fixa till det är att lägga på en hårdare valla och sickla av skidorna när det är kallt ute ( kalla skidor) på så sätt drar man bort håren vid sicklingen.
Tack för svar! de ska jag testa.

Fick även ett tips av en bekant att de gick att stålsickla belagen, är de något som skulle rekommenderas?

kassa belag?
Det funkar också, lite försiktigt bara så du inte gör skidorna konkava. Funkar att dubblera sickeln med en fil för att undvika att den böjer sig.

kassa belag?
Hehe de vore inte bra, tack för tipset.

Läste precis att de inte räckte med maskinvalla när det uppstått "hår" utan att man skulle bombardera med gul valla och mätta belaget.

Dock var inte det en långvarig lösning utan skulle behöva upprepas ofta för att håret inte skulle uppstå igen.

Står i valet och kvalet medan att valla och försöka stålsickla...

Vad mer kan det finnas att göra?

kassa belag?
Det finns grejor som löser problemet:

Fibertex från Swix!

För att få bort skador och hår, tex efter slip och rillning.

kassa belag?
LasseT sa:
Det finns grejor som löser problemet:

Fibertex från Swix!

För att få bort skador och hår, tex efter slip och rillning.
Tack för svar! beställde faktiskt precis en fibertexduk, vallajärn, gul valla, plastsickel och en stålsickel utifallatt från outnorth.

Ska man skrapa av befintlig valla med plastsickeln, torka av och sen gnugga fram och tillbaka med fibertexduken tills allt hår är borta?

kassa belag?
Ta bort all valla först med sickel och sedan tvätta med "Vallaväck" och torka rent med papper. Vallan kladdar annars ihop fiberduken. Lycka till

Tillbaka
Topp