Köpa Bandit B78 på rean = dumt?

emparasso

Ny medlem
Går i skidköpartankar och sprang på ett par Bandit B78 med längd 174 cm på rean. De ville ha 3500 för den inklusive orginalbindning.

Har åkt på dessa skidor förut då jag hyrt dem förra säsången. Gillar dem men funderar på hur mycket som har hänt på skidfronten de senaste åren dessa skidors konstruktion är ju inte helt purfärsk. Vad vinner jag på att välja ex uppföljarna eller en anna skida av senare modell?

Tror längden är rätt för mig eller bör jag titta på en moddel längre 182 cm?

Jag är 182 cm lång vägar ca 75 kg. Åker 1-2 veckor om året både i alperna och svenska fjällen.

Skall jag slå till?

Med 50/50 kan du med lätthet gå upp till de styva friåkningsskidorna runt 95-100mm... De är nuförtiden väldigt bra i pist och spöar de flesta vanliga pistskidor om det är mjukare och uppkört i pisten då de är stabilare och lugnare. Utvecklingen har verkligen varit givande för dessa mid-fats, kantgreppet och användarvänligheten är riktigt bra om man bara håller sig ifrån BC-twinsen...

Mantra och Pro Riders är väl de mest beprövade och älskade varianterna. 185-190cm är vad du skall titta på. 190cm om du vill kunna kliva in på after-skin med lite stolthet kvar innanför hjälmen... :-P

Skidan kommer inte gå så bra. För den e samma storlek som du. Och plus att du kommer ha pjäxor på dig

Skidan kommer inte gå så bra. För den e samma storlek som du. Och plus att du kommer ha pjäxor på dig

Bland de jag hittar lite fort ungefär samma prisklass (upp till 300 euro) och passande allround är:
K2 Seth 179
K2 Nancy 179 (tjejskida men funkar nog utmärkt så länge du itne har något emot mjuka skidor)
Rossignol S5 BC 185

Där finns också B83 184 men jag tycker den är lite smal för att funka någorlunda bra i lössnön.

Kan rekomendera s5 ! grymt bra skida. Har förra årets modell men vad jag har förstått så är det samma.

Tillbaka
Topp