Köp av bräda - Behöver tips på längd mm.

zillio

Ny medlem
Tjenare!
Tänkte köpa min första bräda (har alltid hyrt annars)
men funderar på längd på brädan och vad för bräda som är bra.
Längd: 175cm
skostrlk:44
vikt: 75kg

När jag hyrt förut har jag fått en för lång bräda (tycker jag) den går till mitten av min näsa.

tror senaste brädan dem hyrde ut var 157cm lång.
Vet inte om det är jag som borde lära mig åka bättre och vänja mig eller
om det bara är för lång bräda hela enkelt.

För övrigt är jag sugen på att lära mig hoppa/tricksa lite.
Jag tittade på en en 151cm bräda men är den för kort?

Tack på förhand :)

beror på vad du ska åka för åkning samt om det är rooker på den eller ej... Ja är själv 180 å kör på en 168cm lång bräda och det fungerar galant - men inte optimalt i park! Har du möjlighet att testa olika innan du köper så gör det, ofta har sport affärer på skidorterna testbrädor du kan låna för att just testa, det är ju grymt bra för att bygga upp en referens till vad som är bättre eller sämre.

44 i skor, beror ju på vilken vinkel du föredrar men 25,5 i midja är nog att föredra och skulle lungt satsa på en 157a, minst! verkar som väldigt många drar ner på storleken på sina brädor vilket hände på 90 talet med men växte bort sen, antar att det är en railgrej? en lite längre bräda funkar till allt!

om det har känts långt förut så kan det vara att hyr prylar ofta har obekvämt inställda bindningar eller att brädan sög helt enkelt :)

jag e 183 och kör på 168 mest, men har en parkbräda på 157..som jag önskar att den var 161

lycka till!

Det är uppenbart att det handlar om personliga preferenser, då rosenqvist är 183 och föredrar längre brädor som 168.
Jag får vara motsatsen till honom då, är 185 och gick från 161 till 156 (revers camber) och fick väldigt mycket roligare i parken, fast även i skogen/offpist (det tackar jag revers camber för dock och inte den kortare längden)

Det finns inget definitiv rätt eller fel som sagt utan testa i den mån du kan. Sen kan det vara mer intressant att kolla den effektiva åklängden istället för brädans totala längd.... min 161 kändes tex inte längre än min äldre 158 pga att dom hade samma effektiva åklängd.

Lättare att lära sig på en kortare bräda som inte är ett spett skulle jag gissa. Mitt personliga tips är någonstans mellan 151-156

Okej riktigt schysst av er att hjälpa. Tack för det!
Men får väl åka till oneoff och fråga vad dem tycker.

Men vilka märken är bra då?
Burton vet jag iof. men tänkte om Nitro är något att ha?

zillio sa:
Okej riktigt schysst av er att hjälpa. Tack för det!
Men får väl åka till oneoff och fråga vad dem tycker.

Men vilka märken är bra då?
Burton vet jag iof. men tänkte om Nitro är något att ha?

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp