Kittelfjäll v.7

Kittelfjäll v.7
Hej allihopa. jag har upptäckt att det är väldigt väldigt dåligt med snö i kittelfjäll just nu, finns det någon här inne som vågar sig på en något sånär gissning på hur det KAN se ut vecka 7 om det fortsätter såhär? :)

Kittelfjäll v.7
Det finns redan en tråd om snöläget i kittel, men inte desto mindre tänkte jag ta och svara här. Det är såklart näst intill omöjligt att komma med en vettig gissning om hur det kommer se ut om fyra veckor. Jag tror dock att det kommer finnas snö. Enligt SMHIs prognoser ska ett stort snömoln vara parkerat över kittelfjäll resten av denna vecka, och om detta moln ger ifrån sig några fina decimeter är nog en skaplig grund lagd. Jag ska faktiskt upp i helgen och kolla efter hur det går, så jag kan återkomma efter det!

Kittelfjäll v.7
Har varit i Kittel v.5 många år tillbaka och aldrig blivit besviken på snömängden i allafall. Även om om det officiella snödjupet ibland inte är så imponerande så finns det ofta gott om snö i de mindre ravinerna (rännorna) och i skogen.
Kalfjället kan se bedrövligt ut med massor av sten och is framme medan man i skogen kan hitta fina åk. En fördel med v.5 är att man har ofta öppnat nya liften den helgen och därigenom kommar man åt mycket oåkta områden.
Obs! Liftarna kan vara stängda Månd-Torsd den veckan!?

Kittelfjäll v.7
76 cm ska man väl inte klaga på? 3 veckor kvar så de lär ju snöa mer..

skönt om liftarna är stängda den veckan, då ligger de mer orört åt mig efter som jag inte kommer upp förens torsdag kväll ändå :)

Kittelfjäll v.7
Det var helt suveränt i helgen. En bra botten och mellan 20 och 40cm lössnö i skogen. Visst är det rätt så magert på kalfjället men vem bryr sig när den bästa åkningen är nedanför trädgränsen.

Kittelfjäll v.7
Håller med Olof om att det var suveränt i helgen. Däremot vet jag inte om det fanns någon bra botten att snacka om. I skogen var det väl OK, men i ravinerna blev det en hel del stenskrap trots att det låg bra med lössnö. I mina drömmar kan man om några veckor köra överallt i ravinerna, men så mycket snö kanske det aldrig brukar bli i kittel? Det var första gången jag var där nu men det lär bli fler!

Tillbaka
Topp