Kombinera Telemark och alpint med samma utrustning

EllinorBerg

Ny medlem
Är det möjligt att få tag på en kombinationsutrustning så man kan växla mellan telemark och alpint (och som funkar för topptur)? Jag skulle alltså vilja kunna ha samma skida, bindning och pjäxa och variera utifrån behov (trasigt korsband gör mig lite begränsad i telisåkningen).

kuro

Ny medlem
Meidjo bindningen har en alpin häldel man kan köpa till för att kunna växla mellan telemark och alpint. Du måste ha NTN pjäxor med pin-inserts för att det ska funka.

Själv kommer jag köra telis på 22-design outlaw ntn och alpint på fritschi tecton med scarpa tx ntn pjäxor och quiver killers inserts för att kunna använda samma skidor och pjäxor till båda. Har opererat både korsband och nu senat menisken så det känns som jag bör delvis sadla om till alpint for att undvika fler skador.

EllinorBerg

Ny medlem
Tack! Ska kolla upp dessa. Har misstänkt att jag behöver gå över till NTN...
Skulle du bedöma att man även kan åka alpint i pist med detta? Jag väger ca 55 kg så det är ju inga enorma krafter det handlar om även om jag skulle åka på. Tänkte att man i så fall skulle kunna klara sig med 2 par skidor (off pist och pist) med varsin bindning och ett par pjäxor (behöver göra plats för växande antal barnskidor och -pjäxor...).
Undrar även ifall man kan använda pjäxorna i vanliga slalombindningar? ?

Realmode

Ny medlem
Det som funkar riktigt bra är att montera med inserts och alternera bindningar.
Samma pjäxor, nja kanske, men vad är det för skor ni funderar på då?
Scarpan tx comp, med techbakdel har jag haft, om jag är rätt ute gjordes de en säsong med techhäl.
Jag hade ett par kingpinbindnigar tillsammans med dessa. Min slutsats då var att det inte är på långa vägar nog stabilt tillsammans med ivf. kingpinbindningen. Vete tusan tillsammans med trasiga korsband.
(I år tror jag att comp modellen inte har techfästen vare sig fram eller bak)
Meidjovarianten har jag inte testat men utbudet av riktig häldel på skor får mig att vara lite tveksam till lösningen.

Senast ändrad:

EllinorBerg

Ny medlem
Är Techhäl när de har jack i hälen för fäste av bindning? Jag hittar att Scott har en modell men tror den bara finns för män... :-(

Inserts för att byta bindning är ju ett steg på vägen. Jag har faktiskt sedan ett par år ett par Blizzard pistskidor där man kan skjuta i plattor med olika bindningar så där kan jag byta mellan telis och alpint. Nackdelen är att jag behöver två par pjäxor med på resan samt att jag på morgonen eller innan resan behöver bestämma vad jag ska åka. Det jag vill uppnå är att kunna byta till alpint om jag kommer till exvis kramsnö, skare, uppkörd pist eller bara blir riktigt trött i benen.

Realmode

Ny medlem
skon i sport c länken har Tech tå men jag undrar jag om den verkligen har rätt häl. Jag vidhåller att skon är ett bekymmer om man inte kan tänka sig låg fästpunkt :)

Ny medlem
Ärligt, skicka fram benet och häng lite i pjäxskaften.
Vet inte vilket syfte du vill kunna köra ”slalom” men om det är för att spara på kraft eller när du känner att terrängen blir tuff så funkar det!

EllinorBerg

Ny medlem
Tack för länken Friede! Antar att man fixerar länken med denna: https://www.shopmoonlightmountaingear.com/en/products/tele-rando-2016 Verkar dock svår att beställa...
Tack för input, Realmode. Får maila och fråga om hälen och fundera en vända till på detta med att köra alpint med den. Kanske köper detta och monterar på inserts för säkerhets skull så har jag all flexibilitet jag kan behöva ?
offline, så tänkte jag också innan jag körde av korsbandet och sedan fött två barn som inte ger mig så mycket tid för träning. Nu är jag inte lika kaxig längre ? Resultatet har blivit att jag lämnat telisgrejorna hemma på off-pist resor för att minimera risken att hamna i situationer där mitt knä utmanas för mycket. Det vill jag ändra på nu! ?

Realmode

Ny medlem
En liten detalj till att ta i beaktande som jag ser det är ju enkelt uttryckt "tjuvsläpp". Hur ska man hantera det? I mitt tycke så måste man i ett sådant läge där tex. en ntnbindning inte ger nog stabilitet koppla om till något som inte bara ger en ökad stabilitet mentalt.

Det är inte jättestora serier som pressas ut av bindningstyperna som vi avhandlar nu. Lägg där till att skon som ska användas inte i huvudsak är tänkt att sitta i en techbindning. Vridstyvhet, flex sula osv.

I sammanhanget vill jag ju absolut poängtera att jag har inte testat den här typen mycket alls, ett fåtal timmar då och då på lånade prylar bara, så jag kan ju vara helt ute och cykla.

Nåja, nu har jag varit lite onödigt negativ kanske, :) Testa själv är ju alltid det bästa alternativet, men dåliga korsband manar ju till lite eftertänksamhet.

kuro

Ny medlem
Jag har inte provat mina Scarpa TX Pro in tech-bindingar ännu men är ganska säker på att det fungerar. I länken från sport-conrad star det ju i beskrivningen and du kan dem använda till "alpine touring". Det är möjligt att pjäxorna inte ar styva nog eftersom ett veck över tårna men och andra sidan så måste man böja skidan ganska mycket innan skon böjer sej. Jag återkommer om en vecka eller så när jag har hunnit monterat bindningarna och provat.

Ingen bra ide att använda telis ntn pjäxor i vanliga alpina bindningar. Det ar möjligt att du får ner dom i bindningen men den kommer inte att lösa ut som den ska.

realmode, du tyckte att pjäxan var for mjuk/vek/klen for Kingpin bindningarna? Utveckla gärna

EllinorBerg

Ny medlem
Jaaa, återkom när du har testat! ?
Har även hittat bindningar från Kreuzspitze. Någon som vet något om dem jämfört med Meidjo och Moonlight?

Realmode

Ny medlem
Pjäxan var med mina telemarksmått mätt knallhård, och för mig inte något vidare. Med kingpinmått för mjuk. Det var tx comp, inte pro.

i länken nedan beskriver telemark-pyrenees förra årets tx pro. kan ej ta gift på att de ändrats, men tror inte det. Hur som helst så har jag också skickat efter ett par så om en vecka vet jag precis som du hur årets ser ut :) och har du dem redan hemma så ser du ju om de passar, det är ju intressant i sådana fall!

https://www.telemark-pyrenees.com/scarpa-tx-pro-telemark-boot?var=43843

funderar lite på uttrycket alpine touring. det kan ju menas alpine touring på telemark skidor. men men vi får se hur dom ser ut helt enkelt.. :)

Edit// jag läste aldrig ordentligt vad du hade för bindning. I den där typen, går det nog att klippa fast den, det håller jag med om. Det blir ju lite som mitt test med kingpin..:) men den går ju inte att åka telemark i.
Nåja nu förstår ja hur du menar! Ska bli intressant att höra vad du tycker.

Senast ändrad:

jwunsche

Medlem
Scarpa har inte tech-häl på några av sina modeller längre. Det har däremot Crispi (Evo och Shiver).

För att köra de äldre Scarpa NTN-pjäxorna med tech-häl i vanliga tech-bindningar följde det med en ”puck” att fästa på skidan så att pjäxan inte flexar nedåt. Har inte testat själv så jag vet inte hur det funkar. Jag vet inte om Crispi har samma lösning.

Själv kör jag Meidjo 2.0 med alpin häl (tech) och en äldre Scarpa TX. Funkar hur bra som helst. Jag upplever det som lika stabilt som en vanlig alpinbindning när jag låser hälen — funkar perfekt i pist för mig. Meidjo bindningen har ju en platta under foten som hindrar pjäxan att flexa nedåt. Enda problemet jag ser med systemet är den begränsade tillgången på pjäxmodeller. Passar inte Crispi så får man leta begagnat eller restlager.

Andra varianter på samma tema är som sagt Moonlight och Kreuzspitze som båda kör med tvådelade med tech-pins, traditionell kabel i telisläge, och möjlighet til tech-häl.

Inga NTN pjäxor funkar för övrigt i vanliga alpinbindningar.

kuro

Ny medlem
Bra info i länken till telemark-pyrenees.com. Det står också att Scott har gjort lika som Scarpa och tagit bort tech-hälen. Synd eftersom att det bara finns Crispi pjäxor kvar, verkar som att Garmont har slutat göra telispjux eller kanske blev dom uppköpta av Scott. Jag har en äldre model (2016 tror jag) av tx pro som har tech-häl.

jwunsche, vad tycker du om Meidjo 2.0 jämfort med andra ntn bindningar? Jag har åkt två åk på den, första åket hade jag den lågt spänt och kände mej som en nybörjare, andra åket hade jag för hårt spänt och drog ena bindningen ur skidan. Sedan dess har meidjon fatt ligga i garderoben, har velat hit och dit om jag ska montera igen.

jwunsche

Medlem

@kuro Jag har knappat åkt på några andra NTN-bindningar än Meidjo. Lånade ett par Rotefella Freeride några åk. De kändes styvare (mer aktiva) än mina men det kan ha varit hur hårt ställda de var. Jag kör mina Meidjo men enkel fjäder och kanska löst ställda (tror jag ska experimentera med att dra åt dem hårdare). Svårt att jämföra för övrigt eftersom skidorna de satt på var så pass olika. Jag tycker Meidjo var lätt att ta till sig när man kom från 75 mm (Voile och 7tm).

Meidjo har ju också separat inställning för utlösningen (som inte är certifierad) vilket jag ändå tycker känns vettigt jämfört med Rottefellas lösning.

Garmonts pjäxtillverkning togs över/köptes av Scott. Scotts pjäxor är alltså i grunden samma modeller som Garmonts sista. Ingen tech-häl på dem som sagt var.

EllinorBerg

Ny medlem
Är det några skillnader i utlösningsfunktion mellan Meidjo, Kreuzspitze och Moonlight för alpint och Telemark-läge (med samma NTN-pjäxa)?

Realmode

Ny medlem
tekniskt är det helt olika. Det som är gemensamt är väl att ingen av dem går att få godkända på samma sätt som en alpin dito.

fråga till er som kör med Tech tå. klarar ni er problemfritt utan att låsa tådelen även utför? Det har inte fallit helt väl ut för mig nämlingen, och skulle nog därför aldrig köra den annat än låst. Men här har jag tex aldrig testat meidjo.

mgbgt66

Ny medlem
kuro sa:
Meidjo bindningen har en alpin häldel man kan köpa till för att kunna växla mellan telemark och alpint. Du måste ha NTN pjäxor med pin-inserts för att det ska funka.

Själv kommer jag köra telis på 22-design outlaw ntn och alpint på fritschi tecton med scarpa tx ntn pjäxor och quiver killers inserts för att kunna använda samma skidor och pjäxor till båda. Har opererat både korsband och nu senat menisken så det känns som jag bör delvis sadla om till alpint for att undvika fler skador.
Hur funkar tx-pjäxorna med Tecton-bindningen? Har du något under bälgen på pjäxan?

telemarkscout

Ny medlem
Mina Meidjo måste jag alltid låsa tådelen på för att de inte skall lösa ut, kör med Scarpa TX pro...och då inte för att bindningarna har varit med fyra vintrar och eventuellt är slitna, de har aldrig fungerat som tänkt...kan knappt komma ihåg alla sätt de gått sönder på eller strulat :)

kuro

Ny medlem
Har inte provat med Tecton ännu. Tänkte inte ha något under bälgen men har dom där "puckarna" som jwunsche pratade om liggande någonstans om det skulle behövas. Jag återkommer som sagt när jag har monterat och testat Tecton med TX Pro.

@jwunsche tack for svar. Tror vi befinner oss på motsatta ända av skalan löst-hårt, mjuk-styv bindning enligt det du skriver. Jag har åkt på 22 designs hammerhead 75mm och de senaste 2 åren med deras ntn bindning så har inte mycket att jämföra med heller. 22 designs bindningar är jättebra tycker jag eftersom att jag gillar en styv bindning men det är ju lite personligt det där.

EllinorBerg

Ny medlem
Eftersom Crispi verkar vara de enda pjäxorna man kan köpa nya för detta försöker jag nu förstå vilka Crispi-pjäxor jag ska ha. Det var inte det enklaste... Någon som har koll på dem? Har storlek 37 och vill helst ha dam-läst men det hittar jag ingen.

kuro

Ny medlem
Kanske inte finns en Crispi NTN dammodell, Jag kollade lite snabbt på Crispis hemsida och där finns då inte någon modell, tyvärr. Storlek 37 är ungefär mondopoint 23 som man använder när man pratar om pjäxor. Herrpjäxorna börjar på 24,5 vilket blir alldeles för stort.

EllinorBerg

Ny medlem
Tro’t eller ej. Hela konceptet med kombinerad telis-/alpinbindning verkar bara vara för män. Crispis NTN-pjäxor finns inte i storlek 37! ? Jag som började se en fantastisk möjlighet att kunna åka mycket mer telemark framöver får nu försöka att helt tänka om ?

jwunsche

Medlem

@Realmode Jag har aldrig haft några tjuvsläpp med mina Meidjo, men jag kanske åker för mesigt ? och med Scarpa TX, inte Pro. Det skulle inte falla mig in att låsa tådelen utför.
@telemarkscout vilken version av Meidjo har du?

@EllinorBerg Jag vill påstå att det är stor skillnad på utlösningsfunktionerna. Meidjo är vad jag förstår den enda där man kan ställa in ett utlösningsvärde (separat från ”kabelns” spänning) — visserligen inte DIN-certifierat men ändå designat för att vara en utlösningsbindning. Trist att du inte kan hitta pjäxor i rätt storlek. Hoppas du hittar någon annat reslig variant.

@kuro Jag hoppas få en chans att provköra 22Designs Outlaw om några veckor, ska bli kul att se hur den känns.

Realmode

Ny medlem
Tråkigt med skostorlekarna!

Det är nog tyvärr så att det är en smal och fortfarande krympande nisch :-(

Outlawbindnigen ser ut och känns onekligen bra. jag kommer också att försöka gå över till den. problemet jag har med att byta bindningstyp är att telemarkprylar alltid gått sönder. Rottefellas NTN som jag kör nu är absolut inget undantag. Det gör däremot att man har ett antal bindningar och delar som går att byta till och det blir inte några stopp :) så länge prylarna ser lika ut. Rottefellas stora fördel som jag sett det är att du byter en trasig bindning på 2-5 min, förutsatt att du inte ryckt plattan ur skidan, men det är rätt liten risk numera med kompositplattan och att du enkelt kan flytta tyngden en del.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp