Klätterhjälm för skidåkning?

• Trådstartare Trådstartare Micke_Finland
  • Start datum Start datum
M

Micke_Finland

Guest
Vad tror ni om det?

Kanske inte optimalt, men det borde väl gå? Jag funderar på att köpa kombinerad cykel/klätterhjälm, typ Salewa Helium eller Kong Scarab. Planerade användningsområden är klättring och inlines. Har inte använt hjälm vid skidåkning tidigare, men tänkte skärpa till mig nu. Skulle vara väldigt praktiskt om man kunde använda samma hjälm till allt.

Tror ni att den skyddar alldeles för dåligt? Slår man huvudet i en sten så spricker den förstås och behöver bytas ut. Så är väl dock fallet med en riktig skidåkningshjälm också, i och för sig.

Kommentarer, teorier?

Hej,
Jag tycker att du bör se till att din hjälm är antingen ASTM 2040 eller EN 1077 (CE 1077) certifierad om du ska använda den för skidåkning, eller att de hjälmar du funderar på är certifierade och uppgår till minst ovanstående certifikat. Kong Scareb är bl.a. certifierad för EN 1078 (EN 12492 och U.I.A.A. 106 för klättring), ser jag på deras hemsida. Jag har inte satt mej in direkt i vad för olika krafter som standarden anger, men det är tveksamt om EN 1078 som är för cykel, mountainbike och skatebord, når upp till ASTM 2040 eller EN 1077 (med tanke på att det kan vara högre krafter i skidsporter).

Men jag har ingen erfarenhet av "en hjälm för allt". Jag har en för mtb (EN 1078) och en för snowboarding (ASTM 2040). Själv skulle jag inte åka snowboard med en EN 1078 hjälm. Jag körde in i ett träd i Whitewaters täta skog för några år sedan med en EN 1077 snowboardhjälm, den sprack, och jag köpte mej en ny ASTM 2040 (tål en aningen högre krafter än EN 1077).

Förutom det, bör din hjälm ha fäste bak på hjälmen för att fästa skidglasögon, samt att det kanske kan bli kallt med vissa typer av klätterhjälmar när det drar riktigt kallt.

Men kika runt lite mer och jämför olika hjälmar och standarder.

Ride on brother,

Det är alltid en dålig idé att ha en sak som ska funka till allt. Även om den tekniska prestandan skulle hålla så brukar komforten bli så där när sakerna inte används till vad de ska.

Jag har åkt mycket med olika klätterhjälmar och tycker att det är något man gör när man är tvungen annars föredrar jag en riktig skidhjälm.

Tillbaka
Topp