Kevins desperata hjälp-tråd [uppdaterad]

sauce

Ny medlem
För att ni ska få det lättare att hjälpa mig redigerar jag första meddelandet, därav "nej och nej" till dåliga blocket länkar.

Jag väger 62kg, ca 175cm och har 42 i skostorlek.

Erfarenhet: Förra säsongen åkte jag lite i flottsbro och i romme, där gick alla backar att carva sig ned för utan att skada sig allt för mycket. Har aldrig hoppat eller och något typ av park, men kan vara intressant att testa. Började även åka longboard tidigt i år, det borde väl bidra lite till snowboardåkningen, åka switch kan jag iallafall på longboard.

Åkstil: Då jag inte åkt mycket är jag inte så säker men offpist är inte min grej, stora hopp är troligen inte heller det. Vill nog för det mesta carva och kanske testa lite i parken.

Jag har kommit fram till 2 brädor, antingen http://www.hollywood.se/sv/product/10996/prime-blast-155-snowboard#filter-6
eller
http://www.hollywood.se/sv/product/10973/pro-series-keller-153-snowboard#filter-6 (lutar mest åt den)

Bindningar vill jag helst hitta ett billigt begagnade par i bra skick.

Boots har jag ingen aning om men jag kollade på http://www.hollywood.se/sv/product/11226/anthem-tls-blk-wht-fade#filter-7
och
http://www.hollywood.se/sv/product/10171/exus-blk-wht#filter-7
endast för att de var billiga, har ju ingen aning om vad jag ska leta efter.. TIPS!

Senast ändrad:
Tjena kevin!

De där brädorna såg inte ut som några höjdare...

Berätta gärna hur lång du är, vad du har för skostorlek och hur mycket du väger?

Det var inte riktigt så att jag tänkte satsa på någon "höjdare" än.
Just NU skulle jag ha en budget på ca 2500kr men om jag får en jävla massa crossutrustning som tydligen ligger och dammar här så blir den ju rätt mycket högre..

Jag TROR att jag är runt 175cm, väger 63, stl 42

Hejsan Kevin!

VIilken nivå ligger din åkning på? Du säger att du är rätt grön, menar du då att du ej lämnat barnbacken ännu eller klarar du röda pister?

De brädor du länkat till är vad man brukar kalla "intersportbrädor". Dom går såklart att åka på men i takt med att din färdighet utvecklas kommer du nog tröttna på dom ganska snabbt, det kan vara värt att betala lite mer för en märkesbräda eftersom att du förmodligen ändå kommer att vilja ha en när du blivit stabilare i din åkning.

Ska du köpa begagnat så spana efter märkesbrädor (Burton, Capita, Nitro, Lib-tech, Gnu, K2 mfl).

Annars rekommenderar jag dig att besöka stadium så fort dom tar fram sitt vintersortiment, dom brukar då passa på att sälja ut förra årets överblivna modeller till bra pris och dom säljer märkesbrädor.

Längd på brädan skulle jag säga runt 155cm, om du fortfarande växer kan det vara bra att ha i åtanke och kanske köpa en något längre bräda.

Lycka till!

Om du inte vill vänta till vintern och ett större/bättre ubud, maila ett par internetshoppar, exempelvis blue tomato och liknande, och beskriv din ak-niva, hur du vill aka, längd, vikt, skostorlek och lat dem komma med förslag pa passande brädor/bindningar de har pa lager/utförsäljning...

Du kan åtminstone försöka hitta någonting som är producerat innan 90-talet.
Om det där var allt som blocket erbjuder just nu bör du avvakta - vad ska du med grejerna till nu ändå? Många månader kvar till snö.

Alltså, om jag vore dig skulle jag kolla runt köp&sälj här på freeride och kanske även lägga upp en köpes annons på vad du behöver. Oftast e priserna lite mer rätt på en site där folk vet iaf lite vad dom snackar om, till skillnad från blocket där folk tycks tro att de e o.k att sälja en nästan oåkbar bräda för över tusen spänn bara för att den e i bra skick.
Köp en så ny du kan hitta i så bra skick som möjliggt e nog en bra filosofi, det har hänt JÄVLIGT mycket i snowboard världen de senaste 3-5 åren!
Lycka till!!

sauce sa:
Varför jag är så tidigt ute är för att jag nyligen snappat upp intresset igen och det verkar vara rea på de flesta ställena just nu!
Det är alltid rea på blocket skitsaker!
sauce sa:
Nu börjar det likna något! Bara att hitta vettiga boots och bindningar också :)

Nitro Pro series brädan är riktigt fin och gullwing camber underlättar lika mycket i början som den är rolig att köra på för en erfaren åkare.

För dina specs som du nämnde tror jag att du har roligare på en 53a, kika på någon av dom här två och ta den vars färg du gillar bäst, det är samma planka med olika graphics:

http://www.hollywood.se/sv/product/10974/pro-series-kooley-153-snowboard#filter-2
http://www.hollywood.se/sv/product/10973/pro-series-keller-153-snowboard#filter-2

Sen skadar det ju inte att supporta ett fint märke som Nitro med skönt folk, och medan vi är inne på den tråden; fuck junkyard. Beställ den på Hollywood.se istället.

Om du vill ha bra bindningar till schysst pris så har jag några par Union bindningar över, har ett par Danny Kass du skulle kunna få köpa för ett schysst pris till exempel, dom är i bra skick. Union är antagligen det mest populära bindnignsmärket annars, så kika runt lite på begagnade saker.

När det kommer till boots bör du inte köpa alltför hårda boots i början, testa ut något som sitter riktigt bra också. Att ha ont i fötterna i backen är nog det sämsta som finns.

Andreas80 sa:
sauce sa:
Hmm rätta mig om jag har fel men det där är ingen Burton bräda

Snowboard Burton nate gold type a edition

Skulle gissa att det är en typ a från mitten av 90 talet, antikvärde om det hade vart lite snyggare grafik
Helt rätt!
En Type A, Nate Cole är det. Höööööögt kultvärde för alla som vet någonting om snowboardhistoria!!

hanken sa:
Du kan åtminstone försöka hitta någonting som är producerat innan 90-talet.
Om det där var allt som blocket erbjuder just nu bör du avvakta - vad ska du med grejerna till nu ändå? Många månader kvar till snö.
Är det inte bättre att hitta en bräda efter 90- talet ? ; )

Hittade dessa: http://www.blocket.se/vi/35118907.htm och såg att de verkade vara väldigt billiga.. tror ni hon menat 2000?
Frågade om hon visste vilken specifik modell det var på dem men det visste hon inte, bara att det stod "mens freestyle" i skorna.

Är de något att ha, ifall de sitter bra? 200 är ju ingen stor utgift heller...

Dem funkar säkert! Och om hon menade 2000kr är hon dum ^^

Thomsson sa:
Men 200 låter ju lite konstigt ändå. Jaja, ska ringa o höra när jag kan komma och prova på dem, så fort jag kan gå utan att se ut som att jag har en morot uppkörd någonstans.

sauce sa:
Thomsson sa:
Men 200 låter ju lite konstigt ändå. Jaja, ska ringa o höra när jag kan komma och prova på dem, så fort jag kan gå utan att se ut som att jag har en morot uppkörd någonstans.
Haha skriv sen vad hon sa...

Och om hon säger 2000 när du ringer, säg att du redan är på väg med 200kr! :D

200 är ca vad de är värda.
Jag skulle inte ge mer för ett par begagnade snowboardboots. Snowboardboots är färskvara som slits väldigt mycket. Själv använder jag nog 1-2 par boots per säsong och då är jag ändå jävligt snål av mig. Men passar bootsen och är sköna så kan det säkert vara värt att lägga ca 200 kr. Tänk på att du säkert kan hitta nya riktigt bra boots som är från förra säsongen för ca 1000. Själv hade jag ett par Burton freestyle just som de på bilden fast i en annan färg för 6-7 år sedan. Vad jag kommer ihåg av dem var att de var förhållandevis lätta jämfört med andra boots i samma prisklass, men att de blev alldeles för mjuka väldigt snabbt.

Hon menar garanterat inte 2000 kronor. Som ovanstående skrev så är begagnade snowboardboots inte värda speciellt mycket.

combatspenat sa:
Tänk på att du säkert kan hitta nya riktigt bra boots som är från förra säsongen för ca 1000
Hur går jag tillväga för att hitta sånt då? Finns de på t.ex kvar på deras webbshop som rea:or eller måste man gå fråga efter det *confused*

Tillbaka
Topp