Klippa i innerskon p.g.a lång stortå?

• Trådstartare Trådstartare Alexander_Runhellen
  • Start datum Start datum
A

Alexander_Runhellen

Guest
tjenna, har haft ett litet problem med pjäxorna senaste veckan, stortån tar emot i slutet och de gör ganska ont i landningar osv, men annars så sitter pjäxorna bra i både passform o de andra tårna, tycker därför att det är lite onödigt å köpa nya pjäxor och undrar om jag kan göra nått åt de. funderar på att klippa lite längst ut i innerskon och täcka med silvertejp så det formar sig. vad tycker ni annars att man ska göra?

Klipp naglarna oftare och köp tunnare sockar?
Har du en formgjuten sula? En sådan brukar dra foten några mm.
Har du ingen sådan sula bör du springa till närmaste erkända alpinbutik och fråga efter en conform'able-sula.

I annat fall: kan man inte lösa det med att öka volymen vid tådelen av pjäxan tror du? Funderar på om man inte skulle kunna trycka skalet (hos en bootfitter) så långt fram det bara går. Jag förstår ju att det är LÄNGDEN som är problemet och inte bredden, men det kan kanske funka om tårna får lite mer volym...

Att klippa i innerskon ser jag som sista utvägen. Men visst, det kan funka. jag hade klippt till nån liten tygbit framför tån och limmat dit den med t.ex. LiquiSole, så tårna slipper fasta i silvertejpen...

Gå till en duktig pjäxgubbe/bootfitter. Vad har du för sulor förresten? Skulle börja med att kasta ut orginalsulan och skaffa nåt bättre (superfeet och liknande) vilket de säkert kommer att rekommendera ändå. Klippa själv och kladda med silvertejp verkar dumt om du tycker pjäxan är bra för övrigt. Det är klart värt att få en modifikation fackmannamässigt utförd om det nu skulle visa sig vara nödvändigt.

Bah, finns inga pjäxor som sitter riktigt bra utan att man moddar innerskon lite, hur mycket man pressar och töjer i skalet blir det alltid lite bättre med en kniv i skon. Att klippa känns dock lite overkill, ta en vass kniv och tälj försiktigt på den punkt det gör ont (som du naturligtvis har märkt med spritpenna innan du plockar fram kniven). Tälj ytterst, ytterst lite åt gången. Det kan också hjälpa om du bygger upp området kring den ömmande punkten med silvertejp/liggunderlag/leukoplast osv.

Men som tidigare sagt så skaffa en ordentlig sula innan du ger dig på innerskon!

Hallå, varför inte gå till den verkliga felkällan och rätta till problemet från grunden? Sluta landa med bakvikt! Försök att landa mitt på foten istället så slipper du ont i tån.

Btw, jag gjorde misstaget en gång, första dan på säsongen, hade inte klippt naglarna och råkade landa med bakvikt efter ett stort hopp. Båda stortånaglarna trycktes ner i "tåroten" och skadade rötterna för alltid. Dom är svarta och fucked för resten av livet. Har inte blivit nått bättre på 5 år.

Tillbaka
Topp