Köpa begagnat liftkort St Anton

Lvlindv

Medlem
Hej

Åker förmodligen till st Anton en längre period i mars. Vilka områden ingår i liftkortet samt funderar på möjligheten att köpa begagnat säsongs-liftkort, hur ser marknaden ut? När jag var i Chamonix såldes det liftkort kors-och-tvärs, är det liknande i St Anton? kikar liftvakterna ofta på kortet? Vad händer om man åker fast?

Tacksam för svar :)

Jag har flera beggade liftkort fra Anton. Vad tror du, hur mycket vill du betala? Det där kan jag sälja dig ganska billigt. 500?

Bilagor

• IMG_20231110_221855.jpg
    IMG_20231110_221855.jpg
    412.9 KB · Besök: 188
  • IMG_20231110_221822.jpg
    IMG_20231110_221822.jpg
    534.2 KB · Besök: 191
Senast ändrad:
Ja... det var tider det...med schilling i fickan! Var där mycket på 70-talet!

Ni som letar boenden i olika orter, typ St Anton, Sölden, Val Gardena m fl... hur gör ni? Det är hutlösa priser om man går in på resp orts "hemsida" och söker! Det känns som att det bara är vissa av hotellen/ lägenheter/ b&b som är sökbara. Är det så att de behöver betala dyrt för att vara sökbara... och de enklare hotellen/ boenden inte hittas då? Känns som booking.com, hotel.com m fl blir likadana träffar 🤔🤔

Vill hitta boenden med bra läge... gärna enklare, inga lyxboenden!

Ja... det var tider det...med schilling i fickan! Var där mycket på 70-talet!

Ni som letar boenden i olika orter, typ St Anton, Sölden, Val Gardena m fl... hur gör ni? Det är hutlösa priser om man går in på resp orts "hemsida" och söker! Det känns som att det bara är vissa av hotellen/ lägenheter/ b&b som är sökbara. Är det så att de behöver betala dyrt för att vara sökbara... och de enklare hotellen/ boenden inte hittas då? Känns som booking.com, hotel.com m fl blir likadana träffar 🤔🤔

google e min vän. lägenheter e lite svårare att hitta men med rätt sök alogritmer brukar det lyckas. Men överlag tycker jag Anton e dyrt

Svårt att svara eftersom jag inte vet vad som du anser är ”hutlösa priser” och ”lyxboenden”.
Vilket prisläge är du ute efter?
De flesta boendena hittar du alltid på respektive orts hemsida, inte på booking etc.
Där kan du också filtrera på den typ av boende som du är ute efter.
Jag letar alltid hotellboende så.
Men visst har semesterboendena i Alperna (framför allt i Österrike) utvecklats mot ”upmarket” de senaste årtiondena. Andelen 4-stjärniga hotell växer stadigt, men det finns fortfarande Frühstückpensionen och Privathaus mit Ferienwohnung, och prisvärda 3-stjärniga hotell med halvpension.

Generellt är det dyrare ju längre västerut (närmare Schweiz) du kommer i Österrike. St Anton är dyrt, likaså Montafon. Ännu dyrare är nog Ischgl. Bland de riktigt stora skidområdena är Zillertal fortfarande prisvärt. Om du tvunget vill åka skidor i St Anton eller Ischgl, hittar du betydligt billigare boende i grannbyarna och tar skidbussen 10-30 min på morgonen.

Senast ändrad:
Absolut... man får väl trots allt gilla och förstå läget!

Jag tänkte boende för 2 vuxna o 2 ungdomar med schysst läge... gärna utan behov att åka skidbuss men det är väl ok egentligen, inte så jobbigt, haha. Kan tycka runt 15 000 kr för en vecka för oss fyra vore ok... eller är det att kräva för mycket? När jag skickar förfrågningar/ söker på resp orts hemsida får jag mest svar på runt 2500-4000 eur... kanske så det ser ut idag!

google e min vän. lägenheter e lite svårare att hitta men med rätt sök alogritmer brukar det lyckas. Men överlag tycker jag Anton e dyrt
Intressant... får väl förfina min "sök algoritm"! Tycker mina sökningar träffar mest på booking.com/ hotels.com m fl... lite trist för jag vet att det finns "gömda pärlor" med bra lägen! Bara svårt att hitta dessa!

Jag tänkte boende för 2 vuxna o 2 ungdomar med schysst läge... gärna utan behov att åka skidbuss men det är väl ok egentligen, inte så jobbigt, haha. Kan tycka runt 15 000 kr för en vecka för oss fyra vore ok... eller är det att kräva för mycket? När jag skickar förfrågningar/ söker på resp orts hemsida får jag mest svar på runt 2500-4000 eur... kanske så det ser ut idag!
En lägenhet med buss kan nog lyckas för 15k. Annars tror jag det blir svårt, om du hittat nått skiin -ski put i den klassa får du gärna länka. Men efter mitt enda (1) besök i Anton så vågar jag påstå att bussen faktist fungerar där så se inga problem i det

Nja, i Zillertal kan du boka två dubbelrum med halvpension för 80-100 Euro/dag/person. Det ger ca 2.500-2.800 Euro för en vecka, och då har du frukostbuffé och 3-4 rätters kvällsmiddag inkluderat.
Vid Nyår (hög-hög-säsong) det här året bodde jag i See im Paznaun på 3-stjärnigt med halvpension för 105 Euro/dag. Hyfsad skidåkning i egna byn och gratis skidbuss till Kappl, Ischgl och Galtür.

EDIT: En Privatwohnung för 15’ för en vecka borde inte vara något problem att hitta. Men jag föredrar att på min semester komma till dukat bord med servering morgon och kväll, och slippa lägga tid på att handla och fixa med mat och disk och bäddning osv…

Senast ändrad:
Jag kan tänka lägga 20-25k också på boendet för 4 personer... men tycker det är svårt att hitta... mesta ligger på 3000 eur plus.

Varit i Val Gardena de sista fem åren... mycket nöjd med det... men tänkte/ önskade åka till Österrike i år... tittar bl a på St Anton, Sölden, Isghl m fl

Nja, i Zillertal kan du boka två dubbelrum med halvpension för 80-100 Euro/dag/person. Det ger ca 2.500-2.800 Euro för en vecka, och då har du frukostbuffé och 3-4 rätters kvällsmiddag inkluderat.
Vid Nyår (hög-hög-säsong) det här året bodde jag i See im Paznaun på 3-stjärnigt med halvpension för 105 Euro/dag. Hyfsad skidåkning i egna byn och gratis skidbuss till Kappl, Ischgl och Galtür.
Aha... låter intressant! Tack för tipset🙏 Kappl läste jag om... intressant!

Har du erfarenhet från Lanersbach? Mellan Hintertux o Mayerhofen? Verkar vara ok tillgänglighet till båda områdena därifrån.

Aha... låter intressant! Tack för tipset🙏 Kappl läste jag om... intressant!

Har du erfarenhet från Lanersbach? Mellan Hintertux o Mayerhofen? Verkar vara ok tillgänglighet till båda områdena därifrån.
Har bott många gånger i Lanersbach.
Direkt access till Mayrhofen skidområde via Eggalmbahn eller Rastkogelbahn, och bara 10 min med skidbussen till Hintertux. Lanersbach ligger på 1300 möh och man brukar kunna åka skidor ner till byn.

men tänkte/ önskade åka till Österrike i år... tittar bl a på St Anton, Sölden, Isghl m fl
Alla de tre orterna är dyra, tyvärr (och stora charterorter) Ischgl numera väldigt exklusivt och dyrt, och inte särskilt charmigt heller, många byggnader uppe i skidområdet ser ut som ”Månbas Alpha”.
Välj en grannby om du vill åka skidor där, eller välj annat skidområde.

Ett tips till:
I februari i år var jag i Nauders am Rechenpass, prisvärda hotell, trevlig by och bra skidåkning. Dessutom kan man använda Nauders som bas för att på 20 min avstånd nå Samnaun/Ischgl 🇨🇭🇦🇹 eller Schöneben/Haider Alm🇮🇹, och på 60 min nå Sulden/Solda🇮🇹.

Nauders 🇦🇹:
1703765078094.jpeg

Sulden 🇮🇹:
1703765244498.jpeg

Senast ändrad:
Ah... ser mycket fint ut! ☀️

Precis som du säger... letar lite efter den där genuina stämningen, gärna lite afterski🤣 Synd om de ställena blivit "turistiga"/ "opersonliga"! Jag får tänka om👍 Har nästan vant mig vid Dolomiterna från de sista åren, gigantiskt område... vi har trivts bra där... men nu är det dags för något nytt👍👍 Blev lite sugen på St Anton/ Lech området för jag var där mycket på 70-talet... men får tänka till! Var i Obergurgl för några år sedan... härligt område, vilken afterski uppe i backen🤣🤣 Men dyrt ställe!

Ah... ser mycket fint ut! ☀️

Precis som du säger... letar lite efter den där genuina stämningen, gärna lite afterski🤣 Synd om de ställena blivit "turistiga"/ "opersonliga"! Jag får tänka om👍 Har nästan vant mig vid Dolomiterna från de sista åren, gigantiskt område... vi har trivts bra där... men nu är det dags för något nytt👍👍 Blev lite sugen på St Anton/ Lech området för jag var där mycket på 70-talet... men får tänka till! Var i Obergurgl för några år sedan... härligt område, vilken afterski uppe i backen🤣🤣 Men dyrt ställe!
Jag var i Ischgl 1989, men det gick inte att känna igen när jag var där på dagsbesök i feb i år.
Om du kommer till Nauders, missa inte att ta lunch eller en eftermiddags-Chokolade mit Rum på Stieralms härliga utstiktsterass, eller en Pizza Diavola på Jochelius. Nere i byn kan ett cafébesök på Habicher rekommenderas.
EDIT: Ja Obergurgl är fint, också en av Österrikes dyraste skidorter, annars tycker jag att skidåkningen i Hochgurgl/Obergurgl är trevligare än i Sölden, och har framför allt inte så mycket charterturister.

Stieralm Nauders:
1703767937819.jpeg

Senast ändrad:
Har hittat 2-sovrums-lägenheter med kök i både Kappl och Zillertal (den lägre delen av dalen intill Zell am Ziller) på sportlov för 7-8000 kr /vecka de senaste åren. Hittade dem via booking.com men ringde sedan direkt.
Det blir oftast dyrare via Booking.com och numera (efter en EU-dom) har inte Booking rätt att hindra ett boende att ge lägre pris till dem som bokar på annat sätt.
Kappl är trevligt, liksom Galtür längre upp i samma dal om man inte vill bo i själva Ischgl (instämmer med allt det Pistcarver skriver). Men skidåkningen i Ischgl är ju finemang, liksom Kappl själv som faktiskt duger gott för en dag eller två.
Om du funderar på Ski Arlberg och Lech etc så kan man hitta boende i lilla mysiga och snösäkra Warth/Schröcken som numera dels har ett trevligt litet eget system, dels har liftförbindelse med en fin gondol rakt in i systemet ovanför Oberlech.

Snödjup

Tillbaka
Topp