Mikaellundqvist
Medlem
Kontanter i Japan
Hej, Ska iväg till japan en sväng i februari och blir borta ca 2 veckor. Min fråga är hur mycket kontanter man bör ta med sig eller klarar man sig helt på kort?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Sorry såg inte hela ditt svar. Tackar så mycket för svaret!Man klarar sig inte enbart med kort
Skaffa ett kort utan valutapåslag, ta ut pengar från ATM när du är framme i Japan, ha alltid med typ 10000 JPY med dig. Observera att utländska korten funkar inte i alla ATM.
Ah okej. Tack för svar!Jag skulle säga att man klarar sig till 90 % på kort, men du bör ha med dig kontanter för de sista 10 procenten. Finns bankomater på t.ex. tågstationer, 7-eleven, så jag hade tagit med betalkort och tagit ut i Japan efter behov.
Intressant nog tar snabbtågen Shinkansen inte vanliga, svenska betalkort, utan där måste du betala med kontanter om du vill köpa biljett på stationen.
Detta är nog överdrivet. Tex tar de flesta restaurangerna inte emot kort.Jag skulle säga att man klarar sig till 90 % på kort, men du bör ha med dig kontanter för de sista 10 procenten.
Jag var i Hakuba och Tokyo över nyår i år. Min upplevelse var att det var få restauranger och butiker som inte tar kort (VISA, Mastercard, AMEX), men att man ska vara beredd på att inte förlita sig på det precis över allt.Detta är nog överdrivet. Tex tar de flesta restaurangerna inte emot kort.
Kul! Mina senaste Japanresor är från före pandemin.Jag var i Hakuba och Tokyo över nyår i år. Min upplevelse var att det var få restauranger och butiker som inte tar kort (VISA, Mastercard, AMEX), men att man ska vara beredd på att inte förlita sig på det precis över allt.