Köpa av nya pistskidor, hjälp

MarkusSjoholm

Ny medlem
Är inne på att köpa nya skidor efter att at kört på ett par twintips i ett par år nu. Tröttnat på att inte ha en ordentlig pistskida nu och beslutat att ju vill har något pistfokuserat. Ser mig själv som avanserad skidåkar och skulle vara kul med en skida som jag kan trycka på bra med.

Jag var förbi en skidaffär idag och fick då tips på ett par skidor efter att ha berättat för de vad det är jag söker. Fotade dock bara namnet och kommer inte riktigt ihåg vilken som är vilken. Behöver därför hjälp med att få lite insikt i vad det är för sorts skidor och vilken som skulle vara bäst för mig.

Skidorna det gäller är:
Völkl Racetiger src xMotion 11.0
Nordica Dobermann GSR Evo Edition
Völkl RTM 81 TCX
Blizzard Quattro 7.7
Atomic Redster Doubledeck 3.0 gs

Tack på förhand!

Jag har bara testat de tre översta av de skidor du nämner & de är väldigt trevliga skidor med kort radie. Men innan du köper rekommenderar jag dig att testa skidan, en säljare kan stå & förklara alla fördelar men sen när du väl står på skidan kanske den inte alls passar dig. Så testa först, köp sen :)

Trycka på bra med, går med dom flesta bra skidor, mer fråga om hur du vill att skidan skall svara när du trycker på.
Pistorienterat? Ren pistskida eller pistorienterad allmountain ?
Hur och var vill du åka?
Funkar super på förmiddagen eller hela dagen?
Tighta svängar, stora svängar eller bra på det mesta ?
Trygga stabila, lekfulla ?
Vet du vad du föredrar och har åkt olika skidor är det enklare att köpa på rekommendation eller genom att läsa tester. Annars är det provåkning som gäller.

GC

Head supershape speed funkar på alla underlag och går även bra att slököra med. Trycker man till så skjuter dem på som attans. Köp inte allmountainskidor det är bara skräp

Jag tänker sticka ut hakan lite här.

Jag testade Völkl's RTM-skidor på senaste trippen (86,84 & 81), och blev besviken efter att ha läst alla hyllningar bl.a. här på forumet. Tröga/breda, bängliga, ändå inte lika stabila som mina vanliga skidor. Bra kantgrepp och säkert toppenskidor för många, men inte för mig.

Testade Völkl Racetiger Speedwall GS UVO 18cm, och blev helsåld. Dom var bättre än mina tidigare skidor och passade mig perfekt i pisten, där jag ändå håller mig. Funkade toppen i hårt, isigt, men även i uppkört och choppigt. 19m radie, gjorda för att åka på skär ner i full fart i alla färger på backarna, går som på räls. Går även att fuska och sladda ut med (slöåka?) men rena raketerna när man skärper sig och trycker på i rena skär. Så dom fick följa med mig hem.

Så för mig var det riktiga pistskidor som behövdes, och dit hörde inte RTM-skidorna anser jag. Dom har säkert sina fördelar på massa områden och funkar säkert bra för många i pisterna, men som riktiga/dedikerade pistsmiskare tycker jag dom är helt fel ute.

Det är ju bara min personliga åsikt, jag fick många fördomar om skidor och mig själv krossade. Testa själv och se vad som passar just DIG och DIN åkstil, det är absolut bästa rådet man kan ge.

Senast ändrad:

@Bohica
Völkl Racetiger Speedwall GS UVO är en grymt fin skida, stabil, väldämpad och med sin midja på 70 mm ger den ett snabbt och exakt grepp. Personligen föredrar jag denna typ av skida så länge pisten är hård men när det är mjukt och uppkört tycker jag en lite bredare och rockad skida är roligare ... som RTM 84/86, mer allround helt enkelt. Det här med bredden är mycket av en vanesak, är man van med 65-70 lagg känns de naturligtvis tröga innan man hittat tekniken och att det är längre väg kant till kant är ju uppenbart.

Både Racetiger GS och RTM 84/86 håller absolut toppklas men är olika i karaktär ...

/MM

Mountain_Man sa:
@Bohica
Völkl Racetiger Speedwall GS UVO är en grymt fin skida, stabil, väldämpad och med sin midja på 70 mm ger den ett snabbt och exakt grepp. Personligen föredrar jag denna typ av skida så länge pisten är hård men när det är mjukt och uppkört tycker jag en lite bredare och rockad skida är roligare ... som RTM 84/86, mer allround helt enkelt. Det här med bredden är mycket av en vanesak, är man van med 65-70 lagg känns de naturligtvis tröga innan man hittat tekniken och att det är längre väg kant till kant är ju uppenbart.

Både Racetiger GS och RTM 84/86 håller absolut toppklas men är olika i karaktär ...

/MM
Absolut. Jag kom från 78-breddskida innan jag provade, och var beredd på att det skulle kännas annorlunda. Men jag kände att RTM-skidorna var sämre på alla punkter för min åkning. Både trögare, långsammare men också mindre stabila. Men dom är ju med all säkerhet bättre på andra sätt en det jag var ute efter.

Racetigern funkade ändå bra i uppkört också, i vart fall minst lika bra eller bättre än mina tidigare skidor. Dom skär ju igenom ojämnheterna som knivar, så länge man håller sig på kanterna. Säkert inga höjdare utanför pisten, men hamnar jag utanför så har jag svängt fel nånstans. Hahaha

Head Supershape som nämnts i tråden fick jag också tips om, men jag testade aldrig dom. Jag kände att jag hittade hem med Racetigern, som jag även fick till ett fantastiskt bra pris.

Det är lite som med offroadmotorcyklar och SUV-bilar. Dom har ju klart sina fördelar och är bra på mycket, men är man på jakt ute att rejsa på asfaltbanor så är det bättre att satsa på något mer anpassat för ändamålet.

Tillbaka
Topp