Kontakt med tillverkare?

Snomolnet

Ny medlem
Kontakt med tillverkare?
Hejsan

Jag har genom åren använt en hel del skidutrustning. Det mesta har jag varit nöjd med, men ibland har man otur.
Det naturliga när för mig är då att antingen kontakta närmaste sportbutik eller tillverkarna. Det kan handla om allt ifrån att få hjälp med att hitta återförsljare och beställa reservdelar till rena reklamationsärenden. Det är just här jag stöter på patrull. När jag som privatperson kontaktat en tillverkare har jag ALDRIG fått ett svar. Iaf inte i Sverige.

Jag har, som många andra, kört sönder mina Marker Baron bindningar några gånger, men när jag kontakar Marker-Völkl i Sveige har de varken bemödat sig att svara mig på mina mail eller telefonsamtal.

Jag trodde det här var en issolerad händelse fram till för några månader sen. Då behövde jag reservdelar till mina pjäxor och kontaktade Lange. (Tre av fyra spännen har trillat av.)
Samma sak händer där. Tyst som i graven.

Hur är erfarenheterna hos er andra på det här forumet? Har ni också blivit ignorerade av tillverkare?
Eller är det bara jag som har "otur" med leverantörer och stöter på en total avsaknad av service?
Finns det måhända tillverkare av skidutrustning som svarar om man kontaktar dem?

mvh
Peter

Kontakt med tillverkare?
Har iofs bara försökt att kontakta leverantören en gång, och då handlade det om en Rossignol Axial2 bindning som hade gett upp efter en säsong. Ringde då Bios sport (som var leverantören förr) och fick svar att jag skulle skicka in bindningen.

Låter märkligt att de inte bemödar sig med svar. Det är det minsta de kan göra, kan man tycka.
Tycker du ska fortsätta att söka kontakt.

Kontakt med tillverkare?
Det är väl inga problem. Vänd dig till butiken du är kund i så fixar butiken det.
Har ofta kunder som kommer in och vill ha hjälp.

Kontakt med tillverkare?
Självklart är det dåligt med att de inte svarar. Men gången är så att du ska kontakta affären du köpte grejen och de sköter reklamationen. Det är deras jobb att hjälpa dig. Har du exempelvis kört sönder spännen på en pjäxa byter de ut dem (troligtvis utnötta och ingen reklamation). Det är inte den svenska distributören som ska hjälpa dig.

Detta handhavande gäller de flesta konsumentprodukter i Sverige, tv, bil, skidor, kläder etc.

Så har man köpt en Marker Baron hos någon tysk affär är det den man ska kontakta, inte Sportmanship i Göteborg.

Kontakt med tillverkare?
Svenska grossister säljer som regel inte direkt till konsument utan all försäljning går via butik.
Rena reklamationer tar grossisterna om grejorna är köpta i Svensk butik.

Senast ändrad:
Kontakt med tillverkare?
Väldigt tråkigt att du blivit bemött (eller inte bemött, rättare sagt) på det sättet. För mig är erfarenheten den motsatta. Jag mailade Black Diamond efter den här säsongen med trasiga liners och ett trasigt midjebälte, 2 veckor senare har jag sprillans liners och midjebälte utan några problem alls.

Tidigare på säsongen behövde jag en ny tådel från Plum och den kom också med expressmail Frankrike-USA dagen efter att jag mailat dem så är mer än nöjd där också.

Kontakt med tillverkare?
Jag har haft kontakt med generalagent för Head resp Nordica i Sverige och det har gått relativt bra. Har även (det är oundvikligt) haft kontakt med Strolz i Österrike. De är lätta att få tag på och de svarar hyfsat snabbt men när de sedan ska skicka reservdelarna har det vid två tillfällen tagit över 6 veckor att få några spännen. De klarar helt enkelt inte av att kopiera en korrekt skriven adress.

Kontakt med tillverkare?
Skare sa:
Självklart är det dåligt med att de inte svarar. Men gången är så att du ska kontakta affären du köpte grejen och de sköter reklamationen. Det är deras jobb att hjälpa dig. Har du exempelvis kört sönder spännen på en pjäxa byter de ut dem (troligtvis utnötta och ingen reklamation). Det är inte den svenska distributören som ska hjälpa dig.

Detta handhavande gäller de flesta konsumentprodukter i Sverige, tv, bil, skidor, kläder etc.

Så har man köpt en Marker Baron hos någon tysk affär är det den man ska kontakta, inte Sportmanship i Göteborg.
Stämmer det här verkligen? Kan man inte ta garantiärenden till butiker som säljer samma vara? Det är vad Marker/Völkl Österrike sa till mig.

När jag var på säsong i Österrike gick ett par bindningar sönder. Gick såklart till den lokala skidhandlaren(vad hade jag för val) som först inte ville hjälpa till med hänvisningen till att jag skulle vända mig till butiken där jag köpt produkten. Precis samma sak som du skriver ovan. Lite tjat löste problemet första gången, men när bindningarna gick sönder för andra och tredje gången behövde jag lite kött på benen så jag kontaktade Marker/Völkl.

Till skillnad från Marker/Völkl i Sverige svarade de i Österrike. Enligt dem så fungerar det så att alla butiker som säljer deras produkter även är skyldiga att ta garantiärenden. När jag sen vände mig till butiken så var det inte lägre några problem. Kan vara att man kände personalen vid det laget, kan också vara så att den sure ägaren inte "vågade" vägra service som de var tvungna att ge. Men jag hade gärna fått klarhet i hur det fungerar.

Är det någon som med säkehet vet om butik måste ta garantiärenden på en produkt de säljer även om den inte är köpt i den aktuella butiken?

Kontakt med tillverkare?
Intressant att höra er åsikter och även kul att höra att ni har blivit trevlig bemötta av andra generalagenter/tillverkare. :)

Nu har jag tröttnat på att vänta på Lange ska svara på vilka återförsäljare de har i mitt område, så jag mailade alla sportaffärer inom köravstånd. Håller tummarna för att någon säljer Lange eller iaf har ett par spännen att sälja mig. Oberoende av märke.

mvh
Peter

Kontakt med tillverkare?
Finns en skillnad
Sportmanship är inte ägt av Marker/Volkl ,
Köper du skidor eller bindningar från ett annat land köper du av en konkurrent till Sportmanship.
Kom du in i min butik skulle jag sälja spännen om jag hade några som passade, men jag skulle inte ta en reklamation

Senast ändrad:
Kontakt med tillverkare?
Reklamerade ett par skidor en gång. och det var hur smidigt som helst.

Mailade Head Sverige när det började lossna stora bitar av undersidan på ett par J.o skidor. Jag fick svar direkt och han bad mig skicka lite bilder på det. Dagen efter så skrev han att jag skulle skicka ner skidorna till honom så han fick kolla närmare på det.

Hade railat en hel del och filat ner mycket av stålkanten så det skulle jag inte få någon ersättning för.
Men H-et i Head hade lossnat på ovansidan när jag hade slängt in dom i en skolbuss full med andra skidor.

Han gjorde en "goodwill" och ca en månad efteråt så fick jag hem två årsmodeller nyare skidor som var betydligt dyrare än mina gamla. Innan modellen hade kommit ut på marknaden.

Senast ändrad:
Kontakt med tillverkare?
ALPINBUTIK sa:
Finns en skillnad
Sportmanship är inte ägt av Marker/Volkl ,
Köper du skidor eller bindningar från ett annat land köper du av en konkurrent till Sportmanship.
Kom du in i min butik skulle jag sälja spännen om jag hade några som passade, men jag skulle inte ta en reklamation
Ok, där har du en poäng. I Österrike så är var ju faktiskt Marker/Völkl själva som var leverantören jag hade kontakt med. Intressant dock att de har avtal med butikerna i sina länder som tvingar de butikerna att ta hand om Marker/Völkl ärenden oberoende av inköpsland men de inte har avtal med Sportmanship att i sin tur ha ett liknande avtal med återförsäljare i Sverige.

Det var inte för att reklamera mina pjäxor, utan för att hitta återförsäljare jag kontaktade Lange. Sen kan man ju alltid ha synpunkter på kvaliten. :/
Vi får väl se om jag måste köra så långt som till Malmö för att hitta en butik som kan hjälpa mig med spännen, men vem vet jag kanske tittar förbi. :-)

Tillbaka
Topp