Knäskada

Knäskada
I valborg körde grabben en turisttävling på Vemdalsskalet. Det var full satsning från start. I en port var han lite sen och fick korrigera lite extra skidan nöp fast , kroppen fortsatte och det blev en rotation.Skidan lossnade som tur var men en knäskada på vänster knä var ett faktum. en månad efter går han fortfarande sjukskriven. Han har fått en tid först nästa vecka på ortopeden, det ända han har fått träffa är distrikläkare. Är det någon annan som har erfarenheter av denna typ av olycka

Knäskada
Det är jättesvårt att säga något innan han varit hos o. Jag har själv en söndersliten muskel och ett muskelfäste samt knät draget ur led vid just vridskada. Är i stort sett helt återställd nu (4år) men det har varit en ganska lång väg och mycket djukgymnastik och tråkig "lätt" styrketräning för att få upp styrkan i knät.

Jag har dock INTE opererat för att slippa en styrkeminskning med ganska många procent och en längre väg tillbaka. Jag kommer eventuellt operera om två eller tre år om jag kan komma i toppform till dess just för att kunna ha maximalt med muskelvävnad att jobba med.

Knäskador gör ont, men dom flesta skidåkare skaffar sig ett par efter några år.

Min första var korsbandet i 12 årsåldern... Puckeltävling.

Knäskada
Har gått med en sak som heter Patello femoralt smärtsyndrom i 10 månader nu och jag vill bara säga att det är fruktansvärt tråkigt för det finns typ ingenting man kan göra. Men jag håller på att komma ifrån den nu vilket är alldeles underbart :)

Knäskada
Jag har varit knäskadad hela denna vinter..men har nu börjat åka lite.
Jag drabbades inte av en krasch utan överansträningning.
Vet hur jobbigt det är att vara skadad, men jag har fått mycket hjälp av idrottsmedicinska och andra sjukgymaster.
Som tur är ingen operation, som de trodde ifrån början.

Ingen idrott på skolan, ingen cykling, inget liv helt enkelt.

Knäskada
Tjo, knäskada här också, tänjde korsbanden vecka 1. Kunde åka redan vecka ett, (bräda, åkte switch hela tiden så jag lade vikten på det hela benet) men det är ändå inte något att rekomendera. Mitten på Mars åkte jag igen, då gick det bra ända tills jag fick för mig att hoppa. Knäckte till i knät, inte så illa dock så jag kunde åka något åk efter två dagar. Nu har tiden gått, jag trodde att jag blivit bättre, men när jag i går kväll spelade Beachevolley så gick jag ner för att ta emot en serve, knät vred sig och ja, det är inte alltför skönt. Det enda som jag kan tipsa om (som jag kan göra utan problem) är som tidigare nämt lätt styrketräning, i mitt fall stretching för att hålla uppe rörligheten och cykling, där har man ju ingen vridning inblandat. Fotboll är tex. helt uteslutet, då jag när jag skall dribbla eller skjuta lägger vikten på det skadade nkät och allt somoftast vrider det... Simning är ju inte heller något bra alternativ, iaf inte bröstsim, då sneda sparkar förekommer... Äh, jaja, kontentan: Knäskador sux... :=

Knäskada
Beroende på hur skadan tedde sig primärt kan man göra vissa bedömningar på hur allvarlig skadan är. Svällde knät upp? Om knät sväller upp kan det tyda på att man fått antingen en mjukdelssvullnad, korsbandsskada som blöder eller en fraktur till angränsande led. Om det varit kraftig svullnad brukar man tappa leden för att konstatera om det finns vätska i leden eller om det varit en mjukdelssvullnad. Normalt låter man dessa pat gå hem efter tappning med avlastning och smärtstillande ett par dagar-vecka för att sedan stabilitetstesta och planera fortsatt handläggning.Om fraktur förelegat borde man gjort röntgen. Fraktur brukar dock inte missas pga kraftigt smärt- och immobiliseringstillstånd. Om knät ej svällt mycket kan en annan komplikation vara meniskskada. Om det är så att han haft svårt att räta eller böja benet till ytterlägen alternativt att han känt hakningar är även detta anledning att vidare utreda. Med anledning av den beskrivning du givit låter det som distriktsläkaren bedömt det hela som en knädistorsion (knästukning). Efter dessa kan det vara klokt att göra en bedömning då smärtan lagt sig något och efter detta smärtstillande och alternativt sjukgymnastik för snabbare rehabilitering. Bedömningen görs utifrån smärta, stabilitet, rörlighet. Prognosen är god men kan ta lite rehabilitering och tid i anspråk.

Knäskada
tröst kanske är att om svullet och mkt ömt knä kan diagnosen ändå vara svår att ställa under den första tiden innan ortopeden kan rycka i/testa knäleden för tex kors-/ledbands/status... en fördröjning av första läkarbesöket tror jag ökar chanserna att få en korrekt diagnos från början.

läkaren kommer också diskutera strategier för rehabilitering så klart. min egen och vänners erfarenhet från basket och judo-utövning, säger mig att det är ytterst få som klarar att ersätta avslitna korsband med muskelstyrka på elitidrottsnivå. har man instabilitet i knäet och slår upp skadan om och omigen riskerar man istället att förstöra fler saker inne i knät.

om ni känner er osäkra på ortopedens diagnos - gå till fler läkare.
/ingrid

Tillbaka
Topp