Kompakt skumgummi till bootfitting

QRikard

Medlem
Jag har en klassisk ankfot, väldigt bred över foten och smal vrist vilket inte går ihop med någon modell... Kör i dagsläget på ett par dalbello lupo som funkar ok men dom är för stora över smalbenet och vristen så jag vill bygga på innerskon lite.

Vet någon vars man kan köpa 2-5 mm kompakt skumgummi?
Finns vissa med färdigt värmeaktiverat kontaktlim som butiker köpt för bootfitting men inte hittat det själv. Jag har inget behov av det värmeaktiverade klistret för jag har tid på mig och kan kleta med vanligt kontaktlim men hittar inga vettiga skumgummiark som är lagom hårda.

Någon som har några tips eller kanske en helt annan lösning för att fylla ut en pjäxa på lämpligt sätt?

QRikard

Medlem
Stort tack för alla tips. Det är Sidas grön IPS foam jag har på plösen i dagsläget så det känns som ett säkert val men ska försöka ta mig in på en vvs butik också för att få en känsla för dom materialen, klart mer prisvärda men så svårt att säga något om hårdhet/slitstyrna från en suddig bild.

Outlander

Medlem
Har du provat armaflex? Det är inte på något vis hårt så att det skulle fungera att använda för volymreducering pga för stort skal på pjäxan. Men du kanske har andra erfarenheter.
Har hundratals timmars erfarenhet av Armaflex. Dock inte till att användas till att fylla upp en pjäxa.. Armaflex tejp är tunnare (3mm) och "segare" än Armaflex isoleringsmaterialet.
QRikard är ute efter ett material att fylla ut tomrummet i pjäxan för mera bekvämhet.
Räcker inte ett lager kan två-tre lager tejpas på varandra, då blir det oxo mera kompakt/styvare.
Använder han ett materialet som är för hård blir det obeknämt kan jag lova. Armaflex tejp håller egenskaperna som "segmjukt" och flexibelt i alla temperaturer
Gummi tex. skulle bli styvare och hårdare destu kallare det är ute.

GoranC

Aktiv medlem
Har hundratals timmars erfarenhet av Armaflex. Dock inte till att användas till att fylla upp en pjäxa.. Armaflex tejp är tunnare (3mm) och "segare" än Armaflex isoleringsmaterialet.
QRikard är ute efter ett material att fylla ut tomrummet i pjäxan för mera bekvämhet.
Räcker inte ett lager kan två-tre lager tejpas på varandra, då blir det oxo mera kompakt/styvare.
Använder han ett materialet som är för hård blir det obeknämt kan jag lova. Armaflex tejp håller egenskaperna som "segmjukt" och flexibelt i alla temperaturer
En sak att använda det förträffliga isoleringsmaterialet till det det är gjort för. Men att fylla ut en pjäxa är det absolut för mjukt för. Det är ju faktiskt lästen som har fel form på Lupon för låga vrister och kycklingben. Jag vet då jag också har det och har prövat Lupo men även om dom är smala är dom alldeles för rymliga över vristen och i skaftet.
Materialet som fylls ut med måste ju vara rejält hårt för att fylla ut. Enklare att köpa pjäxor som passar, det finns faktiskt.
Förstod nästan det. Jag kan garantera att det är på tok för mjukt för att fylla ut en pjäxa med för stor volym. Inte ens tejpen är tillnärmelsevis så hård som material till bootfitting. Och inte bygger du väl på för bekvämligheten utan för att sitta fast ordentligt i pjäxorna. Jag har själv haft detta problem med ett par pjäxor som blev för stora då jag av okunskap köpte för stora pjäxor. Fick det fixat av bootfitter och kan konstatera att det materialet är mycket hårdare.
Bättre att pröva med sådana där flexibla skärbrädor från Ikea. Finns någon tråd där en skribent moddat sina pjäxor med hjälp av detta material. https://www.ikea.com/se/sv/p/finfoerdela-boejbar-skaerbraeda-moerkgra-moerkturkos-30335898/

Daniel-LAB

Aktiv medlem
Har också ett par Lupo och de är som skrivs ovan otroligt rymliga över vristen. Det går OK när man turar, men utför lämnar de faktiskt en hel del övrigt att önska. Har fått hälgreppet avsevärt förbättrat sedan en duktig bootfitter klistrade fast lite "hårt" skumgummi, typ Sidas.
Kommer prova med fler skumgummibitar för att förbättra passformen.

GoranC

Aktiv medlem
Har också ett par Lupo och de är som skrivs ovan otroligt rymliga över vristen. Det går OK när man turar, men utför lämnar de faktiskt en hel del övrigt att önska. Har fått hälgreppet avsevärt förbättrat sedan en duktig bootfitter klistrade fast lite "hårt" skumgummi, typ Sidas.
Kommer prova med fler skumgummibitar för att förbättra passformen.
Men varför köpa och plågas av så dåligt passande pjäxor? Är ju liksom ett felköp från dag 1. Jag testade Lupo i en storlek för små och dom skulle jag aldrig kunna åka med, var som att fötterna i ett badkar.
jag har två par pjäxor som passar mina fötter, Salomon X-Max 120, deras värmetillpassning av skalet funkar skitbra, och ett par Scott G1 110 (har gåläge) så att det inte skall gå att få tag på pjäxor för oss med låg vrist och kycklingben är bara trams. Det är ju ett helsicke att försöka bygga på och minska volymen i skal som är för stort.

QRikard

Medlem
Ett ytterligare problem för mig förutom låg vrist och kycklingben är att jag har en bred ankfot också. I normala fall i de flesta pjäxor så tar foten i skalet vid stortån samt utsidan foten bakom lilltån även utan innersko...
Har idag dalbello lupo ax120 och har tryckt dom en gång får att få plats med stortån i sidled men det behövs en tryckning till för att stortån ska få plats och behålla någon cirkulation. Har givetvis gjutna inlägg.

Kändes lite rymliga från butik för smalbenet men ändå ok men nu har det börjat ge med sig mer. Jag vill fylla ut med något hyfsat stabilt (och värme isolerande) men helst inte stenhårt som hårdplast. Jag har inte direkt erfarenhet av just armaflex men baserat från bilderna ser det väldigt mjukt ut som @GoranC säger. Visst fyller det ut lätt men ger troligtvis inget stöd vilket är hela poängen. Pjäxan är inte obekväm jag vill bara sitta fast bättre.
Jag siktar nog på Sidas, frågan är grön eller blå? Sen får jag klippa/slipa/skära till bitar så det blir bra passform.

@GoranC Jag har kikat på flexibla skärbrädor tidigare också men dom är för styva och hala/svårlimmade (typ teflon eller annan fet plast) för att det ska gå att arbeta i på vettigt sätt i de flesta fall. Den jag hade gillade dessutom inte minusgrader utan blev stenhård och skör.

@Rare Dekorgummi har jag sneglat på pga priset men magkänslan säger att det är för mjukt då jag vill få stabiliteten även under tryck.

Så behöver egentligen en pjäxa som har extra bred läst och smal över vrist och smalben, har än så länge inte provat någon modell som passat vettigt från fabrik men tar tacksamt emot tips för framtiden!
Lite sugen på att testa fischer vacuum men det är inte gratis och lite allt eller inget, från fabrik sitter dom inte bra utan det måste hända mycket vid värmning för att det ska passa mig.

Pillard

Aktiv medlem
Intuitions Wrap-modeller borde väl funka galant? De funkar ju sådär när man går men borde ju göra underverk utför?

Daniel-LAB

Aktiv medlem
Det bästa är att ha (minst) två par pjux. För egen del är det fler dagar utför än uppför och då är ett par bra pjäxor utan gåläge helt överlägsna.
Har Head Raptor 140, som har 96 mm läst. Toksmalt för framfoten, men bra för bakre halvan av foten, vristen och benet. Plasten går bra att lästa och mina är breddade ordentligt.
Och med 140-flex får man även lite tryck i svängarna...

QRikard

Medlem
@Pillard Jag har kikat på intuition tidigare dock den klassiska designen och inte wrap. Har aldrig haft en pjäxa med wrapdesignen, vad är de stora för/nackdelerna?
@Daniel-LAB Jag är ganska lätt (60-65 kg) så dom styvaste pjäxorna är bara obekväma då jag inte klarar av att böja dom, tekniken är inte riktigt där heller. Går hellre ned ett steg i flex men även om det är bekvämt att endast ha ett par pjäxor med sig till all åkning så är jag mer och mer öppen för att skaffa ett till par pistorienterade pjäxor men drar mig för inkörningsperioden och tryckningar som säkert behövs.
Jag har testat någon racepjäxa (130 flex) med 96 läst och läderinnersko. Jag hade nog problem att bara stå i innerskon med mina ankfötter så var inte aktuellt att spendera någon längre tid i skalet...

Halvsmurfen

Medlem
Bytte liner mot intuition tour wraps i mina K2 Mindbender. Nu var huvudsyftet en liner som var snällare mot benhinnorna. Men det löste också problemet med att jag ville ha en tightare fit. Tappade lite ROM men om det ska turas ordentligt sätter jag nog bara i orginal liner igen.

herrgard

Medlem
Jag har liknande fötter och problem, dock inte superlåga vrister. Fulltilt tryckt i sidled och dynafit pro tour med wrapliner funkar bra för mig. Lupo går dugligt men sitter kasst på nedre delen av smalbenet. Atomic Hawx ultra xtd sitter också bra men inte lika skönt gåläge som dynafit. Roxas tredelade har också funkat bra.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp