Köp av snowboard / bindnigar. Tankar och köpråd!

Sandbranch

Ny medlem
Tjena!

Har nu tänkt mig att köpa en ny Snowboard och bindnigar nu inför en säsong i Alperna och har kollat runt lite, men det finns så extremt mycket att välja på och behöver därför er hjälp! Jag har redan boots (Burton Concord).

Jag är cirka 188 cm, väger runt 76kg och har storlek 43.5 i mina boots. Skulle vilja se mig som en avancerad åkare. Jag åker mestadels pist sen tidigare men vill nu börja bli bra i parken också, butters är även något som jag är väldigt sugen på att bli bra på.

Jag har kollat runt lite på olika brädor och har fastnat lite extra för:
Lib Tech Attack Banana
Lib Tech Skate Banana
Burton Process Flying V

Jag tänker att eftersom jag åker hyfsat mycket pist men ändå vill åka park etc. borde jag kanske ha en hybrid? Rocker mellan fötter och camber under fötter och ut mot tail och nose. Med en mjuk bräda blir det ju enklare att lära sig butters och kunna göra andra trick i parken, men här kommer mitt problem. Mjuk bräda = Enklare med butters etc, men förlorar kvalité när jag ska carva i pisten. Hård bräda = Svårare med butters men bättre när jag ska carva.

Jag har då tänkt mig att har en bräda som har runt 5 i flex. Är detta för mjukt för att kunna carva bra i pist, samt är det lagom för att kunna göra butters? Om jag skulle köpa en Snowboard som är Hybrid, True Twin med 6 i flex. Hur är detta att göra butters med? Hur fungerar det för övrigt i parken och pisten?

Bindningar jag har tänkt att köpa är "Burton Cartel"

Är det någon som har erfarenhet av dels dessa snowboardsen jag har tänkt mig men även bindningarna och kan uttala sig om dem?

Har ni några andra förslag på snowboards eller bindningar som passar mina önskemål så skriv!

Tack för förhand!

Senast ändrad:
Kul med en säsong i alperna! Vart ska du någonstans?

Jag tänker spontant såhär: Ska du bara ha en bräda?
Precis som du säger så blir det nog svårt att få något som du verkligen kan bomba på i pisten med som samtidigt kommer vara poppig och lekfull i parken. Och ska du utanför pisten något så får man också en lite annan karaktär med en mjukare parkbräda.
Jag hade tittat på att köra en renare parkbräda och en hårdare friåkningsbräda.

MEN annars hade jag kikat på GNU Müllair, jäkligt fin och rolig bräda att bomba på med!

Kör Cartel på parkbrädan och är väldigt nöjd ✌

Jag kör både skidor och snowboard (mest skidor) så kan väl mer om skidor skulle jag väl säga. Jag fick denna rekommenderad utav supporten utav Black-Snow, tänkte eftersom de själva utnämner sig till freeriders och kör avancerat att dom kunde sin grej. Hursomhelst så slutade det med att jag köpte mig Skate Banana, diggar den som fan även fast jag inte är i närheten så avancerad på snowboard som jag är på skidor, om jag får lov att kalla mig själv avancerad :)
Hursomhelst här är en link till den jag inskaffa, snacka med supporten vetja dom verkar kunna sin grej, sen lockade väl prisgarantin till en början om jag ska vara helt ärlig :D
Denna inskaffade jag ( https://click.adrecord.com?c=27086&p=586&url=https%3A//black-snow.se/snow/snowboard-och-tilbehor/snowboard/lib-tech-skate-banana-snowboard-2018.html%23/storlek-154_cm )

Önskar jag kunde ge dig mer men som sagt jag är ingen expert på ämnet utan litade helt enkelt på dem.

Tack för svar!

Har nu kollar runt lite mer o har nog bestämt mig för att köpa en Never Summer Proto Type 2. Har lite funderingar runt längd. Jag är som sagt 188 lång, 76 kilo. Borde 157 vara lagom till den sortens åkstil jag söker eller ska jag ha längre / kortare? (Finns 154cm, 157cm och 160cm)

Jag har 43.5 i boots, en standard bred bräda borde väl räcka för mina fötter, jag behöver väl alltså inte köpa en wide bräda? Brädan som är 157cm lång har en midjebredd på 25.2 cm, bör jag oroa mig för toe / heel drag?

Senast ändrad:
Använde min Burton Process Flying V till min första säsong i Val D'isere och är hur nöjd som helst med den som allround-bräda, funkar lika bra pist som offpist. Köpte dock en ny till säsongen i Japan och testade inte Burton brädan i den mängden snö vi hade där, men sålänge du inte ska dit lär du bli lika nöjd som jag :)

Låter lovande med en säsong i Alperna!

NS Proto Type 2 skulle kunna vara passande för dina mål, men om du vill ha ett alternativ så skulle jag rekommendera en Lib Tech TRS (Hybrid) eller Gnu Riders Choice (Hybrid).
Gällande längden så bör du köra på en längre bräda med tanke på din längd, vet att vikten är det primära, men jag tänker att om du ska ut på en puderdag så kommer du vilja ha något som bär upp dig bättre. Kommer även passa bättre med din carving i pisten. Kolla på 159-162 cm !
Men glöm wide-brädor, dem behöver du inte på 43.5 i strlk, så länge brädan du kikar på är 25.3 cm i midjan så är det lungan givet att du inte står med 0 graders vinkel men det gör väl typ ingen...

Mission eller Cartel från Burton, dem kan man räkna med! Annars kör Union Force eller Contact. Kort o gott.

Hare bäst

Tjena!
Har både erfarenhet av Lib tech Attack Banana och Burton cartell(eller mission) bindningar. Är lite osäker faktiskt på vilka det var, men skit samma! Börjar med brädan

För pist och puder är den fantastisk. Stabil och go men samtidigt lekfull. Dock är flexen på 7 rätt styv för butters och parklek i vårslasket.

Bindningarna
Jag har fantastiskt dålig erfarenhet av Burton med saker som gått sönder stup i kvarten så inget jag skulle rekommendera. Har dock insett att jag inhandlat ett riktigt måndagsexemplar och att jag bara haft oflyt. Med det sagt vill jag ändå säga att bindningarna var rätt klena...

Summan av kardemumman är att Lib Tech gör fantastiska brädor och att Burton är överhypat i mina ögon. Sen är det också kul att supporta ett företag som faktiskt gör sitt för att snön som vi alla älskar ska ligga kvar på bergen. Länge leve Lib tech!

Var i alperna ska du säsonga? Kommer vara i st Anton hela vintern med tidigare nämnda bräda i bagaget, samt en Lib tech TRS och en Capita Horrorscope, om du vill testa hur dom känns.

Fridens!

Har kört, libtech - skatebanana-trs-t-rice pro, alla med cartel bindningar. skulle varmt rekomendera dig trs,n som allroundbräda. o cartelen e sjukt sköna också. men alla dom brädorna e grymma, tror du blir sjukt nöjd viilken du än väljer

Sandbranch sa:
Tack för svar!

Har nu kollar runt lite mer o har nog bestämt mig för att köpa en Never Summer Proto Type 2. Har lite funderingar runt längd. Jag är som sagt 188 lång, 76 kilo. Borde 157 vara lagom till den sortens åkstil jag söker eller ska jag ha längre / kortare? (Finns 154cm, 157cm och 160cm)

Jag har 43.5 i boots, en standard bred bräda borde väl räcka för mina fötter, jag behöver väl alltså inte köpa en wide bräda? Brädan som är 157cm lång har en midjebredd på 25.2 cm, bör jag oroa mig för toe / heel drag?
Vad är dina fötter/boots i cm? Bara säga euro strl är svårt då olika märken översätter storlekar på olika sätt.

Smokin Jetson är annars en trevlig bräda. Funkar fint överallt, inte bäst nånstans men bra i pist, puder och park. Sen tycker jag personligen att det är kul att köra på en bräda som inte var och varannan har.

Tillbaka
Topp