Konstant smärta i benhinnorna

tildev

Medlem
Hej! Jag har som många andra inom skidvärlden problem med benhinnorna när jag åker skidor. Det känns som att jag testat nästan allting man kan göra nu utan att det blir bättre.

Ha kört med skidan blizzard sheeva och en toppturs plattformsbindning. Detta gjorde att jag hade konstant smärta i benhinnorna hela säsongen. Säsongen därpå bytte jag bindningar till vanliga alpinabindningar vilket hjälpte någorlunda. Tror de hade med och göra att skidan blev för styv eller något liknande.

Iallafall så löstes inte mitt problem helt där. Nu kan jag åka skidor några dagar innan den grova smärtan i benhinnorna kommer men när den väl kommit så försvinner den inte helt förren jag vilat några veckor. Jag kör med pjäxan Lange xt 110 w och en formgjuten sula. Bootstrapen drar jag åt så hårt det bara går vilket hjälper lite grann. Är det någon som har ett bra svar på hur jag ska lösa detta problem? Kan pjäxan vara för hård för mig eller är det något annat? Tacksam för svar!

Senast ändrad:
Hej,

Jag hade problem med mina benhinnor tidigare. Det försvann inte förrän jag bytte pjäxor från överlappsmodell som du har nu till pjäxor av 3-dels modell (Dalbello, Full Tilt mfl), speciellt i kombination med Boosterstrap. Denna typ av pjäxa är mjukare mot smalbenen när det flexar eftersom flexet är progressivt. Kanske inte den billigaste lösningen men det har funkat för mig.

Hej

Mina problem försvann efter jag bytt till Boosterstrap. Nu kanske de inte var lika allvarliga men för mig gjorde det stor skillnad.

Har du rätt storlek på pjäxorna? Om du har det testa booster strap, det gör underverk. Knäpper du upp pjäxorna mellan åken? Om det går att justera vinkeln på dina pjäxor, testa mer frammåtlut. Sen finns det sånt mjukt skum (eller är det kanske silikon?) som du kan lägga på smalbenen inför varje åkdag, verkar funka för en del.

För mig funkade det att börja träna upp en liten mystisk muskel i benet (som jag har glömt namnet på) genom att göra hälhävningar (som tåhävningar fast på hälarna). Så jag trodde bara att jag hade ont i benhinnorna. Värt att pröva. 100 stycken tre gånger i veckan - fast man kan börja med färre.

Hittade en länk http://www.alltomlopning.se/index.php?special=article&id=2625

Senast ändrad:
Jag hade liknande problem hela förra säsongen och det var sjukt frustrerande. Men i mitt fall trodde jag det var ont i benhinnorna men det var nån lång liten muskel nära smalbenet, som erik_lagg skriver om. Testa göra hällyft och tålyft för att känna efter.
Det gick bra i lena pister och i fin puder men var det hårt och slagigt i snön så var smärtan olidlig. Så min lösning förra året var att bara åka bra dagar eller att proppa mig med Ipren och smeta in bedövande salva.

I år har jag inga problem alls och det är tack vare nya pjäxor. Mina gamla var helt slut och jag satt för löst i skon vilket ledde till konstanta shinbangs...
Värt varenda krona och jag önskar jag inte förstörde förra säsongen pga snålhet.

Gå till en sjukgymnast och utred vad det är. Det kan ju vara allting från överbelastning i musklerna, till inflammerad benhinna (har för mig att den inte kan bli inflammerad egentligen men ändå) eller bara en ren tryckskada. Beroende på vad problemet är så blir ju åtgärden därefter väldigt varierad. Är det en överbelastningsskada så är ju det bästa förstås att träna det som överbelastas på rätt sätt inför säsongen. Är det istället en tryckskada så måste du ju titta på hur pjäxorna ser ut och kanske eventuellt köra med silikoninlägg på smalbenen. Det kan ju också vara så att kanten på din pjäxa är för "hård" och vass t.ex.

Tillbaka
Topp