Köp av skidor!

copiad

Ny medlem
Köp av skidor!
Hej!
Har försökt läsa mig till vilka skidor som skulle kunna passa mig och min åkstil, men har inte kommit fram till något konkret.
Jag kan alltså INGENTING om skidor, förutom att just åka. Skulle också vilja påstå att jag åker väldigt bra, men vill alltså ta det till en ny nivå utan materialbegränsningar i form av hyrda "ta vad som finns"-skidor.

Så vad är relevant för er att veta för att kunna komma med förslag på skidor att köpa? Behöver väl inte det absolut bästa utan bra skidor till ett rimligt pris.
190cm
87kg
Enbart piståkande
Gillar väl inte att ta ut svängar speciellt mycket utan föredrar att åka rakare med snabbare svängar
m.a.o skidor man kan åka snyggt med! :D

Tack!

Köp av skidor!
Har du någon film på när du åker eller när någon mer liknande teknik åker? Gör hela processen enklare eftersom det finns en uppsjö av skidor som funkar bra i pisten.

Senast ändrad:
Köp av skidor!
jonaslukarlsson sa:
Har du någon film på när du åker eller när någon mer liknande teknik åker? Gör hela processen enklare eftersom det finns en uppsjö av skidor som funkar bra i pisten.
Åker väl ungefär på det sättet, eller försöker i alla fall.

Köp av skidor!
Grymt att ha så ypperligt fin teknik utan ha några kunskaper om skidor, brukar gå hand i hand. Men enligt tidigare rekommendation håller jag med! Kanske upplevs lite "oroligt" med en så svängvillig skida som hela tiden söker efter input, en skida med längre radie och längd blir lite behagligare när pisten börjar bli uppåkt.

Köp av skidor!
Bäste
@copiad , du är säkert en värsting på berget men ditt budskap är motsägelsefullt. Filmen du länkar till visar en mycket duktig friåkare som kör ett par slalomskidor av tävlingsmodell. En kort och hårt dämpad skida för tajta svängar på hårt underlag, en skida som kräver en aktiv åkning och vill svänga hela tiden. Dessutom rundar åkaren i filmen upp de flesta svängar på snyggt sätt.

Du skriver att du inte vill ta ut svängarna utan åka rakare med snabba svängar. Killen på filmen tar definitivt ut svängarna och åker allt annat än "rakt". Så vilka egenskaper är det dina skidor ska ha?

-Lekfulla?
-Stabila?
-Farttåliga?
-Kort svängradie?
-Lång svängradie?
...

/MM

Edit. Kollade filmen igen, inledningsvis åker killen i filmen kortsväng i fallinjen för att i andra delen av filmen köra mer upprundade svängar. Ds.

Senast ändrad:
Köp av skidor!
Tack för alla svar, ni är fina!
Förstår att det inte är speciellt enkelt att tyda vad jag är ute efter.

Skall försöka precisera något ytterligare:
Vill ha ett par skidor som fungerar bra i alla pistförhållanden - löst, hårt, uppkört osv. Allround i pist.
Åker väl sällan direkt störtlopp eller med någon superkort eller superlång svängradie. Der varierar helt enkelt, men det måste inte gå fort.
Carvingskidor har jag förstått är det som gäller, även om det mesta kanske klassas som det idag?
Detta var riktigt krångligt.
Okej,
vilka skidor skulle ni säga är de ultimata skidorna att knäppa på er för en skön dag i backen?
Vill ju inte bara "jobba" med skidorna så man är helt slut efter 1 timma.
VILL HA "FUNGERAR FÖR ALLT I PISTEN"-SKIDOR. BRA SKIDOR! :)

Tack igen!

Köp av skidor!
Personligen är jag mycket förtjust i mina Völkl RTM 86 (182) som är den mest kompletta pistskida jag någonsin ägt. Går som på räls i hård pist och ju mjukare och mer uppkört det blir desto mer briljant bir de ... ;-) Ett fullgott alternativ är lillbrorsan Völkl RTM 84!

Möjligtvis är detta en för avancerad skida för dig (?) ... men helt klart en skida att växa med som inte kommer att begränsa din skidåkning eller utveckling. Finns för test på många anläggningar.

/MM

Tillbaka
Topp