Filma o klippa själv

Iller

Aktiv medlem
Filma o klippa själv
Jag misstänker att det finns en hel del medlemmar som intresserar sig för att göra amatörfilmer (däribland jag själv). Dessutom verkar det som om flera redan vet en del om hur man bär sig åt. Följdaktligen tänkte jag be de som vet något att dela med sig av sina kunskaper.

Hur man väljer att filma o dyl är ju lite mer upp till var o en men hård- o mjukvaran tycks enligt mig vara en djungel. Frågar man tio personer om vilken typ av kamera man bör skaffa får man tio svar o det är lika dant när det gäller redigeringsprogram. Jag tänkte därför definiera lite vad jag skulle tycka vara kul att kunna göra i en film och komma med lite allmänna frågeställningar.

Jag vill kunna spela in material som har ok tv-kvalitet men det behöver ej vara professionell kvalitet. Sedan vill jag kunna klippa, lägga till ljudspår, och köra vissa klipp i slow motion om det är möjligt.

Funderingarna är då helt enkelt:

Vilken kamera bör jag skaffa?
-Är 3 CCD ett krav?
-Behövs progressiv slutare?
-Är det någon anann kamerafunktion som behövs/något annat som jag borde tänka på?

Vilket redigeringsprogram bör jag skaffa?
-Klarar de billigare varianterna av att visa slow motion?
-Hur kraftfull dator behövs?
-Är det något speciellt jag borde tänka på?

Givetvis är jag medveten om att jag får toppengrejor om jag är beredd att pröjsa 150.000 SEK men min tanke är faktiskt att jag ska våga ta med kameran ut i backen också. Min erfarenhet är att den som har kameran med oftast får de coolaste klippen/bilderna. Förhoppningsvis tänkte jag därför komma undan med en kamera <5000 SEK om det är möjligt.

Det är möjligt att jag missat något utförligt inlägg, påtala gärna det i så fall.

Tack för hjälpen.

Filma o klippa själv
Tjena, jag har ungefär samma fråger men vad jag har förstått så är inte 3CCD det bästa alldround valet om du också vill kunna filma inomhus i i lite mindre ljus.. jag har tittat på ett nybörjar paket från net on net [http://netonnet.com/index.asp?iid=63544] och av de resencioner som jag har läst så verkar det vara en bra kamera för pengarna..

Filma o klippa själv
Jag kan inte svara på allt, men jag kan berätta vad vi använde för utrustning till vår film, http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=22034

Vi hade två kameror, båda i 4000kr klassen. En Sony DCR-HC14 och en Panasonic GS17
Sonyn var totalt värdelös, lcd kunde man inte använda utomhus, så all filmning blev genom sökaren, den överexponerade alldeles för mkt, omöjligt att se några konturer, väldigt känslig mot fukt. Det enda positiva är väl egentligen den grymma nightvisionen som sony har, men hur ofta använder man den? Stor och klumpig i jämförelse med Panasonicen, som bara vägde 410 gram, och väldigt bra lcd, fungerade i starkt solljus, bra exponering osv. Dock kunde det bli helt blått ibland om man hade fel vinkel mot ljuset. Väldigt stöt och fukttålig, den var nere i snön och vände ett antal ggr :) Hade även 24x optisk zoom om jag inte minns fel, men det krävs stativ för att filma med över 5x tycker jag.
Att köra slowmotion på en såpass billig kamera är inte att rekommendera, då ska man ha en kamera med mkt högre FPS. Men det fungerar, sålänge man inte drar ner hastigheten allt för mkt.

Som dator hade vi en AMD 2ghz med 512MB ram med WinXP, och vi använde Adobe Premiere 1.5 Pro, Adobe Encore och Adobe Photoshop CS till själva redigeringen. Lite kluriga program i början, men oslagbara när man lärt sig. Det man måste tänka på är att rådv tar mkt plats, tror det är 220mb/minut, så då kan man själv räkna ut hur stor hdd man behöver.
Datorn var kanske inte den snabbaste, hade inte skadat med 512MB ram extra, men det gick ändå över förväntningarna.

Jag kommer troligtvis köpa en Panasonic GS35 denna säsong, och använda samma program och en dator med liknande spec. Det räcker bra för amatören. Det är som du säger, man ska våga ta med kameran ut också, samt att den ska vara liten och smidig.

Filma o klippa själv
har själv nästan bara erfarenhet av panasonic kameror, men mina erfarenheter är bara positiva. När vi var iväg 03/04 så hade vi en panasonic som fungerade utmärkt. Liten, smidig, bra ljusbalans fungerade utmärkt i starkt solljus. inga problem med suddiga konturer.
då kostade den runt 6500.

annars:

Se till att kameran har dv-in o dv-ut så att du kan skicka tillbaka den färdigklippta filmen till ett kameraband.
Ger bättre kvalli när du kolla den på tv sen. blir lite lättare annars måste man hålla på och konvertera filmen till format som stöds av dvd-spelare mm. har själv haft en hel del problem med det.

För klippning sen kan jag hålla med föregående att adobe premiere pro och adobe photoshop cs räcker långt. möjligt att man skulle kunna använda adobe after effects lite för de där extra effekterna.

Filma o klippa själv
När vi gjorde våran film hade vi också en panasonic ( typ 5000). Vet ej vad den hette eftersom jag mest skötte redigeringen. Vi använde en ganska simpel mjukvara som Heter "Pinnacle Studio 8" Ett mycket bra nybörjar program där man kan göra i princip allt. inkl. dvd-menyer och bränna till dvd direkt. Som tjakki sa så Är det ju ett problem att all råvara på datorn tar så in i helvete med plats så det är smart att ha en dator som har mycket utrymme om du har tänkt att filma mycket.

Lycka till.

Filma o klippa själv
Ang. tjakkies svar om DV-IN:
Självklart vill man distribuera filmen via DVD eller kanske via nätet. Men om du gör en spelbar DVD så komprimerar du din film och mycket information försvinner. Det bästa sättet att spara en Master för ev framtida bruk är på DV-band. Då har man inte förlorat någoting i kvalitet gämfört med inspelningsformatet vilket i alla fall jag tycker är värdefullt.

Filma o klippa själv
Hur är det med de billigare programvarorna och möjlighet att spela upp ett klipp i slow motion eller baklänges?

Filma o klippa själv
Kolla www.voodoofilm.org

det är en bra sajt med ett jätte forum som behandlar allt från kameror och hårdvara man ska ha till tips och trix för redigering och efterbearbetning!

Filma o klippa själv
Tja, jag håller på med skidfilm på heltid. kanske kan svara på några frågor..

Vilken kamera bör jag skaffa?
En DV kamera duger bra. Då kan du lätt ordna klippen på datorn och redigera. och kvalite blir det.

-Är 3 CCD ett krav?
nej verkligen inte. det är bra, men det går bra utan.

-Behövs progressiv slutare?
nej igen. en vanlig kamera duger utmärkt.

-Är det någon anann kamerafunktion som behövs/något annat som jag borde tänka på?
det viktigaste för mig när jag ska väla kamera är att den är bra för ändamålet. ska du ha den i backen, så kan en bra ditigalbildstabilisator, ev optisk bildstabilisator vara att föredra om du ska köra followcam eller liknande. en kamera med polaiseringsfilter och nd filter är att föredra, men det går bra utan. bara du kan ställa in AEn själv. men det kan nog alla kameror idag. Slutartider ner till 1/2000 duger utmärkt, nå mer behövs inte. zoom kanske du vill ha om du ska zomma från stativ, 10-15x duger. och kolla bara på optisk zoom, då digitalzoom ändå nästan aldrig används, och blir så dålig kvalite.

Vilket redigeringsprogram bör jag skaffa?
Skaffa ett billigt, som klarar av din dators prestanda. finns hur många som helst.

-Klarar de billigare varianterna av att visa slow motion?
Windows movie maker är det enda program jag stött på som inte kan visa slowmotion.

-Hur kraftfull dator behövs?
jag har en p4 3.0ghz 2.5gb ram och två hårddiskar på sammanlagt runt 400gb. den den duger bra. skulle vilja haft lite snabbare prosessor kanske 4.5 ghz. men att rekomendera är väl iallafall 512 i ram och så snabb prosessor som möjligt, kanske 2ghz iallafall. sen går det utmärkt att köra i de enklare programmen som ulead och pinnacle. en stor hårddisk behövs då ett dv band är på ungefär 13 gb. en snabb prosessor gör att den slippe rjobba så mycket och att det tar lite kortare tid att rendera. och bra minne är också att föredra, då det också drar ner renderings tiden och snabbar p ådatorn lite. allt över 1gb är bra.

-Är det något speciellt jag borde tänka på?
tuta och kör. de två första skidfilmerna vi gjorde spelade vi in med en stillbilds digitalkamera. vi hade filmat hela vintern och fått ihop säkert 4-5 timmar material på en sådan med 32mb minneskort. och satte ihop den första i windows mm utan slowmotion, den andra i ulead och den blev en halvtimme lång. grymt bra filmer.
det är inte utrustningen som gör det. utan en själv. gör det enklet för dig själv och sortera upp klipp på datorn och lägg in lite eftersom. så är det bara att redigera sen.. :)

Filma o klippa själv
Lite mer om DV-In, jag ångrar att jag inte tog en kamera med dv i nnär jag köte en. jag stog och valde mellan en sån och en utan. nu efteråt serjag alla fördelar. bland annat om man ska spara en master som erikw sa. men också om du ska koppla in extern utrustning som en hjälmkamera eller om du ska använda din tv som extra monitor när du redigerar filmså kan det vara bra, kort sagt, den funktionen är inte så onödig som den verkar.

Tillbaka
Topp