Knäskydd för korsbandsskadad

Friska_Viljor

Ny medlem
Hej,

Jag har en fråga till forumet - är det någon som kör med gjutet
kolfiberknäskydd.

Jag har precis slitit av det sista av mitt främre korsband i vänsterknät. Fram
tills nu har jag, i 6 år, förlitat mig på att musklerna skulle hålla ihop knät men
nu är jag mer osäker på att det kommer att hjälpa. om ett par månader
kommer jag att ta beslut för eller emot operation.

Det jag undrar är om någon av er kör med trasigt korsband och ett av de
moderna kolfiberknäskydden ? Vad jag förstått kan man köpa formgjutna
kolfiberknäskydd på visa ortopedverkstäder. Priset ligger på en 10000 kr. Så
innan jag slår till på ett sånt vill jag gärna veta om de är nåt bra ?

(Landstinget vill inte betala för ett skydd som skall användas för
"fritidsaktivitet" så endera får jag betala själv eller se om någon försäkring
kanske kan gå in att täcka detta. )

Om någon har operarat sitt knä - blev det bra ? Någon kirurg/ortoped i Sthlm
som du kan rekommendera ?

/Wounded knee

Min bror opererade korsbandet för cirka 2 år sen, och han måre prima!

Jag rekommendrerar en ortoped i vallentuna centrum som heter KG.

Jag opererade mitt främre korsband som då var avslitet för ganska exakt ett år sedan. Lyckades få ett ortopediskt utprovat knäskydd med skenor, i och för sig inte i kolfiber men ändå. Har än så länge, det lilla jag har testat, inte märkt några som helst problem att åka skidor med det. Känns stabilt. Knät ömmar lite ibland och blir lite svullet efter ansträngning men jag är helt klart nöjd. Rekommenderar nog en operation, annars är risken att när knät väl hamnar i ett utsatt läge att man förstör det desto mer och då kan det vara svårt att fixa till.

Hej !

Taskigt läge.
Ett tips är Artrokliniken i stockholm där håller grädden av ortopedkirurger i Stockholm till.
Sedan finns det ett företag som heter Camp som gör special ortoser för korsbandsskadade i kolfiber, much expensive dock.
Artrokliniken jobbar mycket med idrottsskador, sedan är det viktigt att du tar rehabiliteringen efteråt seriöst, det tar ca sex månader innan det är läge för en comeback. Viktigt är att du tränar upp balansen, styrkan i fram och baksidan av låret. Många gånger är man för stark på framsidan och svag på baksidan, kolla om du kan testa dig i cybex maskin på idrottsklinik eller Bosön.

Baksidan bör generera minst 55-65% av framsidans styrkenivå för att du skall bli ordentligt stabil i knät efter en operation och skada.

Lycka till sjukgymnasten

Peter Lugnér

Hej,

Slet av mitt främmre korsband i December 2002 men eftersom jag inte är en stor anhängare av att springa till sjukhuset hela tiden fick jag inte redan på detta först Maj 2003, dvs körde hela säsongen 2003 utan skydd och det gick bra. Antar att jag har haft tillräckligt med andra muskler vilka hjälper knäet.

Inför årets säsong har jag dock införskaffat ett Reband skydd för 600:- vilket har räckt "so far". Det skyddar hyfsat mot vridningar. Jag tror att om du skaffar dig ett allt för stabilt skydd finns risken att du inte använder andra muskler vilka hjälper ditt knä.

Står på kö för operation hos Artrokliniken i April och fram tills dess får träning plus skyddet duga.

Lycka till.

/Crille

slet av främre korsbandet feb-00.
dröjde med läkarhjälp, beslutade i samråd med klinik i september (Life Center i Luleå) att satsa på ett individuellt träningsprogram, samt en ortos som jag fick på remiss (Landstinget betalade alltså, skyddet ska ha kostat 12 000 enligt läkaren, det heter CTI-2).

tränade stenhårt och kunde köra som vanligt följande säsong, tills en kraftig plattlandning gav en följdskada (fraktur i knät, benbit lossnade, 6 v gips).

ny rehab, och hösten efteråt fick jag även en blödning i knät. Sedan dess har jag inte haft några stora komplikationer med knät.

Kör idag på som vanligt med min CTI-2, inga problem sedan hösten -01. Ingen operation än så länge, men det gäller att ha bra fysik i benet. Är övertygad om att jag får problem igen om jag inte tränar.

Tillbaka
Topp