KeyCard, Teamaxess osv. Hur, vilket, var? Förklara för mig.

skidmannen

Aktiv medlem
Jag sitter med min bunt med 30+ liftkort och letar efter 4 st "Key Card" till familjen. Hittar ett från Bjursås och ett från Andermatt.
Däremot har jag en tjock bunt med "Teamaxess", Skistar, Järvsö, Idre, Engelberg, Funäsdalen osv.
Ytterligare några kort saknar uppgift om tillverkare (7 st från Tignes, några 2-alpes osv), men har samma typ av nummerserie som Key-Card, dvs 01-1614 xxxx xxxx xxxx xxxx-x
Sen finns det några kort från Cham som vare sig har nummer eller tillverkare.

Frågor:
1. Hur många tillverkare/system finns det? Vilka är dom viktigaste att ha koll på?
2. Kort där det inte står något (Tignes tex.) kan man lista ut vilket det är ändå?

Detta har varit ett ickeproblem så länge man har med bunten och köper i kassan, men kassor blir bara färre, dyrare och med längre kö.

Jag sitter med min bunt med 30+ liftkort och letar efter 4 st "Key Card" till familjen. Hittar ett från Bjursås och ett från Andermatt.
Däremot har jag en tjock bunt med "Teamaxess", Skistar, Järvsö, Idre, Engelberg, Funäsdalen osv.
Ytterligare några kort saknar uppgift om tillverkare (7 st från Tignes, några 2-alpes osv), men har samma typ av nummerserie som Key-Card, dvs 01-1614 xxxx xxxx xxxx xxxx-x
Sen finns det några kort från Cham som vare sig har nummer eller tillverkare.

Frågor:
1. Hur många tillverkare/system finns det? Vilka är dom viktigaste att ha koll på?
2. Kort där det inte står något (Tignes tex.) kan man lista ut vilket det är ändå?

Detta har varit ett ickeproblem så länge man har med bunten och köper i kassan, men kassor blir bara färre, dyrare och med längre kö.
Key card är ju samlingsnamnet för ett sådant kort.
De stora systemen är SkiData och teamaxess.
På teamaxess korten brukar det stå med väldigt liten text någonstans på kortet "teamaxess.com" har jag för mig.
På Skidata korten står det skidata, oftast väldigt smått där också.

Finns säkert andra system, men brukar somsagt stå på alla kort vilket det är. Kan vara svårt att hitta dock.

20201103_142140.jpg

Hittade ett skidata kort liggandes. Där ser du vart du kan hitta om det är ett skidata kort. (Understruket med rött)

Snödjup

Tillbaka
Topp