Kompletterande skida till racinglagg

Cruff

Ny medlem
Mors.

Försöker följa mallen som fanns i FAQ och fyller på med info jag tycker är viktig :)

- Tidigare skida: atomic Metron 8, 182 cm, 2006
- Nuvarande skidor: rossignol Zenit 5, 174 cm, 2007
- Vikt: 95-100 kilo (med utrustning)
- Längd: 190 cm
- Åkstil (pist/park/offpist): 55/30/15
- Erfarenhet: medel+, tar mig ned för alla nedfarter, nybörjare när det kommer till offpist.

Jag är på jakt efter en allround skida med hyfsade offpist egenskaper. Jag gillar offpist men blir inte så mycket sånt då jag håller mest till i svenska fjällen (vartannat år blir set väl någon alpresa). Denna skida är är tänkt som ett komplement till min nuvarande pistskida. Så jag vill ha en skida som är lätt att hantera men absolut inte fladdrar när man pressar den i högra farter. Kommer bli min första "breda" skida då alla andra skidor jag ägt har haft en midja på fjuttiga 74 mm. Så är lite orolig att jag kommer ha svårt att hantera en allt för bred skida. Jag har sneglat på salamon rocker 2 90/108 mm midja, men är öppen för förslag.

Sammanfattningsvis: Vilken skida ska jag välja som min första feta skida? :)

bredden ska du inte var allt för orolig över. 90/110mm känns ganska likt en ren pistskida i midjan, du kommer kanske uppleva dem som lite långsammare kant till kant om du kör mycket kortsväng. men vanligtvis så har en offpistskida en längresvängradie. Om jag var i din sits så skulle jag kanske skaffa något lite längre, du är en lång kille, och 174cm låter väldigt kort för din del. Men om vi fokuserar på ett par nya lagg, så kanske rocker2 108? en ganska mjuk skida, i 190cm-versionen så skulle den nog funka som en allroundksida, givetvis får man tulla på pistegenskaper, men det går ändå helt okej :)

Rent spontant så känns det som att extrem project 100 är skidan för dig. Givetvis 186 längden då du verkar vara byggd som en karakarl. Den är styv, carvar och flyter. Har int kört den själv men den fick ju guld i åka skidors test samt att en polare har den och inte kan sluta snacka om den.

Jag kan bara tala gott om R2 108, 190. Har tyvärr bara haft möjlighet att köra on piste med den men där funkar den alldeles utmärkt i jämförelse med andra all muntan skidor som jag testat på sistone. Ett annat alternativ är Line Influence 105, oerhört svängglad skida, något styvare än R2.

Projekt 100 och Cochise gillade jag i Lindvallen, stabila men ändå lättmanövrerade. Men kanske inte optimala för 30% park, då är väl R2 108 säkert ett bra val.
Nä nu blir det jullunch, God Jul på er!

Senast ändrad:
Svårt att hitta en skida som både är stabil och parkig?
R2 108 låter ju som det bästa om park är viktigt!

God Jul:)

Von_vettet sa:
bredden ska du inte var allt för orolig över. 90/110mm känns ganska likt en ren pistskida i midjan, du kommer kanske uppleva dem som lite långsammare kant till kant om du kör mycket kortsväng. men vanligtvis så har en offpistskida en längresvängradie. Om jag var i din sits så skulle jag kanske skaffa något lite längre, du är en lång kille, och 174cm låter väldigt kort för din del. Men om vi fokuserar på ett par nya lagg, så kanske rocker2 108? en ganska mjuk skida, i 190cm-versionen så skulle den nog funka som en allroundksida, givetvis får man tulla på pistegenskaper, men det går ändå helt okej :)
Nu är jag helt grön när det kommer till offpistskidor, men det måste väl ändå vara en stor skillnad på en 90 midja och 110? Åkmässigt måste de väl bete sig helt olika?

174 var den längsta som fanns i zenit 5 serien, men fungerat väldigt bra då den varit väldigt vridstyv :)

Och det är precis det jag är orolig över med när det kommer till rocker 2, att den är för mjuk sett till min åkning och tyngd. Alla recensioner jag läst har ju handlat om typ 20 kilo lättare åkare...

Senast ändrad:
Torrfarfar sa:
Rent spontant så känns det som att extrem project 100 är skidan för dig. Givetvis 186 längden då du verkar vara byggd som en karakarl. Den är styv, carvar och flyter. Har int kört den själv men den fick ju guld i åka skidors test samt att en polare har den och inte kan sluta snacka om den.

Svårt att hitta en skida som både är stabil och parkig?
R2 108 låter ju som det bästa om park är viktigt!
Tack för tipset. Ska läsa på om modellen.

Och det kanske blev lite otydligt, men jag åker nästan bara i parken lär jag blivit uttråkad. Så parkegenskaperna är inte så viktiga, så länge skidan är relativ lätt så man ändå kan leka runt lite. :)

Senast ändrad:
henrikflorby sa:
Jag kan bara tala gott om R2 108, 190. Har tyvärr bara haft möjlighet att köra on piste med den men där funkar den alldeles utmärkt i jämförelse med andra all muntan skidor som jag testat på sistone. Ett annat alternativ är Line Influence 105, oerhört svängglad skida, något styvare än R2.
Skulle vara intressant att få höra dina vikt och om du uppfattade den fladdrig i högre farter?

Ska kolla upp den modellen. Tack för tipset :)

DrJ sa:
Projekt 100 och Cochise gillade jag i Lindvallen, stabila men ändå lättmanövrerade. Men kanske inte optimala för 30% park, då är väl R2 108 säkert ett bra val.
Vad är det för egenskap i parken du inte gillade?

Är förvisso lite färgad, men av de skidor som nämnts i denna tråd så har jag svårt att tro att ngn kan jämföra sig med R2 108. Project 100, cochise och influence 105 är alla bra skidor, men i mina ögon är de alla mera direktionella än vad 108an är.

snej sa:
Är förvisso lite färgad, men av de skidor som nämnts i denna tråd så har jag svårt att tro att ngn kan jämföra sig med R2 108. Project 100, cochise och influence 105 är alla bra skidor, men i mina ögon är de alla mera direktionella än vad 108an är.
Med direktionella menar du att de då är skidor som gör sig bäst på stora öppnar ytor?

Cruff sa:
DrJ sa:
Vad är det för egenskap i parken du inte gillade?
Åker aldrig park så har ingen aning vad som är bra för parkåkning egentligen, men trodde dom skulle vara lite smalare, lättare, mjukare, twintips och symmetriska. Inte relativt tunga, styva, stabila och direktionella som Projekt och Cochise.

Fler alternativ:

K2 KungFujas 189 cm
Völkl Bridge 187 cm

Båda dessa bör fungera bra för dina behov. Testa!

/MM

PS! Kankse inte helt korrekt att definiera Z5 som "racinglagg". Klart kompetent skida, men race ... näe! DS.

Senast ändrad:
Mountain_Man sa:
Fler alternativ:

K2 KungFujas 189 cm
Völkl Bridge 187 cm

Båda dessa bör fungera bra för dina behov. Testa!

/MM

PS! Kankse inte helt korrekt att definiera Z5 som "racinglagg". Klart kompetent skida, men race ... näe! DS.
Hehe okey får väl erkänna att det var en dålig beskrivning. Om vi säger pistskida så kanske det är närmare verkligheten :)

Skulle du kunna säga varför du tror dessa modeller skulle vara bra för mig? Känns som jag får massa tips utan någon egentligen motivering :/

@Cruff

Allmountainskidor som fixar pist,park och offpist. Som jag uppfattar det relativt hårda och pallar troligtvis en tungviktare som du. Bridge lite smalare, 95 mm fullrockad, mer mot pist. KungFujas lite bredare, 102 mm, tip och tailrockers med spann, mer mot offpist men funkar bra i pisten. Tror inte du skulle gå fel på någon av dessa skidor. Sannolikt lite hårdare och mer krävande än Rocker2s motsvarigheter, men skulle nog passa dig ...

/MM

Mountain_Man sa:
@Cruff

Allmountainskidor som fixar pist,park och offpist. Som jag uppfattar det relativt hårda och pallar troligtvis en tungviktare som du. Bridge lite smalare, 95 mm fullrockad, mer mot pist. KungFujas lite bredare, 102 mm, tip och tailrockers med spann, mer mot offpist men funkar bra i pisten. Tror inte du skulle gå fel på någon av dessa skidor. Sannolikt lite hårdare och mer krävande än Rocker2s motsvarigheter, men skulle nog passa dig ...

/MM
Tack för denna utförliga beskrivning. Kändes som ett mycket sakligt svar (känns som många rekommenderar sina egna skidor utan någon egentlig bakgrund).

Tillbaka
Topp