komma igång med lite freeride..

CrazyDownhill

Ny medlem
Jag är ny här på forumet och har en lång alpin racekarriär bakom mig. Jag börjar ledsna men känner att skidåkning ligger mig alldeles för nära hjärtat för att sluta utöva denna livsstil på heltid. Jag undrar hur man kommer igång och åker freeride, tävlar och får kontakt med sponsorer. Lite basic-komma-igång-frågor bara!

För det första. Fundera på sponsorer är absolut inget du borde göra när du börjar. Blir du tillräckligt bra så kommer du i kontakt med dom tids nog.

Handlar detta om storbergsåkning så är det bara att börja droppa klippor och åka så mycket som möjligt och sen anmäla sig till NM uppe i gränsen. Där kommer du se vad det handlar om. Försök skaffa dig en mentor också, det är ovärdeligt för att lära dig om brantåkning och att vistas i bergen.

Handlar det om parkåkning så har du fler tävlingar att välja mellan och det handlar bara om att nöta, träna träna träna.

Träna och var med i jibacademy, det är där alla sponsorer gömmer sig.. :D

okej, jag pratar om bergsåkning och absolut ingen jibbing. Jag har åkt en hel del och lekt med mina fetingar runt om i Åre men i princip inget utomlands.(har tävlat på proffsnivå många år alpint) Men Extreme Nm är något att rekommendera för att få lite koll på allt?

Senast ändrad:
Hur svår åkning är det egentligen i riksgränsen där dom kör NM? Svårt att avgöra på filmerna men att ta sig ner ser inte speciellt svårt ut, men kan vara det att det är svårt att se på film... Men eftersom du har en lång alpinkarriär bakom dig borde det inte vara några större problem, men om jag var du skulle jag nog köra en säsong först innan jag började tävla, kanske försöka fara och kolla när dom kör för att få en lite verkligare bild av hur det egentligen är.

Ja det kanske är en bra ide. Det känns dock som om det borde finnas skönare tävlingar än NM, då det ser ut att bara vara skare där varje år.. Men antar att det bästa är att ut och rocka själv då?

Det går ett par tävlingar i Norge också, men de är fullbelagda sen länge. Föret på NM har varit allt från puder till is. Vanligvis är det lite lagom slaskigt.

Sen är åkningen där uppe varierande, du bestämmer själv. Allt mellan snorbrant, klippigt och konvext till stora öppna fält utan problem.

Om du hänger i Åre så är vi ju en del bergsåkare som åker en hel del här på Skutan. Bara att hänga på och rippa. Mårtens, Östra är alltid en klassiker som fostrat många duktiga friåkare.

lånar tråden lite:
kan man vara med i extrem nm som 14 åring?

Även om du rent åldersmässigt skulle få det (väldigt svårt att tror det dock) så kommer du inte få ut mycket av det. Har extremt svårt att se någon 14-åring ta sig vidare, det skulle vara någon Kye Petersten-kopia eller Sveriges mest lovande puckelåkare på år och dar. Du får ut lika mycket av att bara vara publik, och det kostar ju inte lika mycket...

Carled sa:
Även om du rent åldersmässigt skulle få det (väldigt svårt att tror det dock) så kommer du inte få ut mycket av det. Har extremt svårt att se någon 14-åring ta sig vidare, det skulle vara någon Kye Petersten-kopia eller Sveriges mest lovande puckelåkare på år och dar. Du får ut lika mycket av att bara vara publik, och det kostar ju inte lika mycket...
Klart att man skall köra om man vill även i den åldern och vad då inte får ut något av det? Du får erfarenhet, känslan för berget, lära sig reka med mera. Och framför allt så får du känna gemenskapen. Alla är inte där för att vinna. Många ser det som en skön avslutning på säsongen och en skoj sak helt enkelt.

//H

Ps. Tror du får köra om du är yngre än 16 men måste ha målsman med dig. Kommer inte ihåg hur ung Stina var när hon körde första gången eller den unga killen från kittel som var med för något år sedan... Ds.

Senast ändrad:
Det är 16-årsgräns på tävlingen, jag hade tänkt fara dit och tävla bara för att prova på men är bara 15 år... Ska ev. dit och kolla på men som Carled säger så lär man få ut lika mycket av att bara kolla på.

Visst kan man lära sig mycket Hasse, linjeval/rekning, lära känna folk, etc. men en 14-åring? Skulle du verkligen vara så motiverad att hjälpa en 14-åring på NM? 17-18, inga problem, där kan man ju ändå ha ett utbyte, men vid 14 tror jag det kan bli lite mycket rycka-i-armen-och-fråga-saker-varning...

I år krockar NM precis med mina avslutande presentationerna i skolan, så det får bli nästa år för min del, om inte skola krockar då också. Förhoppningsvis inte...

Tillbaka
Topp