Köp råd, pjäxor som passar breda fötter :)

EnDansk

Ny medlem
Hej! Söker somsagt nya pjäxor då jag upplever att foten inte sitter fast ordentligt i de pjäxor jag redan äger.

Har ganska breda fötter så har ofta haft problem med att pjäxorna trycker på sidan av den främre delen av foten så det gör riktigt ont...

Finns det några pjäxor som är lite bredare framtil som ni rekommenderar?
Har en budget på ca 5000, skadar ju aldrig om de är billigare ;)

Jag åker mest i pisten men även en del offpist men sällan i park och ser mig själv som någorlunda avancerad åkare ;) är 195 lång och väger 110 stadiga kilon ifall det spelar någon roll :)
Bomba på med förslag!

Senast ändrad:
Det bästa är att gå till en butik, testa och få hjälp! :) Själv har ja rätt breda fötter och kör på Lange.

Gå till en alpinbutik, så mäter de dina fötter. (Nu menar jag inte någon av de stora kedjorna som säljer generella sportprylar från fotboll till hockey). Är du säker på att du måste ha nya pjäxor? Har du paddat skalet och/eller innerskon? Det kan hjälpa. (Jag paddar mina pjäxor, tejpar där det behövs, fräser skal och värmer och fixar tills de sitter som gjutna. Har jag tur tar det bara en tre-fyra gånger). Har du formgjuten sula? Gå till en bra bootfitter och kolla med dem, vare sig du ska ha nya pjäxor eller fixa till dina gamla.

Annars beror pjäxpassning på hur just dina fossingar ser ut- hög eller låg vrist, knölar och allt annat som kan ställa till det lite. Generellt sett är Atomic live fit breda, liksom vissa av Nordicas.

en ganska enkel väg är att prova Salomon X-pro, bred modell som med värming av hela skalet fint passar foten efteråt. Nu har jag inte det problemet snarare mer att finna nog smala pjäxor. men det löste sig
Däremot har jag en vän som är ganska rejält utrustad med breda platta fötter drygt 11 cm, som numer är är supernöjd med sina X-pro 120. och då är dom bara egenhändigt värmda i varmluftsugn.
visst kan det vara en hel vetenskap för det där allra sista exakta, men du kommer långt på väg med en formbar pjäxa.

/GC

Tja igen, osäker på vad pjäxorna jag har nu heter men de har några år på nacken och var inte särskilt dyra när jag köpte dem. Så är rätt sugen på nått nyare och lite mer modernt!

Bor i närheten av linköping men känner tyvärr inte till någon "riktig" alpin affär i närheten :/
Ska iväg till funäsdalen framåt mars så får väll gå till någon firma där som erbjuder bootfitting :)

Mina fötter är väll 10-11cm breda så x-pro pjäxan kanske är ett bra alternativ :)

Edit: såg att det fanns 2 hemsidor som hade x-pro pjäxan för 1000kr billigare än alla andra, sidorna var snowinn.se och barrabes.se är det värt att beställa från dem eller är det bara bluff och båg?

Senast ändrad:
Salomonpjäxorna är så okomplicerade att få ordning på så där kan du gå in på xxl å få vettig hjälp.
Lite väl överdrivet att det bara är på "riktiga" pjäxbutiker man kan få hjälp. Visst behöver du bootfitting är det så, men med någorlunda normala fötter, om än breda eller som i mitt fall smala, så funkar det helt ok med både stadium och xxl. Har hört flera säljare där som faktiskt kunnat pjäxor och som både mäter bredd och längd och granskar fotens form och som råder kunden att köpa små pjäxor.

Men för att svara på frågan, Snowinn är helt ok att köpa från, men då måste du fixa bakningen av pjäxan själv. Ganska okomplicerat, finns instruktionsfilmer på youtube, och du behöver bara en vanlig varmluftsugn

/GC

Senast ändrad:
Butiken nere i Funäs centrum är bra, dom kan hjälpa dig att hitta nya pjäxor eller att anpassa/baka ett par som du redan har.

Senast ändrad:
De pjäxor jag har nu har jag bakat själv i varmluftsugn och gjort former efter mina fötter i trä som jag pressat ner i pjäxan och spänt åt hårt medans de var varma så det rer jag nog ut :)

Topsport antar jag att du menar och tycker somsagt att den affären är underbar bra personal framförallt :)

Tror det blir att att beställa från snowinn och baka lite själv, om det inte blir bra så får jag åka till topsport när jag är i funäsdalen så får dom hålls med det ;)

Tackar så mycket för tipsen/svaren!

Nog bättre att du använder dina egna fötter å inte spänner åt för hårt
Hela pjäxan skall värmas och innerskon, men olika tid och temperatur. Skalet blir riktigt mjukt å viktigt att stå med bägge fötter i pjäxorna, löst knäppta ( så du inte trycker ut onödigt mycket, går inte att minska volymen om dom blir för stora) i åkställning. Då blir även cantingen justerad i och med att hela skon är mjuk och formbar. Isfyllda påsar att lägga runt pjäxorna när du står i dom så att dom svalnar fortare är också bra.

Faran med att beställa är att pjäxan har helt fel passform för din fot. Har du kollat priset i Funäs? Är ju värt lite att få expertis och hamna i rätt pjäxa -- och storlek -- från början. Sedan låter det som att du är en återkommande gäst i Funäs? Desto större anledning. Får du problem och vill göra justeringar vet du vart du ska gå.

Senast ändrad:
Är väl inte svårare än att baka en sockerkaka
Men du kan ju faktiskt prova en sko först på lämplig butik
Den måste vara snortigth så att du kan trycka ut den. Dom är även ganska långa för storleken, så absolut inte längre än foten.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp