Knäskada!?! Hjälp mig!

Fat-O

Medlem
Knäskada!?! Hjälp mig!
Tjenare!

För 2 dagar sedan hade jag och 2 andra killar en liten matthoppsession hos en av dom!

Oturligt nog på andra hoppat för dagen så landar jag på knä men som liggande bak över hälen.. Det drog till som s*tan i knät och jag kunde inte ställa mig upp förän typ 5-10 minuter efter. Nu kan jag varken räta ut knäet ordentligt eller böja in de ordentligt. Dels gör de ont som f*n men de tar också tvärstopp så jag kan typ inte ens trycka in de (har dock inte vågat ta i så mkt dör att de gör så ont) Och i bland när jag går känns de son knät studsar bak och sedan viker benet sig utan att jag är med på noterna!

De jag vill få fram av de hära är om de finns någon här ute som kan hjälpa mig t ex. haft samma problem eller är kunnig inom knä området. Har försökt leta i tidigare trådar men så svårt eftersom de flesta har gjort olika saker när de gjort illa sig och de går inte att beskriva vart smärtan kommer ifrån eftersom de för mig pulserar i hela knät!

Så om någon snäll person kan tala om förmig vad jag bör göra eller vad ni tror de kan vara så vore jag väldigt tacksam!

Tack på förhand // Olle

Knäskada!?! Hjälp mig!
har du provat att ringa sjukhus elelr rent av åka in till ett och få det rönkat.

Knäskada!?! Hjälp mig!
Nej detta hände för 2 dagar sedan så jag tänker/tänkte vänta nån da till och se om smärtan avtar.. vet att jag kommer få mer såna här "komentarer" eller vad man ska kalla de men hade helst velat ha något tips från någon som kan knän! Men alla tips upskattas!

Knäskada!?! Hjälp mig!
men om du knappt kunde stå upp så måste du ju fatta själv att du måste söka läkare den kan vara en fraktur!

Knäskada!?! Hjälp mig!
Men jag kan juh stå och stödja samt gå lite knackigt men de gör bara ont när jag böjer eller sträcker ut benet helt!

Knäskada!?! Hjälp mig!
låter som korsband eller liknade, i och med att du inte kan sträcka ut de eller böja in de ordentligt.. sök läkare. om de är korsbandet så gör dom inget åt de du får ett tränings schema som gör att du bygger upp musklerna runt knät och sen får du leva utan korsband

Knäskada!?! Hjälp mig!
Okeyy, då ponerar vi att de är korsbandet !?! Läste i tidningen i dag att en kille i Luleå Hockey vid namn Robin Lindqvist fick sit knä opererat efter 2 år och då tog dom en sena från benet och ersatte korsbandet?

Säger dock inte att de är de men jag ska ta och uppsöka läkare ja!

Knäskada!?! Hjälp mig!
Knän innehåller ju en massa bitar som kan gå sönder. Kan vara korsband (vet ej hur det känns själv) Jag har en broskskada, brosket under menisken, som jävlas med mig. När det hände kunde jag inte räta ut och inte heller böja helt.

tips från coachen är att besöka närmaste läkare och insistera på röntgen och magnetröntgen. Det kommer de vara ointresserade av det då det kostar en massa pengar. Det gäller att vara envis. Men det är enda sättet att vara helt säker på vad som hänt.

Senast ändrad:
Knäskada!?! Hjälp mig!
ja är inget proffs på sånt här men va ja har fatta har man två korsband ett över och ett under, och sen tror ja att de är den understa som ryker oftast som somt är lindrigast att leva utan, inte för ja tror att de är nån större skillnad med eller utan korsband när man byggt upp musklerna.. men som sagt min farsas kompis blev av med de övre bandet(tror jag), och de är tydligen värre (rätta mig om de är fel) iaf, så han fick operera efter två år efter att han fått sitt band avslitet eftersom att benet vek sig åt fel håll ibland och de är ingen hit om man lirar fotbill som han gjorde på den tiden.

kasnek är helt ute och cyklar men de var vad ja fatta i alla fall när min goda far förklarde :P

Knäskada!?! Hjälp mig!
Okey, jag har märkt att de enda jag kommer få ut av detta är "gå till en läkare" så jag får väll ta och göra de då =) tack för de 2 sista "förklaringarna" =)

Knäskada!?! Hjälp mig!
Jag har gjort liknande som du fast jag landade på fötterna med benen så ihoptryckta det går. Jag fick uttänjda korsband i båda knäna samt en ben "irritation/skada" över miniskarna på baksidan knät. Mitt knä gav upp ibland när jag gick och kunde ibland kännas som om det vek sog bakåt ( åt fel håll ). Jag fick magnetröntgen gjort men hade tur att korsbanden inte gick helt av. ÄNDÅ tar sådanna här skador lång tid innan det blir bra. Jag skadade mig för 3 månader sen och kan nu åka ganska bra men får ont vid överansträngning. Du ska få en magnetröntgen gjord snarast ( där ser man mjukdelarna i knät ) för att veta hur du ska göra och hur mycket du ska våga belasta knät. Lycka till!

Knäskada!?! Hjälp mig!
Låter för mig som lekman som ett utdraget korsband.
Hade själv samma problem för ett par vintrar sen efter at en apknall tysk ramlat på mig medan jag stod på ett ben och drog nåt sanslöst dancemove på kandahar...

DEt gjorde ont som satan i fyllan men sen tänkte jag inte mer på det.
Vaknade nästa dag och kunde inte stödja på benet överhuvudtaget. Kul början på säsongen...

Den gode Doktor Markus Sprenger löste problemet med ett redigt gips och antibiotika.
Det var kanske en provisorisk lösning med tanke på att jag fortfarande lider av smärta och en känsla av att knät bara ger efter ibland. Har dock överlevt tre vintrar av ganska hårt åkande sen dess, så det är knappast livshotande.

Mitt tips är att gå till sjukan så de kan kolla upp det, kanske en operation kan vara på plats.

Knäskada!?! Hjälp mig!
Jag har pajjat mitt korsband och det låter likadant för dig, gå till en seriös ortoped, de må kosta typ 500 kr bara för att dom ska känna på benet men det är värt de, jag skiter i och fixa mitt eftersom varannan ortoped säger fixa/inte fixa korsbandet med en sena från benet som nämnts ovan. Jag mår fint nu efter sjukgymnastträning, kan köra bräda och hoppa matta utan problem... så de löser sig!
lycka till /A
edit: glömde nämna att jag gjort en liten titthålsoperation där jag tog ut en lös broskbit...

Senast ändrad:
Knäskada!?! Hjälp mig!
Jag förstår inte varför folk inte vågar/vill/är rädda för att kontakta läkaren när dom gjort illa sig, det är det dom finns & jobbar för, tror ni att det kostar pengar eller?

Tveksamt om det är så många läkare som surfar här på FR 24/7..

Senast ändrad:
Knäskada!?! Hjälp mig!
En såpass vanlig skada har många erfarenhet av. När du sitter där skadad vill du gärna reda ut och ta reda på så mycket du kan själv, även om man självklart inte tar ett medicinsk beslut.
Du ska gå till läkaren med en gång. Svullnade ditt knä inte upp mycket är ANTAGLIGEN inte korsbanden av iaf utan bara uttöjda. Det du säger om att knät låser sig är lite mer oroveckande.

Knäskada!?! Hjälp mig!
knäskador är inte trevligt, själv har jag ett par, tänjt ut ledband och korsband, tagit bort stora delar av meniskerna, och plockat bort lösa broskbitar.
Som många tidigare har sagt innehåller knän en hel del som kan gå sönder, vissa saker märker man direkt och andra, som mina menisker, kan det ta lång tid att förstå att det är paj.
Mitt tips till dig är att försöka få tag på en duktig idrottsskade läkare som har mycket erfarenheter av knän. Av egen erfarenhet så blir det ganska många operationer annars och det blir fan inge bättre...

hoppas att det fixar sig till det bästa
mvh Håkan

Senast ändrad:
Knäskada!?! Hjälp mig!
jag har fått knät ur led å de bästa jag gjorde då var att gå till sjukgymnast, de vart bättre å bättre efter varje gång

Tillbaka
Topp