Komplettera försäkringar - räcker detta?

• Trådstartare Trådstartare MrLayer
  • Start datum Start datum
M

MrLayer

Guest
Har idag ringt runt till mina olika försäkringsbolag och kollat upp lite vad som gäller...

Mamma har tydligen en olycksfallsförsäkring genom jobbet hos Skandia. Ringde dit och hon sa att det täcker transport (i form av helikopter, ambulans osv Trodde hon!?!) och betalar mig de pengar det skulle kostat i sverige för att få samma sjukvård.

Ringde också försäkringskassan. De sa att de täcker kostnader så att sjukvården där blir lika dyr för mig som den skulle vart i Sverige (vilket måste betyda att min olycksfallsförsäkring + denna borde ta hand om 100%!?). Skaffade också ett sånt kort man ska ha med sig inom EU.

Ringde IF, där har jag min hemförsäkring. De ska täcka sjukhusvistelsen och generell vård (vad det nu betyder!?). Var tvungen att förlänga den (vilket jag redan visste) vilket kostar ca 578 kr =). En drulleförsäkring ska också införskaffas om något blir stulet.

Sedan, kanske det viktigaste måste jag ha en försäkring för off-pist åkning. Har läst här i forumet om nått som heter DSV? köper man det i samband med liftkortet eller hur fungerar det? var inne på deras hemsida som en tipsade om igår på forumet (http://www.ski-online.de/content.php?lang=de&folder=975) men har lite problem med tyska så... =)

Tror ni att detta kommer att täcka allt? något som jag missat? Borde kolla upp mer? ta med mig några papper ner på resan så att man har dem i närheten?

lev väl!
/Niclas

Klicka här: http://www.ski-online.de/content.php?lang=de&folder=976

Välj den försäkring du vill ha (Basic, Classic, Classic Plus). Sidan du hamnar på nu innehåller en länk till en PDF med försäkringsvillkor. Skriv ut denna. Fyll i och skicka in sista sidan till DSV.

Men fråga nån som kan tyska först, du lär vilja ha nån sorts koll på vad de olika varianterna täcker. http://world.altavista.com/ hjälper till viss del för översättning tyska -> engelska.

Peter: Ja, så mycket insåg väl jag också, problemet är väl vad som står på de olika försäkringarna... Ska kolla med en som kan tyska så löser det nog sig!

Micke: ska ner till St Anton, så det är inget jag kan kolla på...

Men har ändå inte fått svar på min fråga än; är det något jag glömt, eller täcker mina försäkringar allt som kan hända där nere?

/N

I St Anton kan du köpa DSV i skidbutikerna. Testa Sport 2000 eller vad det heter.

För övrigt... suck, läs den förbannade länken, skaffa en förbannad polare som kan tolka innehållet åt dig, ring ditt förbannade försäkringsbolag och skaffa dig en jävla uppfattning. Försäkring för offpiståkning... eventuella skador täcks förmodligen av ditt försäkringsbolag du redan anlitat (kolla upp det), och är även inkluderat i DSV's försäkringar (kolla upp det), som du måste (bör) ha eftersom din hemförsäkring troligtvis inte (kolla upp det) täcker helikopterlyft. Alltså har du förmodligen lyckats dubbelförsäkra dig.

Alla verkar veta vad som gäller I alperna. Om jag får låna tråden lite, så skulle jag vilja veta vad som erbjuds för offpist försäkringar i Kanada och då främst WHistler. Har inte fått något svar på detta ännu. Ni som varit där kan väl berätta vad ni sett eller hört talas om för något!
Mvh: Emil

Testa maila DSV, det borde gå att teckna trots du bor i Kanada... Se till att fråga ifall kanada då räknas som hemland och inte som "resa", då försäkringen bara täcker resor upp till 42 dagar från hemort. Det gick att teckna frankrike som hemland iallafall.

FF sa:
I St Anton kan du köpa DSV i skidbutikerna. Testa Sport 2000 eller vad det heter.

För övrigt... suck, läs den förbannade länken, skaffa en förbannad polare som kan tolka innehållet åt dig, ring ditt förbannade försäkringsbolag och skaffa dig en jävla uppfattning. Försäkring för offpiståkning... eventuella skador täcks förmodligen av ditt försäkringsbolag du redan anlitat (kolla upp det), och är även inkluderat i DSV's försäkringar (kolla upp det), som du måste (bör) ha eftersom din hemförsäkring troligtvis inte (kolla upp det) täcker helikopterlyft. Alltså har du förmodligen lyckats dubbelförsäkra dig.
Okej, DSV skaffar jag i skidbutiker, låter bra det. Har kollat upp sidan och har rätt bra koll på den nu. Min hemförsäkring täcker inte off-pist, har redan kollat. Men dsv gör detta... Jag ringde försäkringskassan och hon sa att dom täcker helikopterlyft, vilket jag inte tror, så hon skulle kolla upp och så skulle jag få skriftligt på hur det är.

har nog rätt bra koll på vad jag har/behöver skaffa nu.

lev väl!
Niclas

Låter ju som om ni har rätt bra koll på det hela. Nästan inga vanliga försäkringar täcker offpist skidåkning om det sker utan guide. Det viktigaste är ju att man ser till att man har en försäkring som täcker för hemtransport till Sverige om det är något allvarligt som sker, det täcker inte försäkringskassan nämligen. Tyvärr missar ju vissa det och det kan bli sjukt, sjukt dyrt, typ upp emot en halv miljon så det kan ju vara värt att nämna!

Ha det bra!

/Tove

www.REGA.CH är bra å ha om du ska vara i Schweiz. kostar 30 chf ca 200 spänn. Och täcker transport för dej inom SWI och lite till vid olycka.

Som FF skrev: I St Anton kan du köpa DSV i skidbutikerna. Dock, dom har det i alla butiker.

Det där med att damen på försäkringskassan och den andra damen på ditt försäkringsbolag säger att det täcker heli-lyft är bara kiss. Det täcker heli-lyft om det sker i pisten. Och hur ofta trillar man där? :P Skämt å sido. DSV täcker det. Köp den. Sen har du en försäkring hemifrån redan, resten är biff.
Ring till SOS international om du ska ordna med hemtransport. Gör det INNAN du ringer till försäkringsbolaget. Annars blir det bara kaik av det.

Om jag har förstått det rätt så ska man alltså teckna en off-pist försäkring hos sitt försäkringsbolag plus då hos DSV som täcker hemresa och heli-lyft?

Johanmagnusson1 sa:
Om jag har förstått det rätt så ska man alltså teckna en off-pist försäkring hos sitt försäkringsbolag plus då hos DSV som täcker hemresa och heli-lyft?
Det var sannerligen ingen ny tråd. Det går inte att uttala sig om exakt innehåll i hemförsäkringar, men tex i Länsförsäkringars variant finns det inga begränsningar när det gäller vare sig offpiståkning eller helikopterlyft. Om du råkar ut för en olycka och behöver lyftas med helikopter gäller försäkringen i hela världen, oavsett om det är i Himalaya eller utanför det lokala Ica. Det enda som är undantaget i sportväg är om skadan uppstår under kampsport där slag mot huvudet ingår, tex boxning eller liknande. För vissa skidåkare kan det vara viktigt att känna till att alla skador som inträffar under tävling och organiserad träning inte ersätts. Det gäller även kostnader som är en följd av en olycka/skada under en organiserad träning eller tävling. Där är tanken istället att arrangören/föreningen ska ha egna olycksfallsförsäkringar som täcker den inblandade.

DSV och liknande lokala specialförsäkringar är oftast bra att ha, eftersom den lokala bergsräddningen direkt vet vad det är och då blir det inget strul med frågor om ersättning osv. Det går helt enkelt snabbare och smidigare och blir mindre frågor. Men hemförsäkringens reseskydd täcker in alla nödvändiga kostnader för räddning och sjukvård så det är sällan, eller tom aldrig som man verkligen behöver en specialförsäkring separat egentligen. Regeln är att om det strular med en bergsräddning, eller om ett sjukhus kräver betalning eller liknande, ring till SOS International i Köpenhamn som är de flesta stora försäkringsbolags ombud. De förklarar för den lokala tjommen vad som gäller.

En annan aspekt är om man som skidåkare orsakar en skada på någon annan eller någon annans egendom. Det kan ju vara allt från att repa en bildörr med skidorna till att dra ner en lavin över en stor byggnad som totalförstörs eller liknande. I de fallen ingår både utredning och ett eventuellt skadestånd, i de fall utredningen säger att det enligt allmänna skadeståndsrättsliga regler är ett korrekt utdömt sådant, i hemförsäkringens ansvarsmoment. Dessutom finns ett rättsskydd där man får ersättning för ett juridiskt ombud som kan hjälpa till i stämningsprocessen. Överlag har man ett riktigt bra skydd i en helt vanlig hemförsäkring.

Senast ändrad:
Ett klarläggande. Sk offpist eller räddningsförsökringar har alla en begränsning vad gäller vissa sporter. Skärmflyg, extremsporter över huvud taget vad försäkringsbolagen kallar extremsporter får man läsa i respektive bolags finstilta. I sådana fall får ma teckna en högre premienivå. Sen gäller alla försäkringar jag sett inte över 6000 m. Men det kommer man ju inte över ens på ljugarbänken.
Men att spara in några hundralappar för att det egna hemförsäkringsbolaget ev. Täcker en helitransport är ju ganska kortsynt. Ligger man där är det skönt att slippa bekymmer.Ytterligare att tänka på. Eu kort som täcker sjukvård är för allmän sjukvårdsgivare . Inte alla accepterar detta kort. Ges vård vid sjukdom av en privatläkare har dom inget Eu avtal och du får betala kontant Blir du sjuk tex. I Frankrike så tar försäkringskassan mer än ett halvt år på sej att reglera dina utlägg. Jag har själv just ett sådant ärende pågående.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp