Kombinera längd och utför i alperna över nyår

Slugggo

Ny medlem
Hej,

jag är på jakt efter en skidort (i Alperna) med både bra längdskidåkning och utförsåkning. Med det menar jag att det ska finnas ett gäng spårslingor av varierande längd som spåras hyfsat ofta samt att det ska finnas tillräckligt med utförsåkning för att några hyfsat duktiga åkare ska kunna ha kul i en vecka. Finns det bra möjligheter att tura, så är det en bonus.
Då vi åker tidigt på säsongen är ett krav att det ska vara en ort med högt läge för att maximera chanserna till god snötillgång.
Pga rådande valutakurser undviker vi helst Schweiz (annars hade exempelvis Davos varit ett bra alternativ).
Det får gärna vara en mysig by (helst inte en fransk 70-talsby helt utan charm) och det är ett plus om det går att ta sig dit utan egen bil från flygplatsen (Shuttle bus eller tåg el. dyl.)

Alla tips mottages tacksamt!

Eftersom francen gàr neràt sà fàr du ett schweiziskt alternativ ändà: St.Moritz. Bo i St.Moritz Bad som är billigare (delvis) och ligger vid längdspàr samt gondol upp pà corviglia. Hàller även med dig om att davos hade varit fint.

Tack för tipset, såg att CHF var nere nära 7 kronor, då börjar det ju bli hanterbart... Dock står ju Euron snart bara i 8kr och då kan det bli riktigt prisvärt i de länderna.

ska du ha bra längdslingor som motionsspår, alltså dubbla spår med mycket utrymme, eller vill du "gå på tur" dvs köra längd för upplevelsens skull?

Sport-gastein i bad gastein har ju asfina längdspår, med begränsningen att de ligger nere i dalen och är mer av en motionsanläggning, sjukt fina omgivningar dock men det är ju inte som att gå på tur på kalfjället direkt.

Tack för tipset, ser ju väldigt bra ut, hur pass snösäkert är bad gastein över nyår, det ligger ju relativt lågt.

@assr vill nog helst ha lite av båda om det är möjligt. Men fina motionsspår låter inte fel. Prepareras dessa med snökanoner eller är det natursnö som gäller?

Slugggo sa:
@assr vill nog helst ha lite av båda om det är möjligt. Men fina motionsspår låter inte fel. Prepareras dessa med snökanoner eller är det natursnö som gäller?
jag vet tyvärr ingenting om snösäkerheten och om det är snökanoner / natursnö. Dessa spår har jag endast sett dagligen och skate'at med puderlagg på från offpiståkning tillbaka till liften. Jag noterade bara att det såg extremt seriöst ut. Jag tror att Sport-Gasteins bottenlift ligger på ca 1800meter öh, men den uppgiften går nog att hitta någonstans.

Ett tips är att googla på bad gastein och hitta en mailadress till någon officiell kanal som kan ge dig snö-statistik kring nyåret. Det kan de säkert ordna fram!

St Moritz är kanon har också ett vandrarhem som var helt ok. I priset så ingick både frukost och middag på kvällen. Detta var dock närmare 10 år sedan jag var där. Spåren är snösäkra och väl underhållna men du betalar för att nyttja dem har bestämt för mig. Har varit där mycket men aldrig åkt längd. /J

Tack Jaf, att betala för spåren är inga problem (det viktiga är att det finns spår). Kommer du i håg vad vandrarhemmet hette?

Tillbaka
Topp