Kombinerad Telemark/alpinutrustning

KalleMange

Ny medlem
Hej

Tänkte köpa lite ny utrustning och tänkte se om man kan få några goda råd här på forumet.

Jag har tidigare åkt vanliga skidor och åkt både i och utanför pisten. Intresset ligger mer utanför pisten än i pisten. Åker 1-2v /år är 1,75m, 85kg.

Har testat telemark ett par gånger och tänkte nu gå över till att i första hand ägna mig åt det men även åka lite med vanlig alpin utrustning när andan faller på.

Jag har varken pjäxor eller skidor sedan tidigare då jag hyrt utrustning tidigare, men nu tänkte jag köpa grejer.

Vad jag söker är ett par telemarkpjäxör med bindning och skidör att använda i och utanför pisten. Förra året testade jag ett par garmont genesis (tror jag) som satt kalasbra, så jag tänkte nog köpa et par sådana fast det finns en modell med 3 spännen istället för 4 och så en mer avancerad modell -energy g fit vilket är att föredra.

Har hört att det finns plattor till skidorna som gör att man kan byta mellan telemark bindningar och vanliga bindningar, var hittar man sådana, funkar det ok?
Hade eg tänkt köpa ett par skidor att använda mest till telemark men även till vanlig alpin skidåkning förutsatt att man kan byta bindningarna relativt lätt.

Skidor hade jag tänk typ rossignol B2 som jag testat tidigare eller kanske Dynastar 8000 eller finns det andra intressantare alternativ?

Tackar för all hjälp man kan få.

De flesta av dina frågor kan du hitta ett flertal diskussioner/svar på genom att söka i forumen här på freeride.

I övrigt skulle jag vilja slå ett slag för att köpa två separata utrustningar.
Om många hoppar på NTN så kommer begagnatmarknaden på "gamla" telisgrejer att vara bra och köper du 2 par likadana skidor begagnat så blir det billigare än ett par nya, snabbare att byta emellan och du slipper strula med kompromisser.

Vad gäller skidor finns alltid intressanta alternativ men gillade du b2'an så är det väl inget fel på den. Skidor är nästan lika personligt som innerskorna. Huvudsaken är att dom passar dig, inte att de är heta i år...

- peace
/r

annars kan man ju göra lite vanliga svängar med telisarna om man är lat. varför vill man åka annat än telis?

eller köp nya NTN, två par skidor och scarpa TX
sätt på ett par dynfit tourlite bindningar på ena paret och du kan åka både och.

Den platta du hört talas om är nog Crossplate från NDI (Nordic Design Innovation). Idén var ganska bra, men jag tror aldrig att han fick ordning på hållfastheten. Jag lyckades köra sönder ett par på Åres skidtestarhelg för ett antal år sedan utan att ta i alltför mycket. Hemsidan funkar inte längre, så jag tror inte att NDI finns kvar.

https://www.freeride.se/review/view.php?id=1965

Om du inte har några ekonomiska begränsingar så håller jag nog med Anders Nilson.

Senast ändrad:
völkl har haft modeller (tror nån heter supersport) som kommer med en sån platta som du vill ha från fabrik går på ett par minuter att byta. det borde finnas någon modell som passar dina behov.

Jag var ute i samma ärende förra säsongen, kolla den är tråden :
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=36383.

Skaffade slutligen ett par Völkl Unlimited AC3 med ett par monterade Marker alpinbindningar. Sen
skaffade jag separata plattor från Völkl/Marker och ett par 7TM telemark utlösningsbindningar och lät
skidaffären montera.
Har alltså kört en säsong med detta konceptet och var något skeptisk till en början, såna här
kombinationslösningar tenderar ju bli kompromisser som inte blir särskillt lyckat vare sig som det ena
eller det andra. Men fasen var jag är nöjd med detta! Det funkar ju klockrent och känns helt
kompromisslöst och ett byte av bindningar kan man göra i backen om man vill, tar inte mer än 5 min
och man behöver bara en vanlig skruvmejsel.

/Måns

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp