Konvertera Look Pivot till GW

GTS-Charger

Aktiv medlem
Jag fick tag på ett par Look Pivot 15 bindningar (Brandade som Rossignol Race 155) till ett otroligt bra pris. Dessa är ju dock inte för GripWalk pjäxor. Men efter en snabb testmontering av en binding och lite testande så passar ju bindningen rätt bra ändå på GW pjäxor. Tådelen böjs nedåt av pjäxans framdel max 1-2 mm. Fram och bak verkar också kunna lösa ut på ett bra sätt.

Efter en del googling så verkar det ju som att det är höjden på plasten under tådelen som gör skillanden mellan icke GW och GW. Den bör alltså vara tjockare för GW sulor. Så här finns nu två rimliga alternativ för att lösa problemet.

1 - Hitta dessa plastdelar nya online delen verkar heta "FCIF010" (verkar svårt men ev görbart)
2 - Sätta en lagom distans mellan plast-plattan och bindningen för att åstadkomma samma grej. (verkar halvstökigt)

Erfarenheter av detta? Problem? Hejarop?

Bilagor

• Rossi_Race_155_Bindning_IMG_0787.webp
    Rossi_Race_155_Bindning_IMG_0787.webp
    175.5 KB · Besök: 79
Senast ändrad:
Ska inte AFD ändå vara tunnare för GW än för alpinsula? Kolla med Pjäxgaraget om de kan hjälpa dig med ombyggnation av AFD.
Tycker också att om ni lyckas med uppdraget tillsammans, kan det utför en test-release och kolla om allt fungerar som det ska.

Tycker också att om ni lyckas med uppdraget tillsammans, kan det utför en test-release och kolla om allt fungerar som det ska.
Vilka ska lyckas med och vilket uppdrag? Cast är en produkt som är godkänt i flesta länder i hela världen så det behövs nog inte så mycket tester längre, men att utföra tester som har gjorts är ingen raketforskning heller och om Pjäxgaraget kan göra tester får du för min del kolla med dem själv.

Vilka ska lyckas med och vilket uppdrag? Cast är en produkt som är godkänt i flesta länder i hela världen så det behövs nog inte så mycket tester längre, men att utföra tester som har gjorts är ingen raketforskning heller och om Pjäxgaraget kan göra tester får du för min del kolla med dem själv.
Som jag ser det.

Uppdraget: att utför en ombyggnation av en godkänt säkerhetsprodukt utanför sin specificerade förbrukningsområdet. Vem: OP och Pjäxgaraget tillsammans. Mål: att utför en ombyggnation som leverera GW kompatibilitet utan att äventyra bindningens förmåga att släppa enligt specifikationer. Metod: modifiera. Då säkerställa att bindnings förmåga att släppa har inte ändrats (använder ett std. release-test).

Som jag ser det.

Uppdraget: att utför en ombyggnation av en godkänt säkerhetsprodukt utanför sin specificerade förbrukningsområdet. Vem: OP och Pjäxgaraget tillsammans. Mål: att utför en ombyggnation som leverera GW kompatibilitet utan att äventyra bindningens förmåga att släppa enligt specifikationer. Metod: modifiera. Då säkerställa att bindnings förmåga att släppa har inte ändrats (använder ett std. release-test).
Nu har Cast redan gjort jobbet som du efterfrågar redan, och Pjäxgaraget är deras ÅF i Sverige som även monterar deras produkter. Vad vill du komma till med dina misstankar om dess funktioner?

Nu har Cast redan gjort jobbet som du efterfrågar redan, och Pjäxgaraget är deras ÅF i Sverige som även monterar deras produkter. Vad vill du komma till med dina misstankar om dess funktioner?
You learn something new every day. Kände inte till att denna anpassning redan fanns som en godkänd "produkt". Tack för det. :-)

Ok. Problemet är nu löst på Alpingaraget för 200kr. Skillnaden mellan ett par plastplattor för Look Pivot (icke GW) och ett GW är rätt stor. Skillnaden är:
- 6 mm högre platta under tådelen.
- 3mm högre platta för kontakt med pjäxan.
- Plattan för kontakt med pjäxan sitter betydligt närmare bindningen.
- Längre skruvar för montage.

Delen för GW heter: FCIF010

Bilagor

• Look_Pivot_GW-AFK_IMG_0835.webp
    Look_Pivot_GW-AFK_IMG_0835.webp
    69.8 KB · Besök: 74
Får du GW-plattorna att fungera med piedestalerna på dina gamla Race 155?
Minns att det skiljer sig på dagens och riktigt gamla Pivots..

Får du GW-plattorna att fungera med piedestalerna på dina gamla Race 155?
Minns att det skiljer sig på dagens och riktigt gamla Pivots..
@Simon_b du verkar verkligen vara uppsjungen på detta ämne :-)

Nu när jag testmonterat GW plattorna under dessa gamla Race 155 så får jag ett ca 3 mm glapp mellan undersidan av pjäxan och AFDs vita yta... vilket inte går att åka på.

Tre tänkbara vägar framåt är:
1. Åka på de gamla AFD plattorna (med rätt pjäxor)
2. Lägga till en distans på 1-2mm mellan de gamla AFD plattorna och tådelens monteringsyta.
3. Fräsa ned de nya GW AFD plattorna ca 3mm under monteringsytan för att täppa hålet mellan pjäxa och tådel.

... eller skit i allt och skaffa andra bindningar.

Gick det att sätta fast piedistalerna i nya GW-plattorna, gick de ner som de ska?
Ja det passar ihop mycket bra, men eftersom piedestalen är högre på dessa tådelar (äldre version?) så blev glappet för pjäxan för stort (underkant pjäxans tådel till AFD) kanske ca 3mm. Jag monterade tillbaka "original AFDn" och de passar egentligen bättre men också lite olika bra beroende på vilka pjäxor jag använder.

Tillbaka
Topp