"Konkav" Vs "Konvex"-skida

Eric_W

Aktiv medlem
OKej, nu snackar vi puderplank.
Hur mycket skiljer sig egentligen en "konvex"(kallar de konvex, vet inte vad de kallas annars) skida, mot en klassisk vanlig skida i puder. (Alltså en skida som är bredast i mitten mot en som är tunnast i mitten.)

Borde ju vara viss skillnad i känsla?
Blir tillexempel den konvexa skidan, kvickare eller långsammare i snön?
Surfbrädor, wakeboards och vattenskidor påminner ju mer åt en konvex skida än en konkav.

30770.jpg

V.S

30924.jpg

typ...

Någon som har några tankar till det hela eller har provat både och!?

Av egen erfarenhet tycker jag att den som e tjockare på mitten e GRYYYYYYMT mycket skönare än en enkel feting. Du blir skönare känsla och lättare att svänga, och ganska många ja har snackat med berkar föredra den some tjockare på mitten.
Men detta är ju inget du kan åka i pisten lr parken med.
HEJ!

Jag tror att "konvex" skidans tailar sjunker ner mer i pudret och mitten delen är mer uppe på snön, bättre flyt i pudret och skönare att pumpa helt enkelt.

konkav skidan tror jag dock funkar mkt bättre i pist/lite mer packad puder. då man får mer carve på det.

tjockare på mitten borde väl ligga lite högre i pudret? bara en tanke... mer flyt under pjäxan borde det väl bli?

Hur ofta kan man änvända den konvexa lixom?
Har ingen lust att köpa en skida som jag kommer använda så få dagar att jag aldrig riktigt kommer hinna vänja mig vid och lära känna!

Senast ändrad:
Monis sa:
Hur ofta kan man änvända den konvexa lixom?
Tja, de berer väl på. Kanske inget för svensson som drar till alperna på sportlovet varje år, men för oss skibums så används de titt som tett. Åkte betydligt mer på mina nuvarande puderplank i vintras än alla mina andra skidor tillsammans..

Dock är den konkav och har som sagt radie.
När du inte behöver radien (dvs i puder) så borde väl de snarare vara en fördel att skidan bli smalare i kanterna?

Nackdelen med den konvexa är väl att den kommer vara ett rent helvete om man måste ta pisten ner nån gång..?

Senast ändrad:
http://www.tetongravity.com/forums/archive/index.php?t-9057.html <--- Här finns det hela rätt bra förklarat. Själv har jag bara kört "traditionella" feta skidor med lite rocker. Men jag beställde ett par pontoons som kommer om nån vecka för omväxlings skull. Tydligen är skidor med reverse sidecut och rocker mycket mer lättsvängda och manövrerbara i puder. Sen att dom ska vara sjukt roliga att åka på är en annan sak.

Okey skidexperter, sug på den här:

2wrj0pv.jpg

Mitt påstående är alltså att det spelar ingen roll på en denna konvexa skida hur den ser ut från mitten och fram då trycket/skäret (de röda strecken) ändå kommer ligga på den bakre hälften av skidan när man svänger. Överdrivet sagt skulle en skida som ARG kunna se ut som nr.4 utan större förlust på sitt användningsområde?

Nojlas, utter, hasse? Den blir ju dessutom lättare!

Eller varför inte göra den som nr.2, då skulle den ju få ännu bättre bäryta utan att svängen eller åkningen ändras negativt för ingen övervinklar väl skidan såpass att ni får skäret på främre delen???

Räknar ej med baklängesåkning.

felix sa:
Eller varför inte göra den som nr.2, då skulle den ju få ännu bättre bäryta utan att svängen eller åkningen ändras negativt för ingen övervinklar väl skidan såpass att ni får skäret på främre delen???

Tror den skulle bli jävligt trög att svänga runt...

Sen så finns det ju Armadas nya JJ som ska vara någon hybrid mellan deras ARG och en vanlig skida vilket skall medföra att den känns som en vanlig skida i pist och ARG i pudret. Är lite tveksam till hur det funkar dock, någon som provat den än?

felix sa:

Form #2 påminner ju en hel del om pontoon. Bredast längst fram och smalast längst bak.

Vad det gäller from #3 (4?) så skulle det alldrig fungera då trycket på en skida i en sväng går från tippen till tailen. Kan tänka mig att de kommer dyka som ubåtar, hugga och vara allmänt otrevliga på alla sätt och vis.

Vad det gäller skärning så används den inte alls i puder då trycket på skidan fördelas över hela belaget istället för stålkanten varpå skidans flex styr storlekarna på svängarna istället för skärningen.

Senast ändrad:
pasen sa:
Sen så finns det ju Armadas nya JJ som ska vara någon hybrid mellan deras ARG och en vanlig skida vilket skall medföra att den känns som en vanlig skida i pist och ARG i pudret. Är lite tveksam till hur det funkar dock, någon som provat den än?
Nya JJ verkar vara en jäkligt konsig skida.
Med tanke på hur liten del av skidan som kommer skära (14meter radie)
så kommer den väl kännas super kort och antagligen fladdrig i allt annat än puder?
Fö. första gången jag sett en skida som är så myket bredare bak än fram..

133 bak - 115 midja -126 fram
30766.jpg

Lite text snott från länken Keffmonst länka till..

On normal skis camber is used to add power and extra pressure to the tip and tail of the ski. This gives the ski stability, strength, and helps it inititate a turn. It also adds power through the arc of the turn. This is true, ON HARD SNOW! In soft snow it has these negative effects: 1. “The Sunken Plow" - Tips and tails are constantly trying to dive down into the snow. No matter how much you load up the skis with pressure or how soft the skis are the tips still always want to dive lower than the waist of the skis. This causes excessive unweighting or bouncing and leaning back onto your tails. It puts you in an unbalanced position. The point is to get up and out of the snow not down in it. 2. “Franz" - Skis will only ever turn by carving. Skis will not in any way be made to slide. Tips and tails during unweighting are always lower than the center of the skis prohibiting any attempt at a slide. Throwing the skis sideways in anyway will end in a caught outside edge followed by a quick whiplash onto your side. The Spatula's decamber will prevent most Sunken Plow situations depending on the skiers weight. The lighter you are, the more you will benefit from the decamber. You will notice that you will not need to lean back on your skis in the powder nearly as much as you would on normal skis. This will allow you to stand upright and attack the mountain much more efficiently. Having the option to eliminate the Franz carve from your powder skiing will open up a whole new world for you. Try sliding a bit sideways as you finish your turn. Remember to stand on both feet. Try doing a long slide instead of doing a turn at all. Skiers constantly link one turn to the next in powder because in the past we lacked the ability and technology to slide. It also has traditionally been considered proper style to make identical, consecutive linked turns down a powder slope. Now you have the option to carve, slide, crab sideways, hockey stop, and basically use the slope in many creative ways instead of such a limited traditional style.

Den skidan som jag tror kommer vara den bästa puder allroundskidan (fett bra i puder och kan hantera hårt underlag as well) är EHP 186. Mkt pintail och smalnar till ordentlingt i tippen samtidigt som den har en skärning (som är väldigt stor över en väldigt kort yta) som gör att den klarar av hård snö oxå.

186.png

Ski Specs
Length Tip Waist Tail Turn Radius Effective Edge Weight
186 129 116 123 40 134 5 lbs

Senast ändrad:
Jarle sa:
felix sa:

Form #2 påminner ju en hel del om pontoon. Bredast längst fram och smalast längst bak.

Vad det gäller from #3 (4?) så skulle det alldrig fungera då trycket på en skida i en sväng går från tippen till tailen. Kan tänka mig att de kommer dyka som ubåtar, hugga och vara allmänt otrevliga på alla sätt och vis.

Vad det gäller skärning så används den inte alls i puder då trycket på skidan fördelas över hela belaget istället för stålkanten varpå skidans flex styr storlekarna på svängarna istället för skärningen.
Går verkligen trycket i en sväng på från tippen till tailen?
Med tanke på att skidan är konvex (bredast på mitten) torde det väl bli svårt att åka på både främre och bakre delen av kanten. Har själv aldrig satt mina pjäxor på sådana skidor så har ingen aning, men när jag tänker mig teoretiskt känns det fel.

felix sa:
Jarle sa:
felix sa:

Går verkligen trycket i en sväng på från tippen till tailen?
Med tanke på att skidan är konvex (bredast på mitten) torde det väl bli svårt att åka på både främre och bakre delen av kanten. Har själv aldrig satt mina pjäxor på sådana skidor så har ingen aning, men när jag tänker mig teoretiskt känns det fel.
På hårt underlag använder man naturligtvis inte hela skidan :) Men det är å andra sidan inte där man bränner med en sådan skida heller. I puder använder du ju, som sagt, undersidan av skidan istället för kanten och då blir det precis som vanligt att "kraftcentrum" flyttar sig över skidan :)

Håller med Jarle i stora drag.
Vad gäller skidshape #4 så suger den såklart stenhårt. Om tippen inte behövts hade det väl bara varit att såga av den...

Väldigt kortfattat är min åsikt om konkava skidor så här:
En bra icke-konvex skida levererar 95% i alla underlag, medans en konvex skida levererar 99% i puder, men inte ett skit under kassa förhållanden.

Därmed har jag inte dömt ut alla "konvexa" skidor, men jag tror utvecklingen kommer gå framåt något enormt med att jobba med hela skidans form i alla dimensioner istället för att tjata om skärningsradie och längd, vilket är helknas...

Jag håller med Nojlas och Jarle till fullo... Det är formen från fot till tail som är spännande. Formatet 140-120-125 är för övrigt jäkligt najs!

Carled sa:
Jag håller med Nojlas och Jarle till fullo... Det är formen från fot till tail som är spännande. Formatet 140-120-125 är för övrigt jäkligt najs!
Fast du säger ju själv att det är formen från fot till tail som är spännande, det är ju lite det jag menar också -att främre delens skärning inte spelar någon större roll på en konvex skida.

I och med att den är smalast bak och bredast på mitten torde ju framdelen ha relativt lite kontakt med snön, iallafall jämfört med tailen. Skäret/trycket kommer då ligga på från tailen till tjockaste punkt som i detta fall är mitten.

En wakeboard är ju byggd med denna skärning, alltså bredast på mitten och avsmalnad bak.
Kolla på den här bilden, han gör en sväng mot oss och vad ser vi? Jo, skäret ligger från mitten och bak! Dessutom är ju vatten bra mycket hårdare än pudersnö, så effekten borde finnas där ännu tydligare när man kör konvexa skidor i djupt puder.

http://i38.tinypic.com/2m5jzbb.jpg

Ni vet att jag har rätt.

Eric_W sa:
pasen sa:
så kommer den väl kännas super kort och antagligen fladdrig i allt annat än puder?

http://www.skipass.com/photos/matos/25442/30766.jpg
Tänkte precis samma sak men vad jag har hört av dem som provat så ska den vara grym på pist också, men man får väl prova själv för att veta hur de funkar...

felix sa:
Carled sa:
Fast du säger ju själv att det är formen från fot till tail som är spännande, det är ju lite det jag menar också -att främre delens skärning inte spelar någon större roll på en konvex skida.

I och med att den är smalast bak och bredast på mitten torde ju framdelen ha relativt lite kontakt med snön, iallafall jämfört med tailen. Skäret/trycket kommer då ligga på från tailen till tjockaste punkt som i detta fall är mitten.

En wakeboard är ju byggd med denna skärning, alltså bredast på mitten och avsmalnad bak.
Kolla på den här bilden, han gör en sväng mot oss och vad ser vi? Jo, skäret ligger från mitten och bak! Dessutom är ju vatten bra mycket hårdare än pudersnö, så effekten borde finnas där ännu tydligare när man kör konvexa skidor i djupt puder.

http://i38.tinypic.com/2m5jzbb.jpg

Ni vet att jag har rätt.
Håller inte med er, främre delen av skidan kommer fortfarande ligga mot snön och därför så måste dess form fram påverka hur skidan går. Sen så håller wakefordkillen på och skär ut från vågen med en hand... När du kör in mot vågen så ligger en mkt större del av brädan i vattnet, sen vad det skulle ha med skidor kan man undra...

Jag var lite otydlig, givetvis kan man inte strunta i formen på brättet, men jag anser att det är mindre viktigt. Antligen så är det brett, mjukt eller med rocker... Det är bakom foten som man kan exprimentera med former, typ pintail, swallow. Att få en skida att flyta är inte så svårt, det är bara att göra brett, men att få den att flyta men ändå ge en bra åkposition och respons är desto svårare. Jag tror verkligen på pintail!

jag minns att patrik liedstedt hade idéer om en skida som såg ut som en trekant. Det tror jag fortfarande kan vara ngt..alltså en överdriven pontoon.

Senast ändrad:
Nej, ni är ju inte med över huvud taget...

Roligt med en trekantig skida dock, funderat endel själv på det.
Av ett par konvexa skidor skulle man kunna göra hela 4 stycken trekantiga skidor genom att bara kapa dom på mitten och flytta bindningarna. Antar att den smala delen ska vara tail?

felix sa:
Nej, ni är ju inte med över huvud taget...

Roligt med en trekantig skida dock, funderat endel själv på det.
Av ett par konvexa skidor skulle man kunna göra hela 4 stycken trekantiga skidor genom att bara kapa dom på mitten och flytta bindningarna. Antar att den smala delen ska vara tail?
måste man konsumera illegala substanser för att se var du vill komma ?
om man alltid åker med helt sjuk bakvikt då förstår jag lite vad du vill säga annars är du "ute och cyklar".

Med en skida som Spatula så åker du inte på på skär eller liknande. Du surfar mer fram.. Och det är en sjukt skön känsla. Sen angånde JJ skidan så är den ganska oki i pist men föredrar hellre en skida så som Nordica Jahlove, Fatypus A-lotta eller Hendryx Foxy Lady. En bred skida som du även kan ta dig fram i pisten med...

//H

Hasse sa:
Sen angånde JJ skidan så är den ganska oki i pist men föredrar hellre en skida så som Nordica Jahlove, Fatypus A-lotta eller Hendryx Foxy Lady. En bred skida som du även kan ta dig fram i pisten med...

//H
Hur beter den sig utanför pisten? Hur påverkar det stora brättet bak skidans egenskaper? Kommer minsann ett par underliga modeller i år...

Eric_W sa:
pasen sa:

http://www.skipass.com/photos/matos/25442/30766.jpg
^^ Står här längre upp i tråden :)
Förstår inte riktigt syftet heller.. Om man nu inte är heltidsjibber och åker mer baklänges än åt rätt håll?

Senast ändrad:
Ni har tyvärr fått måtten på Armadas JJ om bakfoten. Måtten på skidan är; 126-136-115-133-121. Omvänt skärning fram och bak. Samt rocker på samma område. Väldigt lite spann under fot där det är vanlig skärning. Framtagen för att få en BC jibb skida med my

mycket flytt som ändå känns kort och dessutom ska duga överallt. Tj schiller har bland annat kört park med

Det här var en jävligt snurrig tråd tycker jag. Många frågor hit och dit och spekulationer.

Jag orkar inte ge mig in på hela tråden, men för att återgå till topic-posten så kan jag börja med att skriva att jag författade ett långt och fint inlägg igår. Och den satans jävla skiten försvann när jag skulle lägga upp den.

Men kortfattat gick det ut på att jag inte har kört någon R/R (Reverse/Reverse) skida, men att jag däremot precis har köpt ett par PRAXS powder195 som står här bredvid och är tämligen välsmekta.

Min förhoppning är givetvis att de skall vara fantastiska i puder. Men också att de skall vara bra i skare och varierande halvmjukt före. Man kommer förmodligen bli tvingad att köra defensivt på riktigt hårdpack, men min förhoppning är att de kommer funka bra i all snö som har lite "give" i sig - skare, vindpackat, puder och blött slask.

Detta är hur jag tror och hoppas de kommer uppföra sig... Vi får väl se hur det går.

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp