Kittelfjäll v4, solljus?

Totemann

Medlem
Kittelfjäll v4, solljus?
Hej!
Ska upp till Kittelfjäll vecka 4 och tanken slog oss precis att det kan bli problem med ljuset?
Solen går upp vid halv 9 och ner vid 15 alltså 6,5h solljus.. Hur lång tid kan man åka utan att det är för mörkt? (Jag tänker på att det blir ju inte från fullt ljus till beckmörkt på 5 minuter.. )

Jag vill gärna ha svar av någon med erfaranhet eller som kan hänvisa till annan tråd, inte spekulationer! :)

Ludde

Kittelfjäll v4, solljus?
Ja, det är väl som överallt i norrland. Du kan åka under solljustimmarna och lägga till från 30 min till en timme i varje ände.

Senast ändrad:
Kittelfjäll v4, solljus?
...också tar du av gogglarna kan du åka en halvtimme till! ;)

Kittelfjäll v4, solljus?
Har för mig att liftens öppettider brukar anpassas efter solljuset.
Var där över dan under jul och då var stängde då liften kl3 då det blev ganska så mörkt efter det. Men kan vara läge att ta med ett par ofärgade glasögon för att få in så mycket ljus som möjligt mot slutet av dagen

Kittelfjäll v4, solljus?
Liften brukar stänga 15:00 så det styr för de flesta, sedan mörknar det snabbt. Belysning finns inte mycket. Jag kommer inte ihåg, men kanske finns det i en (halv?) pistad backe?

Kittelfjäll åker man inte till för pisten, utan för offpisten. Det återspeglas i allt. Det finns kanske 5 pistade nedfarter, men en rad fantastiska rännor och raviner och en tät utmanande fjällbjörksskog :-)

Kittelfjäll v4, solljus?
Precis som du är inne på need_sleep så är pisten otroligt nerprioriterad denna veckan, så jag räknar inte med någon belysning..
Troligtvis kommer inte heller liftens öppetider har så mycket mer betydelse än för när dagen börjar ;)

Tillbaka
Topp