köp av telisar?!

JeppeL

Ny medlem
köp av telisar?!
Jag har tänkt å köpa ett par nya telisskidor till säsongen. De jag funderar på är Scott aztec allternativt Salomons 1080 Fuzz. Jag har läst recensioner på dem men det verkar inte finnas många som kör telisar på dem. Finns det nån som vet hur de funkar??
Jag är väger typ 60 kg å har en teknisk åkstil, gillar att ligga på skärande sväng i höga farter. Åker dock mest utanför pisten.

köp av telisar?!
Jag körde hela förra säsongen på Scott Aztec, 180 cm, med Rottefella Chili Cobra bindning. Jag är 176 cm, väger 72 kg, åker 25-30 dagar/år (både i Alperna och i Sverige) och åker bara i pist om jag måste. Skidorna har hyfsat isgrepp (dock inte lika bra som min flickväns Head Monster) och relativt liten sidoskärningsradie (dual radius 14/16 m). De fungerar bra till carving i pist. Nackdelen med liten radie är att skidan känns lite fladdrig när man kör stort i hög fart. I puder fungerar skidan bra och har ett skönt flyt. En udda grej är att jag aldrig har åkt på en skida som fungerat så bra i vindpackad snö. I uppkörd lössnö känns den däremot lite instabil och särskilt i hög fart känns det som att man när som helst kan få ett snedskär. Troligen beror detta på en kombination av att skidan är mjuk och att sidoskärningsradien är liten. Sammanfattningsvis så har skidan fungerat bra men jag är inte helt nöjd. Jag funderar därför lite löst på att sälja skidorna och satsa på ett par Rossignol Scratch BC istället.

Jag höll på att glömma det viktigaste: Scott Aztec har kanske marknadens coolaste skidspetsar...

/Jonas

köp av telisar?!
Kör på Head monster 75 med G3 bindningar, otroligt nöjd. Kör mest offpist men kör gärna några skärande svängar i pisten när man måste transportera sig mellan lössnöstråken.

/B

Tillbaka
Topp