Knäckta snowboards

• Trådstartare Trådstartare el_maco
  • Start datum Start datum
E

el_maco

Guest
Knäckta snowboards
Hur går det oftast till när man knäcker en bräda, är det så att den går av bakom bindningen efter en krash i ett hopp eller så har hört det några gånger nämligen?

Någon som har några egna erfarenheter, skulle va kul o höra!.....Något speciellt märke som går av som tändstickor?!?

Knäckta snowboards
Har själv knäckt tailen på en atlantisbräda, landade med för mkt båkåtvikt efter en frontflip. Annars har man väl sett brädor som delats på mitten av pipe-kanter eller rails. Inbillar mig att fenomenet med knäckta brädor var vanligare förr då kvallen på amerikansktillverkade brädor var direkt dålig.

NEW.

Knäckta snowboards
Det är ganska vanligt att brädor knäcks bakom bindningen.
Har själv lyckats med detta på 3 brädor, då jag landat med för mycket bakåtvikt i hopp/quarterpipes.

De brädor jag knäckt:
Burton Custom 98
Burton Balance 00
Salomon 450 01

Knäckta snowboards
Det man hör oftast är att Extrem och Butron går sönder. Vad gäller Burton är det ju inte så konstigt. Eftersom ungefär 90 procent av Sveriges snowboardåkare har svurit Jake Burton Carpenter evig trohet så är det klart att en viss procent av dessa går sönder, och på grund av den stora mängd Burtonbrädor som finns i omlopp så blir antalet sönderkörda Burton ganska stort. Vad gäller Extrem är jag lite mer tveksam. Jag hör ofta talas om Extrembrädor som både går av och delaminerar, men jag har en kompis som haft ett antal olika Extrembrädor sedan början på nittiotalet och ingen har gått sönder och han är supernöjd.

Knäckta snowboards
Dom brädor jag har haft sönder har oftast gått av i landningar i hopp. Både bakom och framför bindningen.
Jag tycker att Scotts brädor inte verkar hålla särskillt bra.

På krashlistan:
Santa Cruz XXX
Scott Alturis
M3 cap

/A

Tillbaka
Topp