Kittelfjäll v13, hur ser det ut?

Dr_Snow

Ny medlem
Tja! Jag får tyvärr bara ihop en vecka åkning i år, surt som fan men men...

Vecka 13 är den vecka jag kan åka (veckan efter påsk), hur ser det ut med snön i Kittelfjäll då?
Riksgränsen är såklart också ett alternativ, frågan är vad som ger mest för pengarna...

//Dr. Snow

Att spå i snömängd är lite vanskligt.....
Hursomhelst så brukar slutet på mars, början av april kunna vara riktigt bra. Svårt att ge ungefärligt snödjup, men jag drar mig till minnes en weekend där uppe (vecka 12) 2001, då vi fick 60 cm pudersnö över natten.
Ifjol (helgen vecka 13, 2004) så kom det också ca 30 cm nysnö över natten, så just den perioden verkar faktiskt vara rätt lyckosam, om man tittar till snödjup....

Å andra sidan så har ju fjolårets rekordlåga snömängd gjort att man är lite tvivlande till hur vintrarna framöver kommer att se ut...

Jag skulle dock tro att åkningen där uppe, vad gäller vecka 13, kan vara riktigt bra. Det är klart att Riksgränsen kommer att vara ännu bättre (åtminstone snömässigt), men så är det ju ytterligare 70 mil norrut också! :-)

Oavsett vad du väljer så blir nog facit rätt bra.

//Jonas.

Ok, ja det var ju inte den exakta snömängden jag var ute efter. Snarare en generell rapport om hur vädret brukar vara, om man måste trängas även utanför pisten osv...

Dock låter det ju bra, jag ska nog göra lite mer research på priser m.m.
Tack, ha det bra!

//Anton

Jag skulle tro att det kommer att vara bra v.13 Det är ju alltid en viss risk för sorbet-åkning men jag vågar lova att du inte ska behöva ödsla någon onödig tid i liftkö.

Precis som Puder Yetin säger är det mycket vanskligt att spå väder. Just nu är det dock sjukt bra. Har precis firat nyår och fått makalös åkning sen i torsdags, och mer snö är på väg in så jag ångrar inte att jag valde stanna en vecka till.

//Olof

Ah, men då finns det goda möjligheter till bra åkning senare på säsongen också. Härligt!

Nu ska jag bara finna resekompis(ar) och boka.

//Anton

Jag var på väg att åka dit vid den tiden, eller kan ha varit någon eller några veckor senare, 2003. Det året var iofs. rätt dåligt med snö överlag har jag för mig, men då var det hur som helst så lite snö i Kittel att t.o.m. personalen där rekomenderade att vi inte skulle åka dit.... Ett tipps kan därför vara att vänta lite innan du bokar! Då blir det bra mycket lättare att förutsäga snömängden.... Man kan ha tur, men man kan ha oflyt om man bokar för långt innan.... Såg i tidningen Metro i dag att Kittel just nu har mest snö av alla de Svenska skidanläggningar som listades (ca. 107cm tror jag det stod...? lite osäker...) Ha de!

Precis som brinkman säger är det bäst att vänta så länge som möjligt med att boka. Snömängden kan ju variera väldigt kraftigt. Vill du vara "säker" är ju Riksgränsen att föredra men där är det ju även mer folk i och utanför pisten. Snödjupet i Kittelfjäll är just nu 110 cm (+3 cm sen igår :)

Ja, visst ska man alltid vänta så länge så möjligt, men rätt vad det är så står man där utan boende och ser fånig ut. Men ett tag till ska jag vänta.

Riksgränsen är, efter en noggrann koll, inget bra alternativ för mig då jag är student fr.o.m. v3. (Dvs det är för dyrt ;) )

Tack igen!

(Någon säsongare där som kan rapportera lite då och då om väder och förhållanden vore kanon!?)

//Anton

antar att du känner till kittelfjalls hemsidan där de även presenterar väder och snödjup..
www.kittelfjall.com

Tillbaka
Topp