Kluring!

Kluring!
Det beror lite å hur du håller kompassen...

Om du håller den horisontellt bör den röda delen på
kompassnålen peka åt norr...

Kluring!
man kan ju tänka sig att den pekade åt samma håll som den stog på från början.? fasst igentligen kanske åt det motsatta hållet: mm finns det någe pris i den här frågan eller.?

Kluring!
Båda era svar är väldigt bra, men tyvärr inte det jag söker.
JAg kan ge er en ledtråd. Var ligger den magnetiska nordpolen och respektive sydpol?
Den som kommer med det mest intellektuellt högtravande svaret kommer att få en present med posten!

Kluring!
Att den kallas nord-polen är för att den magnetiska kompassnålens norra ände pekar åt det hållet. Att kompassnålens norra ände dras åt det hållet beror på att den magnetiska sydpolen ligger ungefär vid nordpolen. De magnetiska polerna kan dock flytta på sig, och under vissa perioder har den magnetiska nordpolen legat i närheten av den geografiska nordpolen (och hade den gjort det när kompassen upptäcktes hade nordpolen förmodligen hetat sydpolen istället).
Nordpolen ligger någorlunda mitt i Norra ishavet.

Så därför pekar den mot den så kallade nordpolen....

nöjd?

// bison.

Kluring!
Är du helt säker? Jag kanske ligger ned efter landningen och håller då förmodligen inte kompassen horisontellt.

(börjar bli lite trött)

Kluring!
"Om jag hoppar ett varv med en kompass i handen vart pekar då kompassnålen?

Tänk efter ordentligt nu..."

OM vi utgår att det är en helt fungerande kompass och att du håller den som man ska då man vill att den ska visa korrekt.

utefrån de.. så skulle jag gissa att kompassen pekar i samma riktning efter snurren som före...med lite gungning pga den hastiga vändingen..
Men då måste vi ju också utgå ifrån att du klarar av att snurre 360grader EXAKT!! Och hålla armen i samma vinkel som innan Vilket jag absolut betvivlar att du klarar av....
...så mitt så kallade "svar" blir att den pekar nån stans mellan 180-390grader i lodrätt vinkel, och nånstans mellan rättupp och rätt ner.

sen om du lyckas riktigt bra så , kankse du lyckats klyva själva pilen längsefter så den skulle ju kunna peka åt flera håll sammtidigt

Kluring!
Brock, den pekar åt samma hål även om man bara hoppar 180 grader.. eller 250 grader.. men inte fårn sina egna ögon sett. Annars så kanske man råkar tappa den så den går sönder

Kluring!
Nu har jag testat det! Tyvärr så hade ingen av er rätt, därför att jag blev av med kompassen innan jag roterat klart, skulle tro att det var en liten snoryvel som snodde den.

Tack för alla svar, men det visade sig att ni var ganska inkompetenta!

Kluring!
Se om ni knäcker denna:

PÅ ett hotell finns det obegränsat med hotellrum och alla är upptagna.
Sen kommer det tio stycken nya gäster som vill bo där. Hur får dom plats??

!!!ALLA skall självklart ha ett eget rum!!!

Jag återkommer med det korrekta svaret! Gl gubbar o tjejer

Kluring!
Om Hotellet i fråga innehar oändligt antal rum innebär det följaktligen att det tar oändligt stor yta i anspråk, dvs. all yta. Om alla dessa rum är upptagna innebär det således att ett oändligt antal människor redan finna på plats, dvs. alla.

När det då dyker upp tio stycken som inte omfattas av alla, innebär detta att de har kommit fel i både tid och rum och måste skärpa till sig rejält. Ett mycket ansvarslöst beteende som i de flesta galaxer bestraffas med så komplicerade och långvariga straff att det inte ens är idé att försöka förklara.

That´s all kids! / MM

Tillbaka
Topp