Kite i Alperna

Jenny E

Medlem
Kite i Alperna
Hej
Vill gärna ner till Alperna och kita i vinter. Har precis lärt mig denna underbara sport, så med andra ord: är nybörjare. Vilken ort passar bäst för snökite?

Vänligen Jenny

Kite i Alperna
Är nybörjare jag också men har gjort lite research efter som jag funderat dra en säsong med kiten. Snowkite masters går som vanligt i Serre Chevalier, http://www.serre-chevalier.com/en/events/snowkite-masters-3/ så det är väl rimligt att anta att närområdet är bland det bättre i alperna för snowkiting.

Men om man bara är ute efter kite så ser iaf. inte jag någon större poäng att söka sig till alperna, finns minst lika bra åkning i Sverige och bättre(?) i Norge på b.la. hardangervidda och Haugastøl. Lite upp och ner är ju trevligt med kiten men poängen är ju inte direkt 45 graders lutning, finns liksom ingen större poäng att leta efter berg när man har vinden på sin sida.

Så ja i Alperna är det Serre som gäller men det är onödigt långt dit :)

Kite i Alperna
Tack för era svar.
Jag har kitat på Åresjön, vid Sylarna/Storulvån och Grövelsjön. Alla mkt bra ställen.
Nu tänkte jag kombinera kite/skidåkning i Alperna. Serre Chevalier verkar ju som ett bra ställe.
//Jen

Kite i Alperna
Hej på er,
hårt biten snökitare från Åre här. Har tagit med kiten ner till Hasliberg(närheten av Engelberg) ett par gånger när jag varit ner dit men det har varit helt omöjligt att köra. Extremt byigt och ont om stora platta ytor. Då har vi det betydligt bättre här i Jämtland :) Haugastol som bas för att köra Hardangervidda är grymt bra! Haukeli är helt ok med. Finse skall visst vara fint med, lite roligt att man bara kan åka tåg dit :)

Och kommer ni hit upp till republiken, så kika in på Facebook gruppen Kiterepubliken så får ni garanterat råd om bästa platsen att köra och även kanske möjlighet att hänga med några locals. Andra bra forum för andra delar av Sverige är Kitenation och Surfzone.

/KP

Tillbaka
Topp