Kombinerad fotoryggsäck

danielsson

Medlem
Kombinerad fotoryggsäck
Är det någon som vet om det finns en lämplig ryggsäck för dagsturer? Jag vill kunna bära brädan på ryggsäcken, få plats med en systemkamera kamera + alla andra saker man behöver för offpistturer....

Kombinerad fotoryggsäck
Burtons fotoväskor är grymma!

Jag har en Burton AK och jag tror den heter zoom eller kamera, det är den lite större från förra året, och jag har gått dagstur och lite allt möjligt med den. Men det är en sak som man bör komma ihåg tycker jag, och det är att det är ganska svårt att kombinera en ryggsäck som är bra till allt. Jag prioriterade att kameran skulle ha det bra, och sen finns det fack över för lavinprobe, spade på utsidan, och fästen för brädan på baksidan. Jag har inte prövat att spänna fast ett par skidor på den, men det borde inte vara så stora problem. Det jag tycker är jobbigast om man åker brant med kameran är att man inte vill landa på den om man kraschar, och det är inte många ryggsäckar som klarar det hur som helst. Burton har i alla fall öppningen av väskan in mot ryggen vilket minimerar risken för öppning av lås, eller att vatten kommer in.

Jag har tittat lite på väskor från t ex scandinavian photo, porta brace och cp cases, som alla gör mkt dyrare väskor än burton, men gemensamt för alla de väskorna är att de passar bättre om du ska vandra lite åp en stig för att titta åp fåglar än att pulsa omkring i snön. Då vill man ha något som sitter bra.

Jag har testat min väska på både mtb, bräda och skidor och jag har inget att invända!

Ett annat alternativ är ju att du köper en bra ryggsäck och sen trycker in kardborrfästen i den och bara ett innanmäte avsett för en kameraväska, det kostar inte så mkt heller, men jag tror burtons kameraväska ligger på ca 1600 sek vilket kan vara värt det om du har en dyrare kamera.

dKv

Kombinerad fotoryggsäck
Tja!
Jag använder en Da Kine Poacher och är mycket nöjd med den.
Har byggt en insats av liggunderlag och limmat med en limpistol.
Fördelen med denna rygga är att man öppnar den i ryggen och kommer åt kameran mycket snabbt. Sjysst bärsystem och lagom storlek, 38l tror jag.

Kombinerad fotoryggsäck
Lowe har en ryggsäck som proffsen använder
Svenska Aquila har också en bra ryggsäck.
Det bästa tror jag är att man tar en 40 liters säck och gör någon insats i form av en låda i plywood eller liknande och sedan vadderar med liggunderlag.
Då blir det hållbart.
Man vill inte gärna landa på ryggen med en fotoryggsäck som är ganska mjuk och mosa utrustningen...
= DYRT!

Kombinerad fotoryggsäck
Nackdelen med de flesta "professionella" ryggsäckar för fotografer är inte tänkte att röra sig med, t ex Lowe, jag skulle avråda dig från att köpa en sån. Köp istället en färdig från typ Burton el Dakine, eller varför inte en Boblebee och fyll med ditt eget innehåll. Hur som helst, köp en som du kan åka i.

dKv

Tillbaka
Topp