Kina-Völkl från Conrad?

acet

Ny medlem
Kina-Völkl från Conrad?
Hej,
Har under en längre tid följt diskussionen som varít här på FR angående kvalliteén på skidor från sport-conrad. Tack vare vänner som varit nöjda med sina lagg så beställde jag tillslut ett par Völkl Gotama och dom kom nu i mitten av december.

Det första jag reagerade över var hur uselt fastklistrat den feta buddan på tailen var. trots att skidorna aldrig var använda så kunde jag lätt få in pekfingret mellan gummibuddan och skidan (här skall dock nämnas att gummitjockisen inte har någon praktisk inverkan på åkegenskaperna hos skidan..).

Det är dock idag då jag vallat skidorna som den riktiga tankeställaren kom, längst bak på undersidan skidorna ute på twintippen så satt det två st små vita klistermärken med den svarta texten: "made in China".

VAD FAN ÄR DETTA?

Har kikat på Völkl,s hemsida och dom hävdar att deras skidor produceras på samma alpsida som Franz Völkö täljde sina första skidor för typ 700 år sedan eller nått...

Känner att jag vill ha ett inlägg från någon som typ säger att jag bara råkat ut för ett skämt och att Franz ande fortfarande vilar i mina skidor trots det usla klistermärket!!

Kan tillägga att i övrigt så ser skidorna svinbra ut och jag kan knappt vänta tills jag får riva lös på dom...

Kina-Völkl från Conrad?
Gotama tillverkas i Kina. Som Katana oxå....... Mantra tillverkas i Tyskland.. Och att Buddhan sitter dåligt är inget ovanligt. varit så på alla skidor jag har känt på och sett dena säsongen..

//H

Kina-Völkl från Conrad?
Amerikaner är experter på detta, andra tillverkare i andra länder gör troligtvis likadant; produkten designas och skapas i "hemlandet" men produktionen sker i ett annat billigt land. Ganska vanligt..

Resultatet; "Made in China" men tillverkarna säger att skidan "görs" i hemlandet. Jag har inte kollat upp det här, men det är en teori.

Edit; missade 'inte' i sista meningen.

Senast ändrad:
Kina-Völkl från Conrad?
Hasse är du säker på att Mantran är kvar i Tyskland vad jag förstått så har all Völkl tillverkning nu flyttat till Kina. Därmed så tillverkas nu alla K2 Sports brands (K2, Völkl, Line, Karhu) i Kina.

Du som kör Line. Hur är kvaliten på dom? Har igentligen inte läst om några kvalitets problem på Line. Men massa om Völkl sen dom flyttade.

Är det så att Völkl och övriga brands tillverkas i olika fabriker där kvalitets problemen har att göra med fabriken.

Har du (eller någon annan) koll på om även Markers tillverkning flyttat till Kina?

Jag hade nog köpt Line eller Karhu men K2 Sports är belagt med bojkot från min sida. Gillar inte det här med uppköp av brands, nedläggning av deras fabriker och sen flytt till Kina för en billigare produktion.

Kina-Völkl från Conrad?
Vet inte riktigt om det är relevant men jag köpte ett par Gotama inför säsongen, även dom märkta med "made in china" (små klisterlappar). Mina fru köpte samtidigt ett par Aura och till skillnad från Gotaman fanns texten "Made in Germany" som en del av grafiken under bindningen. Tycker själv att det ser/känns som det finns en skillnad i kvalitet men det kan vara ren placebo. Jag kan inte peka på något specifikt (kommer heller inte ihåg om jag såg märkningen innan jag reagerade)

Kina-Völkl från Conrad?
Mantran är tillverkad i Tyskaland ja. Auran oxà. Gotama tillverkades redan förra àret i Kina.

Dessutom sà var det pà Mantran som jag upptäckte att de inte var plana...

Har slipat mina Line EP pro och de var de inga fel pà iaf. Skall laga upp mina Prophet 100 nàgon dag jag har tid. Skall slipa dessa dà oxà. Sà dà visar det sig helt enkelt... Marker tillverkas inte i Kina vad jag vet. Tjeckien tillverkas en del bindningari vet jag.

Att bojkatt uppköpta märken kan bli jobbigt för dig dà det är typ 4 företag som äger det största märkerna.

Amersport: Atomic, Salomon, Volant ev nàgon mer..
Nordica: Blizzard, Nordica, Techninca med mera??
K2: Line, K2, Völkl, Karhu, Marker.
Quiksilver: Rossignol, Dynastar

//H

Senast ändrad:
Kina-Völkl från Conrad?
Det senaste jag hörde, från en initerad Amerikansk källa, är att Quiksilver nu även äger K2 och alla underliggande märken.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp