klippa bort allt onödigt?mm

Wiilliam

Ny medlem
hej alla,
jag är en longboardare som behöver hjälp med 3 fråger angående redigering.
1.
hur ska jag göra för att klippa bort dom små snuttarna som blir in början och slutet när jag filmat?
jag menar stunden mellan att jag startar igång filmandet på kameran och åkningen börjar och snutten mellan att åkningen slutat och jag slutar filmandet.
2.
hur ska jag göra för att muta musiken tillfälligt i filmen om jag skulle villa lägga in lite prat eller så?
menar att man mutar bakgrundsmusiken.(eller bara tysta ner den lite grann)
3.
jag sitte med Wilndows movie maker nu, borde jag uppgradera mig till nått annat program eller ska jag fortsätta med WMM?
jag är nöjd med effekterna som finns förutom att ja inte hittardet som jag skrev om tidigare.

Jag är ny här så var snäll.
mvh

Kolla på typ videos med tutorials om hur du redigerar dina filmer, WMM borde räcka om du inte vill ha mer avancerade effekter och sånt. :)

Om jag vore du så skulle jag sluta med WMM och tanka vegas ist :) Det är roligare att hålla på med och filmerna blir bättre , sen så är det ju bara att kolla på olika tutorials på Youtube om du vill veta ngt :)

Word på Martin, jag använde också WMM först. Men gick sedan över till Sony Vegas, visst det kanske är lite svårt i början men med lite tutorials på youtube så klarar du det" :D

WMM funkar faktiskt helt ok och lägger man ner lite (mycke) tid kan man få till rätt skapliga filmer!
En bra film handlar mer om tajming och känsla för bearbetning av klippen än om snygga effekter!

Sen är det DELA knappen du ska titta efter, till höger under förhandsvisnings rutan.

Med den kan du dela upp klippet i delar och sedan ta bort dom bitar du inte vill ha med.
Samma gäller för att muta eller dra ner musiken, dela upp ljudklippet så att den delen som ska bli tystat blir en egen del - högerklicka på den delen så kan du välja MUTE eller VOLYM.

Längst ner till vänster kan du klicka på ett + brevid där det står VIDEO i tidslinjen, gör det så kommer du åt ljudspåret på filmen och kan ändra volymen på klippet på samma sätt som ovan.

Hoppas det var till hjälp!

WMM är nice för att slänga ihop basicedits (som redan sagts). Anledningen att jag snabbt gick över till annat är att jag fann det lättare att synka ju fler klipp man använde sig av och även när det gällde att synka specifika klippbyten med delar av musiken som jag lade in i mina edits.

Som du själv säger, testa dig fram. Det är bästa sättet att hitta ett program som passar dig =)

Tillbaka
Topp