Knarkar junkyard?

arfen

Ny medlem
Knarkar junkyard?
Satt och tittade på dogfunk.com igår och hittade Analog Vellum till ett pris av 399 dollar
samma jacka kostar på junkyard 4299 sek
det är nästan det dubbla priset så min fundering är om man syr in tusenlappar i fodret på vägen hit eller om junkyard bara knarkar lite för mycket?

Kanske bara är obevandrad i ämnet, men sånna här pris skillnader kan ju inte vara rimliga när man sen inte heller tillåts importera vissa märken från US.

http://www.junkyard.se/snow/product.aspx?pid=27595&g=a&m=c&lbid=0&lcid=12|250

http://www.dogfunk.com/dogfunk/ANL0143/Analog-Vellum-Snowboard-Jacket-Mens.html?id=vwWBpckw

Knarkar junkyard?
mer skatter och pålägg i sverige än det är i staterna : ) i sverige brukar butiker ha ett pålägg på kläderna på mellan 150-200 % av inköpspriset + att det ska på moms osv !

Knarkar junkyard?
6.38*399 = 2545.6

4299/2545.6 = 1.6888

Alltså 70% påslag, med tanke på tullar för kläder som kommer från USA till EU och sen har väl junkyard ett påslag också som förmodligen är större än vad dogfunk.com har. Men vilka påslag som är rimliga är svårt att säga. H&M har väl över 50% osv.

Knarkar junkyard?
Det låter ju iofs rimligt att det beror på skatter osv.
Blev lite förvirrad också av en annan orsak. När jag köpte min bräda (burton Baron 06)
fick jag reda på att burton har någon form av prisgaranti. Att det ska vara samma pris var man än köper den. Analog ägs ju av Burton så det borde väll vara detsamma.

Antar att de inte kan rå för skatte skillnader där av priskillnader...

i rest my case...

Knarkar junkyard?
Var ska man köpa då? ska man behöva resa till staterna för att få kläder som inte kostar dig en månadslön. 4300:- för en jacka är ju sinnessjukt när man vet att den itne är värd mer än hälften... jävla skit vad sur jag blir...

"Due to contracts with the following brands, we are unable to ship any of their products outside the US. If you attempt to order one of these brands and have it shipped outside the US, we will contact you and cancel the order. However, it is OK to purchase any of these products with an international credit card and have the product shipped to a US address.

Arbor
Arc'teryx
Burton (including RED, Analog, Gravis, Idiom and Anon)
B by Burton
Mark 13
Cascade Designs (including MSR, ThermaRest, Platypus, SealLine, and Tracks)
Fritschi
K2
Lowa
Nixon
Oakley
O'Neill
Polar
Patagonia Footwear
Ride
Vans
Fox Racing
We can only ship La Sportiva and Chariot Carriers to North America

We can only ship Billabong to United States, Canada and Belize

We cannot ship The North Face to Canada

We cannot ship Line Skis to Canada, United Kingdom, or Japan"

jag startar jihad mot dålig konkurensmarknad i sverige och resten av världen

Knarkar junkyard?
Bly84 sa:
6.38*399 = 2545.6

4299/2545.6 = 1.6888

Alltså 70% påslag, med tanke på tullar för kläder som kommer från USA till EU och sen har väl junkyard ett påslag också som förmodligen är större än vad dogfunk.com har. Men vilka påslag som är rimliga är svårt att säga. H&M har väl över 50% osv.
hehe men jag antar att dogfunk inte direkt säljer till grossistpris heller - de lär ju lägga på runt 70% de med. man kan nog räkna med att de köper in den för $100 eller nåt sånt..

Knarkar junkyard?
Det skulle bli billigare att importera den från USA vilket Burton har insett och det är klart att dom inte vill tappa pengar på det så dom sätter upp regler. Det jobbigaste om du frågar mej är att man fan inte kan få tag på färgerna i Sverige, jag vill ha en brun Burton Down Jacket 08 men i sverige finns den bara i svart. Bittert. Det gäller inte bara Burton utan andra märken oxå btw.

Knarkar junkyard?
Minst 1200kr för den där jackan i tull + momsavgifter till Sverige skulle jag tro.
Beställde nyligen ett ställ från US and A och fick pröjsa ca 1000kr i tull & moms. Sverige har verkligen ruskigt risiga lagar kring det där...

Till och med saker från våra grannar i Norge tar dom tullavgifter på, för att dom inte ingår i EU.

Senast redigerad av en moderator:
Knarkar junkyard?
Det gäller tyvärr allt. Sonder, hjälmar och kläder. Ska man köpa en Arc'teryx jacka så är nästan hela flygbiljetten intjänad. Sjukt men sant. Problemet med att beställa kläder från USA är just den att de inte får skicka det hit. Funderar på att ta en sväng över vecka 2 och shoppa lite. Någon som vill vara med och dela på flygbiljtten?:-)

Knarkar junkyard?
klart att det är billigare i usa. 1 dollar ligger ju nere ju på 6kr, jämfört med några år sedan var 1dollar som 10kr. klart som fan att det blir billigare.

gör som jag, köp kläderna och brillorna på clas ohlson där är allt billigt

Senast ändrad:
Knarkar junkyard?
Har inte butron (analog) ett lager i Europa, som sen skickar inom eu. Har för mig att dom har något i Tyskland, så det är inte tullkostnader utan isf junkyard.

Knarkar junkyard?
köpte ett par shorts från junkyard för 2 dagar sen, ett par burton för 399 kr. i för sig så var det rea men junkyard har relativt vanliga priser för Oakley, analog, burton, o'neill, quicksilver o vad ddom nu säljer. sen kan man komma över samma grejjer i USA för halva priset. men det har som sagt med att göra att dollarn är låg och andra grejjer, inte att Junkyard knarkar.

Knarkar junkyard?
Hur ser det ut om jag köper en produkt från www.junkyard.se och vill ha den skickad till Norge? Gör dom det och är mantvingad att betala ngn speciell skatt för att ta varan över landsgränsen? Antar att EU´s fria transportregler gäller men inte säker.

Ngn med koll?

Knarkar junkyard?
Norge är inte med i eu därför får du betala norskmoms på varan när du hämtar ut den i Norge. På samma sätt ska det egentligen funka i sverige när du beställer från usa men svenska tullen är lite segare=) Dvs kläder från usa ska igentligen ha ett påslag på 12%tullavgift och sen 25% moms på det

Knarkar junkyard?
OK, att Norge inte är med i EU borde jag kanske satt själv;). Tack för infon om exakt vad det är som gäller kring varor från USA. Ngt bra förslag på amerikans butik alt. dollarprissatt butik för prylar online, som ma kan göra klipp på?

Knarkar junkyard?
Jag har tur att min pappa är sjöman, varje gång han åker till USA så kan jag beställa ett par grejer, jag slipper tullen dessutom.

Har ni någon som ska till USA eller om ni åker dit själva är det bara att passa på att köpa hela väskan full

Tillbaka
Topp